Voor de limburgers

Films, series en documentaires over WOII
cathaleine
Lid

Bericht door cathaleine »

Stefan schreef:
Shaft schreef:Heeft deze videoband nog een titel? Ben wel benieuwd. Het gaat i.i.g. om operation Blackcock.
Het is zo dat Monfort een flink aantal slachtoffers te betreuren had, maar 500 is toch wel iets te overdreven. Het dodental lag tussen de 180 en 190. De meeste bronnen spreken van 183 doden ten gevolgen van luchtaanvallen en artillerievuur.
In de video zegt de man toch echt bijna 500 levens,maar kan ook natuurlijk overdreven zijn.Verder weet ik het niet,ben er nog nooit geweest.

Verder heeft de video geen naam.Ik heb hem al trouwens terug gegeven aan de persoon van wie hij was.
Is dat niet een opname van 'Tijd voor(of van?) Toen' waar operatie Blackcock en daarmee de bevrijding van Midden Limburg word verteld, met de orginele beelden. Een of andere historicus geeft uitleg.

Deze heb ik namelijk op tape...
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Zou best kunnen,ik zal eens kijken,of iemand hem van een video tape naar dvd kan branden.Maar ben bang de geluidskwaliteit slecht is.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Best vreemd, zo veel aandacht voor zuid Limburg. Terwijl er juist in het noorden van onze mooie provincie zo veel gevochten is.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Reca
Lid

Bericht door Reca »

tja, Z-Limburg stond met betrekking tot de bevrijding natuurlijk centraler doordat dit zo'n beetje het begin vormde ervan

Rémy
----
karell
Lid

Bericht door karell »

waarom er minder of het noorden van Limburg wordt verteld weet ik ook niet...

voor marketgarden was het misschien omdat het in de schaduw staat van arnhem (brug te ver).

operation veritable is sowieso bij veel mensen niet erg bekend. de meeste mensen zijn wel bekend met het oversteken van de Rijn, maar wat dar aan voorafging niet.

En in overloon is ook hard gevochten en ook niet erg bekend...deze wordt dan ook de slag in de schaduw genoemd. heb het boekje gelezen en ben vaak in het museum geweest (dat gaat natuurlijk niet specifiek over overloon) maar ik meot eerlijk bekennen daar ook niet al te veel over te weten.

het is wel typisch, maar het is maar net heo eht in de media komt en door wie.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

karell schreef:waarom er minder of het noorden van Limburg wordt verteld weet ik ook niet...
Ik wel :P , in het midden en noorden van Limburg wonen lang niet zo veel mensen als in Zuid-Limburg. Dus dan is het nogal wiedes.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Cas
Lid

Bericht door Cas »

cathaleine schreef:
Is dat niet een opname van 'Tijd voor(of van?) Toen' waar operatie Blackcock en daarmee de bevrijding van Midden Limburg word verteld, met de orginele beelden. Een of andere historicus geeft uitleg.
Dat is Paul Bronzwaer, auteur van de bevrijding van Maastricht (2 delen)
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

Die moet ik ook zien :)
battle of the Bulge
Lid

Bericht door battle of the Bulge »

Ik ook
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
karell
Lid

Bericht door karell »

de hele week stond het in de online-gids van L1 dat de documentaire kwam, nu is ut al kwart over zes....en nog niks?! hbe net in de gids gekeken, maar het staat ook al niet meer in de gids?!

heeft iemand die het wel heeft gezien of zelfs opgeenomen?

groetjes karell
Yannick S.
Lid

Bericht door Yannick S. »

Gisteren zag ik een flits van een film die is samengesteld uit alle films die de Canadezen in Nederland hebben geschoten.
Heeft iemand dit ook gezien, ik ben namelijk op zoek naar de titel ervan, lijkt mij een hele interessante film.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Hier kun je het programma downloaden en bekijken,

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /34425129/
Deas Gu Cath
Plaats reactie