Battleship Potemkin

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Zhukov
Lid
Contacteer:

Battleship Potemkin

Bericht door Zhukov »

Ik heb daarnet zitten kijken naar de film Броненосец Потемкин, ofwel Battleship Potemkin, van de legendarische Sovjet-Russische regiseur Sergey Eisenstein!! De film werd uitgezonden door de Franse (Wallonië??) zender TV5!!

Even wat feitjes;

Броненосец Потемкин is een stille film van Sergei Eisenstein uit het jaar 1925. Het gaat over de bemanning van de Potemkin, een Russisch slagschip, dat in opstand komt tegen de geweldadige wrede (Tsaristische) officieren. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, in 1905 kwamen de mannen van de Potemkin daadwerkelijk in opstand!!
De film is beroemd geworden, mede dankzij een historische scene op de trappen van Odessa, waar Tsaristische soldaten, terwijl ze de trap af marcheren, de menigte verdrijven en neerschieten (Erg grappig was bijvoorbeeld een kinderwagen die de trappen afrolde met een baby erin, eenmaal beneden werd de baby natuurlijk vermoord door de Tsaristen). In 1958 is de film uitgeroepen tot beste film aller tijden!! De (ietwat pompeuze, maar wel indrukwekkende en meeslepende) muziek werd gecomponeerd door Edmund Meisel en zorgt voor extra spanning in de film waar nodig.

Wikipedia over de film

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze film ooit hebben gezien en wat ze er van vonden??
Вместе мы непобедимы
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Hhhm, ik zie dat de topictitel de Russische tekst niet kent, misschien kan een moderator het Cyrillisch verwijderen uit de titel?? Wanneer het in de tekst ook problemen geeft, wil iemand dan zo vriendelijk zijn het te zeggen, dan verwijder ik het!!

Mijn welgemeende excuses alvast ;)
Вместе мы непобедимы
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Броненосец Потемкин, ik kan het prima lezen hoor, никакая проблема вообще :wink:
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Sbf.Koch schreef:Броненосец Потемкин, ik kan het prima lezen hoor, никакая проблема вообще :wink:
Превосходный Afbeelding
Вместе мы непобедимы
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Staat al jaren vast in mijn top 10 van favoriete films.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Вместе мы непобедимы :)
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »

Zeg jongens, kunnen jullie ook een vertaling leveren? 8)
Want qua klank vind ik Russisch heel sympathiek klinken, maar begrijpen doe ik het niet. En lezen dus ook niet.
Dick van den Hoven
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

dvdhoven schreef:Zeg jongens, kunnen jullie ook een vertaling leveren? 8)
Want qua klank vind ik Russisch heel sympathiek klinken, maar begrijpen doe ik het niet. En lezen dus ook niet.
Tuurlijk;
sbf.Koch schreef:никакая проблема вообще :wink:
= Nikakaya problema voobshe
= Over het algemeen geen probleem
Zhukov schreef:Превосходный Afbeelding
= Prevosgodniy
= Uitstekend

Beter zo? :wink:
Вместе мы непобедимы
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »