Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Ik vind Bomber Harris een oorlogsmisdadiger

Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.
61
47%
Nee, absoluut niet hij gaf de Duitsers "hun verdiende loon"
26
20%
Moeilijk, heb me er nog niet goed in verdiept
43
33%
 
Totaal aantal stemmen: 130

Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Welke twijfels over de doctrine? Je geeft nieteens antwoord op mijn vraag.

Op welk grondgebied de eerste bommen vielen is overigens in een staat van oorlog tussen twee landen totaal onbelangrijk in deze discussie. Wie als eerste bewust burgerdoelen aanvielen is een stuk zinvoller.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Ondertussen is er weer 1 bijgekomen die het de verdiende loon vind dat weerloze vrouwen, kinderen,oudjes,vluchtelingen in asse gebombardeerd zijn. Gemakkelijk he, bommeluiken open en droppen maar. Ik zou hem eens willen zien als hij oog in oog staat met die stakkerds en ze dan hun verdiende loon wil geven.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

bollebekboerke schreef:Ondertussen is er weer 1 bijgekomen die het de verdiende loon vind dat weerloze vrouwen, kinderen,oudjes,vluchtelingen in asse gebombardeerd zijn. Gemakkelijk he, bommeluiken open en droppen maar. Ik zou hem eens willen zien als hij oog in oog staat met die stakkerds en ze dan hun verdiende loon wil geven.
:?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Tsja, dan is Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is een stuk makkelijker zeker? Bollebekboerke, hou nou toch eens op.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Inderdaad; hou daarover op man. Wanneer je klappen uitdeeld kan je er ook terug verwachten.


Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Ik zie ook het nut niet meer in om hierover verder te discussiëren.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Wat is dit uberhaupt voor een thread?

Bericht door jan willem »

Dit soort postings moet je ook helemaal niet openen! Je zult hier toch nooit uitkomen.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Ik voel me gesterkt door die uitspraak nadat ik onlangs in een docu zag (helaas kan ik niet meer zeggen welke) ,waarschijnlijk canvas, waarin iemand(twas niet de eerste de beste) beweerde dat het onmenselijk is ,te zeggen dat het hun verdiende loon is.
maar oke, ik hou erover op.(maar het is nu eenmaal mijn mening en ook blijkbaar van anderen)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Welke twijfels over de doctrine? Je geeft nieteens antwoord op mijn vraag.

Op welk grondgebied de eerste bommen vielen is overigens in een staat van oorlog tussen twee landen totaal onbelangrijk in deze discussie. Wie als eerste bewust burgerdoelen aanvielen is een stuk zinvoller.
Moeilijk, de eerste bommen op burgerdoelen vielen op Londen, maandag 26 augustus 1940. Het waren bommen die eigenlijk voor de havens bedoeld waren maar eerlijk is eerlijk dat konden de Britten NIET weten en bombardeerden Berlijn.

Monchen-Gladbach was natuurlijk daar weer voor...............

Ik denk dat je kan spreken van een oplopende geweldsspiraal.

Heb ik het mis dat je twijfelt aan de doctrine of de intrepetatie daarvan? In dat geval kan je mijn opmerking negeren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

koos24 schreef:Ik denk dat je kan spreken van een oplopende geweldsspiraal.
Ik ben blij dat je me op pagina zeven toch nog gelijk geeft over wat ik op pagina twee al schreef.
Harro schreef:Ik denk dat je Bomber Harris niet los kunt koppelen van het feit dat de Duitsers begonnen zijn. Zoals het gedrag van het Rode Leger in 1945 niet los te koppelen is van het gedrag van de Duitsers in het oosten, zo zijn zijn tactiek en zijn morele opvattingen ten opzichte van het bombarderen van Duitse burgerdoelen voortgekomen uit de Blitz van 1940 en de bombardementen op Britse steden. Het zijn oorlogsmisdaden maar niet onafhankelijk te beschouwen. "Zij zijn begonnen" is de context.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

time life

Bericht door MARKET GARDEN »

Wilde eerst niet stemmen omdat ik niet voldoende geinformeerd was maar ben van het weekend de bieb ingedoken.
Kon de door Koos aangehaalde "Brand" niet vinden (was uitgeleend) maar wel een aardig boek van Noble Frankland, een ex-RAF piloot uit WO 2.

De basis van de Trenchard doctrine is gelegd door de Italiaan Giulio Douhet in de jaren 20.
Hij vergeleek het met vogels uitroeien:

"Alleen de vogels afschieten heeft geen zin, je moet ook de nesten en de eieren vernietigen"


Deze theorie leverde hem veel verontwaardigde reacties op, iets wat RAF commandant Trenchhard niet belemmerde hem over te nemen.
Deze doctrine was de basis van de Bomber Harris moord campagne dus uiteindelijk vind ik hem gewoon een crimineel.

Is door de Engelse regering ooit een officieel excuus aangeboden?
Lijkt me wel op zijn plaats.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

MARKET GARDEN schreef:Is door de Engelse regering ooit een officieel excuus aangeboden?
Lijkt me wel op zijn plaats.
Wat een flauwekul.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Harro schreef:
MARKET GARDEN schreef:Is door de Engelse regering ooit een officieel excuus aangeboden?
Lijkt me wel op zijn plaats.
Wat een flauwekul.
Waarom?
Omdat de slachtoffers Duits waren?
Heeft Duitsland geen excuses gemaakt?
Het navolgen van een doctrine die zoveel slachtoffers maakt onder vrouwen en kinderen is misdaad dus excuses op zijn plaats.
Of ik moet iets totaal over het hoofd zien.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat wil je dan zeggen? Sorry dat we bij het verdrijven van een regime dat jullie steunden en dat verantwoordelijk is voor 55 miljoen doden een paar duizend van jullie burgers hebben gebombardeerd? Sorry maar dan verwijs ik opnieuw naar de historische context: wie zijn er begonnen. Wie wind zaait zal storm oogsten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie