Shaoh (9 uur door Claude Lanzmann)

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Shaoh (9 uur door Claude Lanzmann)

Bericht door YPPY »

Claude Lanzmann directed this 9 1/2 hour documentary of the Holocaust without using a single frame of archive footage. He interviews survivors, witnesses, and ex-Nazis (whom he had to film secretly since though only agreed to be interviewed by audio). His style of interviewing by asking for the most minute details is effective at adding up these details to give a horrifying portrait of the events of Nazi genocide. He also shows, or rather lets some of his subjects themselves show, that the anti-Semitism that caused 6 million Jews to die in the Holocaust is still alive in well in many people that still live in Germany, Poland, and elsewhere.
In het aanwinsten topic zag ik dat meer mensen deze film hebben en ik vroeg me af wat jullie er van vinden?

Zelf heb ik hem pas geleden gekocht, de eerste twee dvd's heb ik inmiddels bekeken. Vooraf had ik verwacht dat het heel aangrijpend zou zijn wat er verteld werd. Dit vind ik nu nog meevallen. Misschien komt dit doordat veel gruwelijkheden bekend zijn (bij het maken van de film nog niet?) of omdat ik het moeilijk vind me te concentreren op de film. De interviews duren soms best lang, en met al die talen vind ik het lastig steeds op te letten. Het zingen van die man op dat bootje vind ik wel ontzettend goed, omdat je hem echt terug ziet gaan naar vroeger.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik zag hem voor het eerst ca. 14 jaar geleden en had er nachtmerries van. Ik kon niet stoppen met kijken. Ik weet niet of de kapper al aan het woord is geweest of dat je al gezien hebt hoe de commandant met een list bange mensen banen beloofde en zo de gaskamer in lokte? Of de spoorwegbeamte? Luguber.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

Klinkt eng zeg....
Geef my Charlie Chaplin's Great Dictator maar.
Daar valt tenminste nog wat te lachen....
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Was dat die serie waar die tsjechen beetje geniepig lachte over de joden ?
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Op die kapper was ik voorbereid, maar die heb ik nog niet gezien. Wel een machinist die joden vervoerde. Hij dronk veel alcohol, anders hield hij het niet vol, vertelde hij. Kan ik me goed voorstellen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

Ik vind deze film eigenlijk meer confronterend dan luguber. Luguber vind ik bijvoorbeeld de beelden van de kampen na de bevrijding met stapels uitgemergelde lijken. De gesprekken in Shoah bevatten uiteraard lugubere details, maar bij mij overheersten gevoelens van onbegrip (m.b.t. de toeschouwers), afschuw (m.b.t. de daders) en ontroering (m.b.t. slachtoffers).

Ik kon ook niet stoppen met kijken, maar meer omdat ik gewoon wilde weten wat de reacties van mensen waren en welke emoties ze zouden vertonen. Nachtmerries heb ik er niet van gekregen en ik vond het ook geen 'enge' documentaire. Ik was vooral geraakt door de keiharde realiteit en geboeid door de zeer interessante film- en interviewwijze van Claude Lanzmann.

Kortom: ontzettend indrukwekkende filmdocumentaire!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

Brianlinden schreef:Was dat die serie waar die tsjechen beetje geniepig lachte over de joden ?
Ja, al waren het Polen. Ook een zeer confronterend onderdeel van de documentaire overigens.
mies
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2005, 21:12

Bericht door mies »

Beste KevinP,

Waarom Heeft Lanzmann alleen de Kz kampen in centraal europa gefilmd en niet de kampen in west europa?
Misschien zou hij daar ook 9 uur voor uit kunnen trekken... Dat heeft hij tot op de dag van vandaag nog niet gedaan. Vindt je dat niet vreemd ?

Ik vind het een aanstootgevend DVD.
Onbegrijpelijk dat dit op de nederlandse markt is verschenen. Ik krijg de rillingen over m'n rug.

mies
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

mies schreef:Beste KevinP,

Waarom Heeft Lanzmann alleen de Kz kampen in centraal europa gefilmd en niet de kampen in west europa?
Misschien zou hij daar ook 9 uur voor uit kunnen trekken... Dat heeft hij tot op de dag van vandaag nog niet gedaan. Vindt je dat niet vreemd ?
Omdat zijn documentaire gaat over de shoah: de vernietiging van Europese joden. De nazi's verkozen West-Europa niet als locatie voor hun vernietigingskampen, maar wel het huidige Polen en andere locaties in het Oosten. Vandaar dat Lanzmann deze locaties van massavernietiging bezocht heeft en niet de vele andere concentratiekampen die niet opgezet waren om joden massaal te vernietigen.
mies schreef:Ik vind het een aanstootgevend DVD.
Onbegrijpelijk dat dit op de nederlandse markt is verschenen. Ik krijg de rillingen over m'n rug.
Dus verzwijgen is beter?
mies
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2005, 21:12

Bericht door mies »

Heeft hij ook de Duitse en Oostenrijkse vernietigingskampen bezocht in zijn documentaire ? Daar werden net zogoed mensen omgebracht.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Wat wil je precies zeggen met je opmerkingen Mies. Waarom kan een kamp of kampen in een bepaald gebied niet symbool staan voor de gehele holocaust?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

mies schreef:Heeft hij ook de Duitse en Oostenrijkse vernietigingskampen bezocht in zijn documentaire ? Daar werden net zogoed mensen omgebracht.
In Duitsland en Oostenrijk waren simpelweg geen vernietigingskampen die enkel en alleen door de nazi's werden opgezet om op grote schaal systematisch joden om te brengen.

Dit zijn de kampen en locaties die wel worden beschouwd als locaties van massavernietiging, allemaal buiten de huidige grenzen van Duitsland en Oostenrijk:

- Belzec
- Brzezinka (Auschwitz-Birkenau)
- Chelmno (Kulmhof a.d. Neer)
- Jumpravmuiza (Jungfernhof) bei Riga
- Lublin
- Maly Trostinec (Maly Trostenez) bei Minsk
- Sobibor
- Treblinka

Verder ben ik net als Roel benieuwd naar wat je nou precies wilt zeggen met deze opmerkingen.
mies
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2005, 21:12

Bericht door mies »

Beste Role en KevinP,

In Mauthausen werden ook mensen vermoord en Dachau was het niet anders. Ook stuthof is een vernietigingskamp net zoals Buchenwald. (allemaal buiten Polen)

Uit een kaart van de bosatlas van de wereldgeschiedenis staan er meer koncentratiekampen aangegeven dan alleen de 6 in Polen.
Lanzmann docu wijst alleen naar die in Polen dat vind ik nogal eenzijdig. Als je een docu wilt maken dan moet je ze allemaal onder de loep nemen en ook alle omwonenden van deze Kz kampen intervieuwen. Je krijgt hierdoor wel een meer compleet beeld door.

Daarom vind ik de documentaires van de BBC Auschwitz en Nazis a Warning from history vele malen beter. Omdat ze dieper en uitgebreider te werk zijn gegaan dan meneer Lanzmann.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

mies schreef:In Mauthausen werden ook mensen vermoord en Dachau was het niet anders. Ook stuthof is een vernietigingskamp net zoals Buchenwald. (allemaal buiten Polen)
Dat hier mensen vermoord werden zal ik zeker niet ontkennen, maar het is niet zo dat mensen hier bewust heen gedeporteerd worden om direct vergast of op andere wijze vermoord te worden, zoals dat in de vernietigingskampen in het oosten wel gebeurde.
mies schreef:Uit een kaart van de bosatlas van de wereldgeschiedenis staan er meer koncentratiekampen aangegeven dan alleen de 6 in Polen.

Inderdaad, maar er is een groot onderscheid tussen de verschillende soorten (concentratie)kampen.
mies schreef:Lanzmann docu wijst alleen naar die in Polen dat vind ik nogal eenzijdig. Als je een docu wilt maken dan moet je ze allemaal onder de loep nemen en ook alle omwonenden van deze Kz kampen intervieuwen. Je krijgt hierdoor wel een meer compleet beeld door.
Nogmaals het gaat Lanzmann om de shoah/holocaust en die vond in het oosten plaats.
mies schreef:Daarom vind ik de documentaires van de BBC Auschwitz en Nazis a Warning from history vele malen beter. Omdat ze dieper en uitgebreider te werk zijn gegaan dan meneer Lanzmann.
Wat is het verschil dan? In deze documentaire wordt net zo goed het duidelijke onderscheid gemaakt tussen concentratie- en vernietigingskampen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Kan mies de treurige betrokkenheid van de Polen in de holocaust weereens niet accepteren?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten