Alfred J. Kwak

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Alfred J. Kwak

Bericht door Tim Y. »

Ik neem aan dat de meesten van jullie deze kinderserie wel kennen. Alfred J. kwak had altijd als vijand, Dolf. Nou weet ik niet wat jullie vinden maar ik vind die Dolf qua naam, image, en vooral hoe hij eruit ziet verdacht veel op "iemand" lijken. Was dit soms de bedoeling van de makers?

http://home.wanadoo.nl/jvreezen/afbeeld ... erie37.jpg
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ja, Dolf en zijn partij (kraaienpartij, toch...?) zijn gebaseerd op Hitler en zijn NSDAP en, niet te vergeten, Napoleon. Dit was inderdaad de bedoeling van de makers. Ze wilden kinderen op een educatieve manier vertellen wat er met de wereld (of een land, om het even) kan gebeuren als 1 iemand de macht krijgt en de vrijheid beperkt.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Aha, bedankt. Het heeft wel geholpen, ik was vroeger altijd al bang voor die Dolf. :lol: :P
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Hehe... Wat ik altijd zo geweldig vond, was dat Dolf eigenlijk 'gewoon' een mereltje was (oranje snavel) en schoenpoets gebruikte om een zwarte (kraaien-)snavel te krijgen...
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Haha, ja inderdaad. En zijn "teken" was volgenms mij een rode vlag met een witte cirkel en daarin een kraaienpoot. (omgedraaid "peace-teken")
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Klopt :mrgreen:
En Winnie, de Surinaamse eend :lol:
ze moeten het altijd zo multi-cultureel, politiek correct houden... Schattige eend hoor, die winnie, maar...sja...
Thunderdome
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:35
Locatie: Maasbree

Bericht door Thunderdome »

Dat van dolf met zijn schoenpoets klopt eigelijk wel met de werkelijkheid, Hitler was zelf namelijk geen Arier want zijn vader was joods. Hij had ook parkinson en dat soort dingen hoorden niet bij het arische ras dus dat hebben ze in mijn mening wel goed naar voren gebracht
biertje?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Peter »

Thunderdome schreef:Dat van dolf met zijn schoenpoets klopt eigelijk wel met de werkelijkheid, Hitler was zelf namelijk geen Arier want zijn vader was joods. Hij had ook parkinson en dat soort dingen hoorden niet bij het arische ras dus dat hebben ze in mijn mening wel goed naar voren gebracht
Nee hoor, Hitler's vader was niet joods. Maar er zijn onbewezen geruchten tijdens de tweede wereldoorlog geweest dat Hitler wél Joods bloed had en dat verre verwanten Joods zouden zijn. De stamboom van Hitler is nogal onduidelijk en er zijn veel onzekerheden, dus het zou kunnen dat Hitler inderdaad Joods bloed had maar bewezen is dat nooit. Dolf van de Kraaienpartij vond ik onmiddelijk al op iemand lijken :lol: Alfred J. Kwak is een geniale tekenfilm, bedacht door Herman van Veen die ik als een briljant man beschouw.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België

Bericht door Shifty »

Ik heb geloof ik de speelfilm van Alfred J. Kwak.
Ik vond dat altijd een verschrikkelijk droevige film en barste altijd in tranen uit op het einde.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Speelfilm? Ik wist niet dat er ook een speelfilm van was, ik dahct alleen een serie.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Alfred J Kwak, briljant, perfecte geschiedenis les toch?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Sbf.Koch schreef:Klopt :mrgreen:
En Winnie, de Surinaamse eend :lol:
ze moeten het altijd zo multi-cultureel, politiek correct houden... Schattige eend hoor, die winnie, maar...sja...
haha you made my day!

"Schattige eend hoor, die winnie, maar...sja..."

Maar ik heb/had er niet echt moeite mee ofzo, nooit ook echt stil bij gestaan..
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België

Bericht door Lest we forget »

Lt. Tim_NL schreef:Haha, ja inderdaad. En zijn "teken" was volgenms mij een rode vlag met een witte cirkel en daarin een kraaienpoot. (omgedraaid "peace-teken")
Die omgekeerde kraaienpoot is ook een runen teken zoals je de ss runen hebt.

De omgekeerde kraaienpoot wordt Algiz genoemd.
Algiz is de zevende rune uit de tweede ætt, verbonden met de Alcis, het goddelijke broederpaar dat de ochtendstond voorstelt. Het is de rune van de tempel (Ahl, Eahl), een veilige plek. Hierdoor is het een rune die, net als Thurisaz, gevaar afweert, beschermt, een veilige haven biedt, maar dan op een passieve manier waar Thurisaz op een actieve manier beschermt.

Grtz,
Jelle
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Bij mijn weten is een omgekeerde kraaienpoot een lebensbaum. Omhoog betekent leven omloog de dood.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Klopt. Ze zetten dat teken nog steeds in Der Freiwillige bij de overlijdensadvertenties.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten