Geheime interviews met Eichmann op tv

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ik weet dat 11 mei op zich nog ver weg is, maar dit las ik net op de site van Planet Internet:

Gepubliceerd op dinsdag 03 mei 2005

HILVERSUM (ANP) - De KRO-televisie zendt binnenkort geluidsfragmenten uit van in het geheim gehouden interviews met de oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann. Het gaat om gesprekken die de Nederlandse journalist Willem Sassen in de late jaren vijftig in Argentinië met Eichmann voerde.

De KRO heeft de geluidsbanden van het Duitse Bundenarchiv losgekregen. Ze waren daar volgens de KRO tot nog toe alleen voor wetenschappelijk gebruik. De fragmenten zullen te beluisteren zijn tijdens de uitzending van Profiel van 11 mei, die eigenlijk gaat over de fervente nazi Sassen. Meer nog zullen daarna te horen zijn via de website van het programma (http://www.profieltv.nl). Volgens een van de programmamakers zijn de geluiden niet allemaal even best van kwaliteit: er komt nogal wat geruis en gerinkel van borrelglazen bij.

Studio KRO Magazine publiceert deze week een aantal uitgeschreven fragmenten. Op zich zijn de teksten niet onbekend, een deel van de transcriptie berust bijvoorbeeld bij het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) in Amsterdam.

Antisemiet

,,Uit de gesprekken, die in een huiselijke sfeer plaatsvonden, blijkt dat Eichmann ook na afloop van de Tweede Wereldoorlog een overtuigd antisemiet bleef en van mening was dat het aantal van zes miljoen joden die hij de dood in had gestuurd niet voldoende was. Zijn doel was om 10,3 miljoen joden, door Eichmann 'tegenstanders' genoemd, de dood in te jagen,'' aldus de KRO.

,,Zo onbewogen als hij spreekt over de uitvoering van de holocaust, zo sentimenteel praat hij over de aanblik van één enkel lijk. Eichmann heeft last van trillende knieën bij de aanblik van een halfverbrand, nog smeulend lijk. Hij zegt op de tapes dat slechts het opzeggen van een gebedje uit zijn jeugd het rillen kan stoppen.''

Eichmann praat openlijk over de mogelijkheid dat hij nog eens berecht zal worden, zegt de KRO. Hij is ervan overtuigd dat hij dan zal worden vrijgesproken, zelfs als de jury uit alleen maar joden zou bestaan, omdat, zoals hij zegt ,,Ik me in mijn werk nooit heb overgegeven aan willekeur''.

Eichmann werd in 1960 door de Israëli's ontvoerd en voor een rechtbank gebracht, die hem ter dood veroordeelde.

Zie ook: http://www.profieltv.nl
Dus, voor degenen die hierin geïnteresseerd zijn, noteer het in je agenda! :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

mmm... zit te twijfelen of ik het ga kijken, ik raak altijd zo opgefokt van die oorlogsmisdadigers!!!! :x
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

ironmarc schreef:mmm... zit te twijfelen of ik het ga kijken, ik raak altijd zo opgefokt van die oorlogsmisdadigers!!!! :x
Rustig tot 10 tellen :wink:
Hic manebimus optime
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ik zit al op de 1132 en ik moet nog steeds door met tellen wil ik dan rustig worden :lol:
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Vandaag is het zover. Van 22:35 tot 23:15. (Ik dacht, ik stip het even aan zodat het weer in de belangstelling komt.) :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Heeft iemand dit intervieuw al bekeken, en zo ja, was het interessant?

Ik heb dit opgenomen, maar nu weet ik helaas niet meer op welke band het staat (als ik er al niet overheen gespoeld heb). :(
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie