Mei 1940 Tiel

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
keest
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2016, 11:39

Mei 1940 Tiel

Bericht door keest »

Wegens medische omstandigheden ben ik helaas al bijna een jaar aan huis gekluisterd. In dit jaar heb ik het manuscript weer opgepakt waar ik jaren geleden aan begonnen ben. Het doel is om rond Q3 2017 een publicatie uit te brengen over mijn woonplaats Tiel. Deze publicatie zal een allesomvattende geschiedenis van de tweede wereldoorlog in Tiel en de omliggende dorpjes zijn.

Ik heb natuurlijk een aantal vragen die nog openstaan. Ik probeer uiteraard zelf zoveel mogelijk te achterhalen dmv. archief bezoek. Het regionaal archief in Tiel kent mij inmiddels al aardig :P Als mijn medische toestand het toelaat staan er nog archiefbezoeken gepland aan het regionaal archief in Gorinchem, BAMA in Freiburg, NA in Den Haag en NA in Kew. Maar een aantal vragen kan ik helaas niet zelf uitzoeken.

Mochten er meer vragen opkomen dan zal ik ze hier stellen.

Verschillende boeken spreken over de eerste Duitsers in Tiel op 14 mei 1940. De archiefbronnen die ik heb terug kunnen vinden kan ik echter de eerste Duitsers pas herleiden op 15 mei. Kampfgruppe Brückner was door de Betuwestelling heen getrokken en langs Ravenswaay richting Beusichem en Culemborg getrokken. Het is niet ondenkbaar dan een klein contingent een verkenning richting Tiel gemaakt heeft op 14 Mei, helaas kan ik hier geen hard bewijs van vinden. Bestaat er archief materiaal van de 208. I.D. en Kampfgruppe Brückner over de eerste Meidagen?

Op 15 mei 1940, de dag van de capitulatie, trokken de meeste Duitsers Tiel binnen. Allereerst de verkenningseenheden die de vestiging van een Ortskommandantur mogelijk moest maken. Met in het kielzog volgden eenheden van de MKP. De eerste overnachtingen in plaatselijke establimenten waren pas in de nacht van 15 op 16 mei van een aantal motorrijders. Op 16 mei volgde het complete Ortskommandantur.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door patrickh »

Helaas kan ik je niet helpen, maar wens je op allerlei veel succes!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door Edgar »

Als je interesse zou hebben in zaken mbt de meidagen en Tiel, dan kan ik altijd kijken of ik wat heb wat in je boek zou kunnen. Ik weet alleen niet zo uit mijn hoofd welke Nederlandse eenheden er verbleven in 1939-140, ik kan me herinneren dat ik wat van die regio had.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door koos24 »

https://www.facebook.com/Stichting-Kenn ... 8/?fref=ts

Neem eens contact op met deze stichting, ik ken de beheerder, heb er wel eens foto's aan geleverd.
Ze zullen je niet teleur stellen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
keest
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2016, 11:39

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door keest »

Wegens omstandigheden, o.a. de uitgave van het dagboek van mijn grootmoeder in Oosterbeek 1944, heeft dit project vertraging opgelopen. Langzamerhand ben ik weer begonnen met het oppakken van archiefwerk over Tiel. Ik ben op zoek naar (serieuze) personen die eventueel geïnteresseerd zijn in een eventuele samenwerking voor een publicatie. De Historische Kring had momenteel helaas andere zaken die in de planning stonden de komende tijd. Tevens ben ik geintresseerd eventueel in het uitwisselen van archiefmateriaal of het delen van documenten mbt tot Tiel.
keest
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2016, 11:39

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door keest »

verwijderd
Marcvz
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2012, 13:40

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door Marcvz »

Nog verdere vorderingen kunnen maken ?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mei 1940 Tiel

Bericht door patrickh »

Hij is al bijna 5 jaar niet meer actief op dit forum...
Plaats reactie