Nieuwe film: The Great Raid

Films, series en documentaires over WOII
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Zitadelle schreef:Ondanks dat de operatie mislukt, lijdt de film toch aan het zgn. 'Tom Clancy-syndroom' met uitspraken als "I'm gonna get these boys back" en andere 'stoere' one-liners.

Tis weer typisch Amerikaanse bravoure en daar WALG ik van. :r
Dat vind ik nu juist op "Black Hawk Down" niet van toepassing. Deze film laat eindelijk eens zien dat de Amerikanen niet overwinnelijk zijn. De stoere uitspraken die jij noemt zijn me niet opgevallen, maar zijn dit niet de kreten die je kunt verwachten van soldaten in het heetst van de strijd?
harvester
Lid

Bericht door harvester »

het motto van die mannen is "leave no man behind", dus dan zijn zulke uitspraken idd te verwachten.

Maar dit is nu wel van toepassing op jouw voorbeeld, tkan zijn dat er nog andere zijn.
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Zitadelle schreef:
Jeeper704 schreef:"Black Hawk Down" chauvinistisch???? Vertel.
Ondanks dat de operatie mislukt, lijdt de film toch aan het zgn. 'Tom Clancy-syndroom' met uitspraken als "I'm gonna get these boys back" en andere 'stoere' one-liners.

Als je daar al van walgt dan kan je tegenwoordig geen een film meer bekijken. :roll:
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Shifty schreef:
Zitadelle schreef:
Jeeper704 schreef:"Black Hawk Down" chauvinistisch???? Vertel.
Ondanks dat de operatie mislukt, lijdt de film toch aan het zgn. 'Tom Clancy-syndroom' met uitspraken als "I'm gonna get these boys back" en andere 'stoere' one-liners.

Als je daar al van walgt dan kan je tegenwoordig geen een film meer bekijken. :roll:
Nou, in Shrek kwamen amper pro-Amerikaanse uitspraken in voor :P
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

I rest my case ..

Nee maar je weet wat ik bedoel :wink:
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Van de distributeur RCV, kreeg ik volgende beschrijving van de film toegestuurd:
THE GREAT RAID
They were left behind… but not forgotten.

Tien uur na de aanval op Pearl Harbor, eind 1941, volgt de grote Japanse aanval op de Filippijnen. Tienduizenden Amerikaanse en Filippijnse soldaten worden gevangen gezet in kampen op schiereiland Bataan Peninsula. Terwijl de oorlog in Europa wordt uitgevochten, zijn de duizenden mannen jarenlang overgeleverd aan de mishandelingen en moordpartijen van de Japanners.

De Filippijnen, januari 1945.
The Great Raid vertelt het waargebeurde verhaal van het 6e Ranger Bataljon. Onder leiding van Lt. Colonel Henry Mucci (Benjamin Bratt) krijgt dit onervaren bataljon de levensgevaarlijke missie het Cabanatuan kamp binnen te vallen en de 500 krijgsgevangenen te bevrijden. Zijn ambitieuze Kapitein Prince (James Franco) komt met een plan om het onmogelijke te doen, maar ze zullen zich diep in vijandelijk gebied moeten wagen…

Intussen worden de gevangenen meer en meer door ziekten geteisterd. Majoor Gibson (Joseph Fiennes) heeft geheime en levensgevaarlijke contacten met het verzet. Daarin zit ook Margaret (Connie Nielsen), een verpleegster die door het vuur gaat om hem en zijn mannen te helpen. Dat er meer is tussen de twee wordt echter overschaduwd door de situatie. Houdt de hoop elkaar na de oorlog te zien hen lang genoeg op de been om de grootste reddingsactie ooit te overleven?

Regie: John Dahl (The Last Seduction, Red Rock West, Rounders)
Cast: Benjamin Bratt (Catwoman, The Woodsman, Traffic, Miss
Congeniality)
James Franco (Spider-Man 1 en 2)
Joseph Fiennes (Elizabeth, Shakespeare in Love, Enemy at the
Gates, Luther)
Connie Nielsen (Mission to Mars, Gladiator, One Hour Photo)
Genre: Actie/oorlogsdrama

Lengte: 127 min.
Release: 12 januari 2006
Site: http://www.miramax.com/thegreatraid
Materialen: http://www.rcvextranet.nl
PiekeS
Lid

Bericht door PiekeS »

Peter Moelans schreef:
vincent schreef:Van wat ik er tot nu toe van gezien heb lijkt het mij een nogal trotse film, ze lijken wel blij dat ze moeten vechten. :s
Die indruk kreeg ik ook.

Wij zullen nog moeten wachten tot volgend jaar voor hij uitkomt heb ik gehoord, maar ik betwijfel of ik hem in de bioscoop ga zien.
had ook dat gevoel
het liefdesaspect enzo ppfff
ik denk dat ik deze laat schieten ...
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Nou, ik heb hem gezien en was er niet ondersteboven van. Ik vond de film wel aardig tot aan de 'raid'. Ik hoopte zo dat deze gevechtscene geen cowboy-achtige taferelen zou vertonen. Ik vond de raid echt te makkelijk, 1 KIA tijdens de hele actie. Vind ik weinig als je ziet hoe dat kamp bewaakt was. En de Japanners vielen allemaal, behalve de leider van het kamp 'de bad guy' die bleef weer als laatste over. Ongeloofwaardig.

Verder zag ik ook geen enkel teken van angst bij de soldaten. Net alsof het een 'walk in the park' was. Voice overs van soldaten zou een goede optie geweest zijn.

Kortom, een te heroische film. BAH.
jacob
Lid

Bericht door jacob »

b2-t2 schreef:Nou, ik heb hem gezien en was er niet ondersteboven van. Ik vond de film wel aardig tot aan de 'raid'. Ik hoopte zo dat deze gevechtscene geen cowboy-achtige taferelen zou vertonen. Ik vond de raid echt te makkelijk, 1 KIA tijdens de hele actie. Vind ik weinig als je ziet hoe dat kamp bewaakt was. En de Japanners vielen allemaal, behalve de leider van het kamp 'de bad guy' die bleef weer als laatste over. Ongeloofwaardig.

Verder zag ik ook geen enkel teken van angst bij de soldaten. Net alsof het een 'walk in the park' was. Voice overs van soldaten zou een goede optie geweest zijn.

?? nou ik heb hem ook gezien en was wel een aardige film..en hoezo ongeloofwaardig? volgens mij was dit echt zo gebeurd.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Film is gebaseerd om een waar gebeurde gebeurtenis. Zie ook de aftiteling aan het einde van de film.

779
koen
Lid

Bericht door koen »

jah ik vondt het wel een mooie fil, alleen de kwallitie was bij bij slecht want ik had een gertipte, maar het blijft mooi., is weer eens iets anders dan de amerikanen tegen de duiters
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

jacob schreef:
b2-t2 schreef:Nou, ik heb hem gezien en was er niet ondersteboven van. Ik vond de film wel aardig tot aan de 'raid'. Ik hoopte zo dat deze gevechtscene geen cowboy-achtige taferelen zou vertonen. Ik vond de raid echt te makkelijk, 1 KIA tijdens de hele actie. Vind ik weinig als je ziet hoe dat kamp bewaakt was. En de Japanners vielen allemaal, behalve de leider van het kamp 'de bad guy' die bleef weer als laatste over. Ongeloofwaardig.

?? nou ik heb hem ook gezien en was wel een aardige film..en hoezo ongeloofwaardig? volgens mij was dit echt zo gebeurd.
Ja, het kan natuurlijk echt gebeurd zijn, maar ik vind de manier waarop ze de film neerzetten niet geloofwaardig.
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

waneer komt hij uit op dvd of bios??
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Uit: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=14444
mark schreef:heeft iemand eigenlijk 'the great raid' gezien in die ene week dat ie draaide in de bios?
(amerikanen bevrijden POW kamp op fillipijnen)

Ik wilde m wel zien maar hij draaide zo kort dat ik m gemist heb :cry:
Markoz schreef:Ik heb hem volgens mij wel op DVD, telt dat ook? :P
mark schreef:Hoe was 'ie?
paratrooper schreef:Ik vond 'The Great Raid' een er mooie en realistische film over wo2. Echt een aanrader. Maar ik heb wel een ranger of twee met een M1 Carbine met plooikolf zien schieten. Hadden de Rangers zo'n Carbines?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
karell
Lid

Bericht door karell »

Mijn eerste opvatting was ook dat black hawk down niet chauvinistisch was. Maar daar kom ik snel op terug.
chauvinistisch volgens Kramers Nederlands woordeboek is: overdreven vaderrlandslievend. Dit is best terug te zien in BHD. Hoewel de missie misgaatt, kan het wel degelijk een chauvinisitsche film zijn. Dit is onder meer terug te vinden zoals boven aangegeven in de 'kreten'. Vaaak juist wanneer een land wordt bedreigd, in dit geval door Milities van Somalie, gaat de bevolking zich chauvinistisch gedragen. Ze hebben een gezamelijjke vijand. dit is ook (wel in een iets ander opzicht natuurlijk:S) terug te zien op iets dergelijks als het WK voetbal.

nou tot zover dit iets wat off-topic onderdeel. hoop dat het zo iets duidelijekr is :D
Plaats reactie