live accounts of the Arnhem drop and battle!!

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

live accounts of the Arnhem drop and battle!!

Bericht door Maj.Cain »

Tijdens het opruimen van me documentatie kast (boeken/video) zag ik weer het bandje wat ik altijd met een maat van me afluisterde op weg naar Arnhem/Oosterbeek voor de herdenkingen.
Het is een tape van een BBC bandopnamenband opgenomen in 1946, er staan live opnames op van de parachute drop en supply drops, ook de news reporters die mee waren met de Airborne Div hebben live opnames gemaakt tijdens de slag.
Ook vertellen piloten en andere soldaten hun verhaal van de slag!!
Echt spannende verhalen staan erop, de live opnames van de supply drops is helemaal mega spannend, je hoort op de achtergrond duidelijk het geronk van de overvliegende Dakota's en Stirlings en het FLAK gaat constant af.
Mijn favourite stuk is natuurlijk de live verslag van de parachute drop, het begint als de armade over de noord zee de Dutch coast bereikt en ze te zien krijgen hoe de Duitsers het land onder water gezet hebben.
Ze vliegen dan door op weg naar hun DZ-LZ, de reporter hoor je aan de piloot vragen (Amerikaan) of er al FLAK gesignaleerd was, de piloot reply's a small patch to the west, daarna hoor je dat ze bij de DZ komen en de para's zich klaar moeten maken voor de jump.
De voorstevliegtuigen komen nu onder vuur te liggen maar das van korte duur,dan green on go go go 1,2,3,4etc,vliegtuig draait weg en gaat weer naar base toe.
90 mins of non stop info over de operatie, sommige piloten vertellen ook kleine accounts over de normandie drop.
It's hell to pull out of a battle you haven't finished yet!! (remark of a para after he had pulled out back over the Rhine and had to walk to Nijmegen to reach safety, that was the feeling under the Airborne men!!
Maj.Cain out.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah prachtig bandopname! Heb via de telefoon een stukkie hiervan mogen horen. :lol: Zou graag de rest ook een keer willen horen. Hoelanf duurt die tape eigenlijk?
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

De tape duurt 90 min.
Er staan verschillende live verslagen op van de Candadian News reporter Stanley Maxstead, een verslag over de Guards grenadiers group over de Nijmegen aanval, Gen.Horrocks geeft ook een account.
Amerikaanse Troop Carrier Ships piloten doen hun verhaal.
2 Britse Tug piloten doen hun verhaal, alle 2 worden na de 4e Arnhem missie neergehaald na hun drop over de SDP, 1 door een focke wolf, die piloot verteld een boeiend verhaal.
Generaal Urquhart doet een verslag van ongeveer 10 min!!
Er is ook een stuk live opnamen van de Messchersmit aanval op de DZ , hoor je de motoren geronk en de boordwapens vuren.
Maar bij de supply drops hoor je pas echt hoe veel FLAK er de lucht in geschoten wordt, duurt ongeveer 7 min en dan hoor je dus alleen maar het motor geronk van vliegtuigen en het afschieten en exploderen van afweergeschut.
Als je ooit eens op visite komt zal ik het helemaal laten horen!!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Maj.Cain schreef:Als je ooit eens op visite komt zal ik het helemaal laten horen!!
Ja ik kom zeker wel een keer langs om je collectie te bekijken en je tape te luisteren. Lijkt me wel interessant om die tape te luisteren. Zou wel super zijn. :lol:
Hell-Fire
Lid

Bericht door Hell-Fire »

Dat stukkie tape zou ik ook wel eens willen horen, is er niet een mogelijkheid dat je hem online kan zetten ?
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Wellicht kan je m brengen naar een studio ofzo, beetje optimistisch misschien, maar het zou mooi zijn om dat stukje een beetje netjes te bewaren, zodat ie ook nog digitaal kan verschijnen..

Een idee'tje, misschien kent iemand iemand..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Zou het zeer zeker digitaal omzetten, moet toch lukken, ingang soundkaart, audio naar wav etc, zelf gewoon proberen, of een "nerd" vragen
maar wel doen, je weet maar nooit met die magnetische tapes, het ene moment heb je nog iets, en het andere moment....
of het komt verrot uit je cassetedeck....omg.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

smaug schreef: of het komt verrot uit je cassetedeck....omg.
Spagettyslierten :D:D:D
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Het is waar. Als dit echt is dan moet het het gedigitaliseerd worden.

Maar tzal wel propaganda zijn, toch?
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ja idd ik moet het digitaliseren en dan nog een paar x ook!!
Het is geen propaganda, je moet het zo zien, de BBC heeft in 1946 een proramma daar worden wartime reports voor gelezen, daar zitten dus ook live accounts bij en je hoort dus de mensen die in de slag hebben mee gevochten en uitgenodigd zijn een intervieuw afgeven.
Daar zitten 2 Generaals bij namelijk Urquhart (Airborne) en Horrocks (Infantry) die geven een account van ongeveer 10 min.
Ook Tug pilots zowel Amerikaans als Brits geven hun account.
Plaats reactie