Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?

De gevechten en operaties tijdens WOII

Ik vind Bomber Harris een oorlogsmisdadiger

Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.
61
47%
Nee, absoluut niet hij gaf de Duitsers "hun verdiende loon"
26
20%
Moeilijk, heb me er nog niet goed in verdiept
43
33%
 
Totaal aantal stemmen: 130

Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Goed laten we bij je eerste opmerking beginnen...
Sgt. Gallée schreef:Kijk dit is een emotionele topic ik zelf vind het echt afschuwelijk het is even slecht als de concentratie kampen. Kijk dat je een kerel van 18 in een SS-pak door zijn kop schiet helemaal mee eens.
Waarom toon jij je hier zondermeer een voorstander van het begaan van oorlogsmisdaden? Daarmee ben je net zo erg als Hitler himself! 8)

Maar serieus. Het gerechtshof in Neuremberg stelde in 1946 zeer duidelijk dat de SS een criminele organisatie was maar dat dit niet betekende dat iedere SS'er individueel ook een misdadiger was. Crimineel waren volgens de rechters alleen SS'ers die actief en passief hadden deelgenomen aan misdaden tegen de mensheid. Op het hoogtepunt van Harris z'n "misdaden" - 1944 en 1945 - bestond de SS uit zoveel 18 jarige jongens die gedwongen en zonder politieke motieven dienst deden dat de kans zéér groot was dat je een onschuldige "kerel van 18 in een SS-pak door zijn kop schiet".
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Sgt. Gallée schreef:.. het was niet oog om oog tand om tand.. het is meer kind die stout is flinke billenkoek krijgt..
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

ja daar heb je zeker gelijk in harro!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Dus het idee dat alleen keiharde duiters die zonder aarzelen iemand vermoorden (zo worden ze afgeschilderd) bij de SS zitten is dus een fout idee?
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Geleive daarvoor enkele andere topics onder de loep te nemen? in de rubriek "eenheden en..."

Hier gaat het over Bomber Harris en Bomber Command. Ik blijf erbij dat het VK een democratie was en dat de beslissing om Duitse steden in puin te leggen een beslissing was van het algehele War Cabinet.

Het is dus onzinnig om hier te verklaren of Bomber Harris een oorlogsmisdadiger was, ja , dan nee.
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Ja idd.. volgens mij is hij geen oorlogsmisdadiger en ook geen held!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

oke, maar een doelgerichte aanval tegen een burgerbevolking dat is toch een misdaad ook al is het een misdaad. Maar het bevel kwam toch van harris en niet rechtstreeks van het gehele war cabinet
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Wie beveelde Harris? Wie bepaalde de geallieerde strategie om Duitsland te bombarderen, dag en nacht? Ook de burgerbevolking?

Het maakt de oorlog niet menselijker door, het maakt het lijden er niet minder door, integendeel.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

en wat had het voor zin om te weigeren? als jij het niet deed kwam je voor de krijgsraad en dan ging iemand anders wel. ik vint eigenlijk dat degen van wie het idee kwam (churchill) en degenen die het verder uitwerkten de echte misdadigers waren...
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

en oh ja, dan vind ik hem nog steeds een oorlogsmisdadiger.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Gertos45 schreef:Wie beveelde Harris? Wie bepaalde de geallieerde strategie om Duitsland te bombarderen, dag en nacht? Ook de burgerbevolking?

Het maakt de oorlog niet menselijker door, het maakt het lijden er niet minder door, integendeel.

Ik denk toch dat de uitvoerder verantwoordelijk is.
Als ik jouw redenatie volg is dus de Amerikaanse regering verantwoordelijk voor misdaden in Vietnam zoals de slachting van burgers in My Lai?

De uitvoerder is verantwoordelijk niet degene die de opdracht geeft, het is tenslotte altijd mogelijk een opdracht te weigeren.
De waarheid komt met de jaren
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

gamer0004 schreef:en wat had het voor zin om te weigeren? als jij het niet deed kwam je voor de krijgsraad en dan ging iemand anders wel. ik vint eigenlijk dat degen van wie het idee kwam (churchill) en degenen die het verder uitwerkten de echte misdadigers waren...
Geloof ik niets van, als "Bomber" zijn functie had neergelegd waren de bombardementen vast wel doorgegaan maar hij had wel een signaal afgegeven, buiten dat heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

MARKET GARDEN schreef:
Ik denk toch dat de uitvoerder verantwoordelijk is.
Als ik jouw redenatie volg is dus de Amerikaanse regering verantwoordelijk voor misdaden in Vietnam zoals de slachting van burgers in My Lai?

De uitvoerder is verantwoordelijk niet degene die de opdracht geeft, het is tenslotte altijd mogelijk een opdracht te weigeren.
Dat is gedeeltelijk waar. Kun je bijvoorbeeld de vergelijking maken met een SS man in een concentratiekamp die zeer sadistisch te werk gaat, of een kampcommandant van een vernietigingskamp?

Harris had toch een heel ministerie tot zijn beschikking, geen ministerie maar een ganse INDUSTRIE waar duizenden mensen in werkten van de Lancaster fabrieken tot de munitiefabrieken tot de piloten tot vliegvelden, etc...

De kampcommandant kreeg zijn slachtoffers ook via een georganiseerde industrie, ach het is en blijft zeer erg...

Ach, deze discussie kan nog jaren doorgaan, vrees ik zo, WO2 was, net als alle oorlogen een verschrikking. Een les voor de mensheid dat oorlog tot zeer veel ellende in staat is. (nu ja, : de mens)
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Gertos45 schreef:
MARKET GARDEN schreef:
Ik denk toch dat de uitvoerder verantwoordelijk is.
Als ik jouw redenatie volg is dus de Amerikaanse regering verantwoordelijk voor misdaden in Vietnam zoals de slachting van burgers in My Lai?

De uitvoerder is verantwoordelijk niet degene die de opdracht geeft, het is tenslotte altijd mogelijk een opdracht te weigeren.
Dat is gedeeltelijk waar. Kun je bijvoorbeeld de vergelijking maken met een SS man in een concentratiekamp die zeer sadistisch te werk gaat, of een kampcommandant van een vernietigingskamp?

Harris had toch een heel ministerie tot zijn beschikking, geen ministerie maar een ganse INDUSTRIE waar duizenden mensen in werkten van de Lancaster fabrieken tot de munitiefabrieken tot de piloten tot vliegvelden, etc...

De kampcommandant kreeg zijn slachtoffers ook via een georganiseerde industrie, ach het is en blijft zeer erg...

Ach, deze discussie kan nog jaren doorgaan, vrees ik zo, WO2 was, net als alle oorlogen een verschrikking. Een les voor de mensheid dat oorlog tot zeer veel ellende in staat is. (nu ja, : de mens)
Helemaal mee eens..................

Wat ik me wel eens afvraag, zou een Duitse soldaat / officier de mogelijk hebben gehad om te weigeren werkzaamheden in een vernietigingskamp te verrichten?
De waarheid komt met de jaren
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

het was geen kwestie van weigeren geloof ik, het was een kwestie van erbij wíllen. en anders kon je het bij de ss in ieder geval weigeren/vragen om overgeplaatst te worden. en dat over dat signaal afgeven: dat deden enkele ministers al, en dat had ook geen effect, dus het had echt geen zin...
Plaats reactie