Amen (morgen ned3 VARA)

Films, series en documentaires over WOII
marloes
Lid

Amen (morgen ned3 VARA)

Bericht door marloes »

Amen. (VARA)
23:10 - 01:20 Film

Amen.
Frans-Duitse (F/D) oorlogsfilm uit 2002 van Constantin Costa-Gavras. Met: Ulrich Tukur, Mathieu Kassovitz, Ulrich Mühe, Michel Duchaussoy, Ion Caramitru e.a. Tijdens WO II probeert SS-officier Kurt Gerstein de buitenwereld en met name het Vaticaan in te lichten over de gruweldaden die zich in de concentratiekampen afspelen. Hij wordt daarbij geholpen door de jonge priester Riccardo Fontana.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Goeie film, ik heb het reeds gezien op DVD. Erg goed!
Daar is 'ie weer!
pieter_pba
Lid
Contacteer:

Bericht door pieter_pba »

Voor de liefhebbers nog wat info hier. http://www.cinema.nl/cinema/movies/inde ... es=8180778
Simon
Lid

Bericht door Simon »

die heb ik ooit in de cinema gezien, wel intressant om het verhaal enzo
maar als je van actie houd zoek je beter een andere film (mijn mening)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

goeie tip, zag inderdaad een voorstukje. Vanavond de pc maar weer laten aanstaan dus en morgen DVDtje bakken.
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

De rode draad doorheen de film is de (open/gesloten) goederen trein.

Ook kan je zien dat Kurt Gersteins vader toch een echte pro-nazist was die alles van de propaganda geloofde.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de tip!
vincent
Lid

Bericht door vincent »

ik had 'm vorig jaar 4/5 mei op canal+ gezien, zéér goede film met een ontroerend einde :)
absoluut kijken!
Ik heb er geen kracht meer voor
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Vanmiddag heb ik de opname gekeken. Het einde vond ik zielig. Ik daar nooit goed tegen als de goeden niet winnen. ;)

Is het echt zo geweest dat hij zich zo verzette tegen het gebruik van zijn uitvinding? Is hij dan nooit vermoord/opgeruimd/o.i.d.?
vincent
Lid

Bericht door vincent »

volgens Google niet :roll:
Ik heb er geen kracht meer voor
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Ik vond het een mooie film.

Heb hem nu op DVD dus kan hem nog eens weer kijken.
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

YPPY schreef:Vanmiddag heb ik de opname gekeken. Het einde vond ik zielig. Ik daar nooit goed tegen als de goeden niet winnen. ;)

Is het echt zo geweest dat hij zich zo verzette tegen het gebruik van zijn uitvinding? Is hij dan nooit vermoord/opgeruimd/o.i.d.?
Alhoewel het op internet op meerdere plaatsen zo wel beschreven staat, is Kurt Gerstein niet de uitvinder van Zyklon-B. Hij was werkzaam binnen het 'Hygiene-Institut der Waffen-SS' en vervolgens 'Chef der Abteilung Gesundheitstechnik' binnen de Waffen-SS. In deze functie was hij onder andere verantwoordelijk voor de bestrijding van tyfus. Als middel hier tegen werd Zyklon-B gebruikt en Gerstein ontwikkelde zich tot expert van dit middel, dat oorspronkelijk dus niet bedoeld was voor massavernietiging maar als ongediertebestrijdingsmiddel.

Hij heeft inderdaad getracht om de buitenwereld op de hoogte te stellen van de massavernietiging van joden. Vermoedelijk is dit niet opgemerkt door de Gestapo of de Sicherheitsdienst omdat zijn pogingen tot verzet toch weinig uithaalden. Maar ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar of dit daadwerkelijk de reden is dat hij niet uit de weg geruimd is.

Meer informatie over Kurt Gerstein: http://www.kurt-gerstein.de/
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Simon schreef:die heb ik ooit in de cinema gezien, wel intressant om het verhaal enzo
maar als je van actie houd zoek je beter een andere film (mijn mening)
Tsja. Als iemand naar dergelijke films gaat op zoek naar actie actie is hij sowieso niet goed wijs :roll:

Goede film, maar ik prefereer het boek (script van het toneelstuk van Hochhut)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Jammer dat die site in het Duits is Kevin.

Als de film zou kloppen, is hij ook niet bij veel mensen geweest om zijn verhaal te vertellen. Ik vond het aantal tenminste best meevallen. Wel knap dat die priester helemaal tot het vaticaan wist te komen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

YPPY schreef:Jammer dat die site in het Duits is Kevin.
Duits ligt je dus blijkbaar niet zo goed? :)

Het lijkt me een interessant onderwerp om ook eens wat over te schrijven, maar dan moet ik me wel wat meer verdiepen in dit onderwerp. Als ik een Nederlandse tekst voor je heb, dan laat ik het je weten!
Plaats reactie