Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Ik vind Bomber Harris een oorlogsmisdadiger

Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.
61
47%
Nee, absoluut niet hij gaf de Duitsers "hun verdiende loon"
26
20%
Moeilijk, heb me er nog niet goed in verdiept
43
33%

Totaal aantal stemmen: 130

Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Dat het rond de klok bombarderen van Duitsland wel zijn nut gehad heeft, ondanks dat de productie in 1944 nooit geziene hoogtes kende.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ben ik helemaal met je eens, maar ik denk niet dat nog intensievere bombardementen op militaire en industriële doelen de oorlog in 1944 hadden kunnen laten eindigen, zoals "market garden" het voorstelt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Gertos45 schreef:Dat het rond de klok bombarderen van Duitsland wel zijn nut gehad heeft, ondanks dat de productie in 1944 nooit geziene hoogtes kende.
De produktie was hoog, maar wat heb je aan produktie als je het niet kan vervoeren?

Waarom vroegen de Amerikanen al vroeg in de oorlog om mee te helpen met het bombarderen van produktiemiddelen en transport? Denk hierbij aan rondom de klok, spoorwegen, havens, bruggen e.d.

Wat hebben Rotterdam, Warschau enz. met deze discussie te maken? Dat Goring een oorlogsmisdadiger was is al heeeeeel lang bekend, dit gaat over Sir Arthur Harris en een reeds in de jaren 30 geintrodiceerde doctrine.

Waar haal je de wijsheid vandaan dat Utrecht e.d. gebombardeerd zouden worden als Nederland zich niet overgaf.
Dit is al heel lang geleden achterhaald omdat er nooit een serieuze bron voor is geweest.
Wat is je bron voor dit en het platgooien van Belgische steden in Mei 1940, ik bedoel terreurbombardementen, geen tactische.
De waarheid komt met de jaren
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

MARKET GARDEN schreef:Wat hebben Rotterdam, Warschau enz. met deze discussie te maken? Dat Goring een oorlogsmisdadiger was is al heeeeeel lang bekend, dit gaat over Sir Arthur Harris en een reeds in de jaren 30 geintrodiceerde doctrine.
Market garden, ga even de hele discussie lezen. Ik krijg een deja vu gevoel bij jouw vragen die allemaal al besproken zijn. Rotterdam, Warschau, Leeds, Coventry en de andere steden hebben alles met Harris temaken. Dat is de chronologie van de gebeurtenissen. Uit niets blijkt dat de doctrine uit de jaren dertig ook was toegepast als de Duitsers niet met terreurbombardementen waren begonnen. En zelfs als dat wel zo was, dan hebben de Duitse wandaden op dit vlak de Britten over de streep getrokken de doctrine toe te passen.
MARKET GARDEN schreef:Waar haal je de wijsheid vandaan dat Utrecht e.d. gebombardeerd zouden worden als Nederland zich niet overgaf.
Dit is al heel lang geleden achterhaald omdat er nooit een serieuze bron voor is geweest.
Wat is je bron voor dit en het platgooien van Belgische steden in Mei 1940, ik bedoel terreurbombardementen, geen tactische.
Wat is jouw bron dat dit achterhaald is? De Duitsers hadden in hun ultimatum duidelijk staan dat na Rotterdam Utrecht aan de beurt was indien de Nederlanders zich niet over zouden geven.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

De Duitsers hadden in hun ultimatum duidelijk staan dat na Rotterdam Utrecht aan de beurt was indien de Nederlanders zich niet over zouden geven.
Klopt! Dit wordt in vele werken beschreven, waaronder in "Geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in foto's en documenten" - deel 3, blz 18 om precies te zijn.

Een officieel document lijkt mij een betrouwbare bron......
Hic manebimus optime
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Mijn bron voor het platgooien van Belgische steden in mei 1940?

Ik woon in Oostende, een kuststad, nu ik heb hier vele postkaarten en andere kaarten in me bezit waar je de ruïnes kan zien, alle winkelstraten, het stadhuis, (ook de haveninstallaties), maar gans het centrum vand e stad werd gebombardeerd, op de Zeedijk waren hospitalen ingericht in Hotels, op de daken stonden rode kruizen gemarkeerd. De Duitsers hebben ze gebombardeerd.

Zelfs nog op 28 mei 1940 werd, toen de Duisters de stad binnentrokken (de dag dat de Belgen zich overgaven) er nog gebombardeerd. Hierbij vielen zelfs Duitse doden.

Het centrum van deze mooie Belle Epoque stad was vernietigd.

Dit is maar 1 voorbeeld.

Zoals Harro zegt heeft dit alles te maken met het verdere verloop van de oorlog.

Het één vloeit voort uit het ander, hé?

Afbeelding

Op deze foto zie je wat rest van 'Het Wapenplein' het gebouw met de toren is het stadhuis. Dit is centrum van de stad.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gertos45 op 27 sep 2005, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

@ Harro, je haalde enkele poss geleden de holocaust slachtoffers aan, de geallieerden wisten van het bestaan van vernietigings kampen, ik kan het mis hebben maar hebben ze veel gedaan om bvb. de spoorlijnen naar die kampen te bombarderen?Ik geloof van niet, ze hadden het te druk met burgerslachtoffers te maken.
En nogmaals, waarom werden de spoorverbindingen nabij Dresden met gerust gelaten?
En de wijze waarop Dresden is aangepakt kan alleen maar een massamoordenaar bedenken.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
MARKET GARDEN
Lid

Van Oostende kijk ik na of het hier een terreurbombardement betrof of een tacktische aanval, zoals ook Rotterdam, ivm doorgang van de grondtroepen.

Er is begin jaren 90 een publikatie geweest uitgegeven door defensie zelfs die afrekend met de verhalen dat na Rotterdam, Utrecht e.d. aan de beurt zouden zijn geweest.
Lijkt me toch dat defensie een ZEER betrouwbare bron is!

De doctrine is en was misdadig, inderdaad is niet meer te achterhalen of hij wel of niet was uitgevoerd als er niet over en weer was begonnen met bombardementen op steden.

Wat wel vasstaat is dat bomber Harris er niet voor terugschrok, vermoedelijk op aangeven van Churchill, om totaal zinloos honderduizenden de dood in te bombarderen.

Als ik het goed begrepen heb gaat deze poll toch over bomber Harris en niet over Duitse misdragingen?
MARKET GARDEN
Lid

bollebekboerke schreef:@ Harro, je haalde enkele poss geleden de holocaust slachtoffers aan, de geallieerden wisten van het bestaan van vernietigings kampen, ik kan het mis hebben maar hebben ze veel gedaan om bvb. de spoorlijnen naar die kampen te bombarderen?Ik geloof van niet, ze hadden het te druk met burgerslachtoffers te maken.
En nogmaals, waarom werden de spoorverbindingen nabij Dresden met gerust gelaten?
En de wijze waarop Dresden is aangepakt kan alleen maar een massamoordenaar bedenken.
Precies, een massamoordenaar die een lucht-holocaust uitvoerde!
En de vernietigingskampen bombarderen, nee deden ze niet om onduidelijke redenen.
Er is vanuit Joodse kringen op aangedrongen de gaskamers e.d. te bombarderen of desnoods de wegen, spoorlijnen daar naar toe.

Maar NEE Harris gooide liever een Duitse steden in puin!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door MARKET GARDEN op 27 sep 2005, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Ja, maar vooraleer je Bomber Harris tot oorlogsmisdadiger veroordeelt moet je wel goed weten hoe het kwam dat deze zo ver kon gaan in wat hij deed.

Moet je dan ook alle piloten en bemanningen die dag en nacht over Duitsland vlogen (en hun leven inzetten) als oorlogsmisdadigers gaan bestempelen, zoals SS bewakers in een KZ?
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

MARKET GARDEN schreef:.
Er is begin jaren 90 een publikatie geweest uitgegeven door defensie zelfs die afrekend met de verhalen dat na Rotterdam, Utrecht e.d. aan de beurt zouden zijn geweest.
Weet je misschien de titel van deze publikatie? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat hij daarom niet bestaat), ben alleen zeer verbaasd aangezien er, als ik me niet vergis, 2 jaar geleden nog een werk is verschenen waarin er weer op werd gehamerd dat Utrecht de volgende zou zijn in het rijtje. Ik zou de publikatie dus graag lezen.
Hic manebimus optime
MARKET GARDEN
Lid

Gertos45 schreef:Ja, maar vooraleer je Bomber Harris tot oorlogsmisdadiger veroordeelt moet je wel goed weten hoe het kwam dat deze zo ver kon gaan in wat hij deed.

Moet je dan ook alle piloten en bemanningen die dag en nacht over Duitsland vlogen (en hun leven inzetten) als oorlogsmisdadigers gaan bestempelen, zoals SS bewakers in een KZ?
Ik denk inderdaad dat de opdrachtgever en dus eindverantwoordelijke Churchill is geweest.

En om de piloten tot oorlogsmisdadigers te verklaren?! Tja moeilijk punt, wat wisten ze en wat konden ze er aan doen om het te voorkomen?
Een interessant punt voor een nieuwe discussie.
Overigens zou in dat geval natuurlijk ook het complete Duitse leger tot oorlogsmisdadiger kunnen worden verklaard, zij vochten voor een misdadig Regiem.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

bollebekboerke schreef:@ Harro, je haalde enkele poss geleden de holocaust slachtoffers aan, de geallieerden wisten van het bestaan van vernietigings kampen, ik kan het mis hebben maar hebben ze veel gedaan om bvb. de spoorlijnen naar die kampen te bombarderen?Ik geloof van niet, ze hadden het te druk met burgerslachtoffers te maken.
Hier is voldoende onderzoek naar gedaan. De spoorlijnen bombarderen had geen zin, simpelweg omdat het de schade te klein is en ze te snel weer hersteld werden. Daar zou een moeilijke raid tegenover staan met toestellen die een heel eind moesten vliegen. Van Engeland (later Italië) naar Polen en verder naar het oosten.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

MARKET GARDEN schreef:Precies, een massamoordenaar die een lucht-holocaust uitvoerde!
Jij zou populistisch politicus moeten worden. Een "lucht-holocaust" is belachelijk. Er is maar één holocaust en dat is de systematische vernietiging van de joden in WO2. Dat het woord voor allerlei andere misdaden wordt gebruikt is onjuist.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

MARKET GARDEN schreef:Er is begin jaren 90 een publikatie geweest uitgegeven door defensie zelfs die afrekend met de verhalen dat na Rotterdam, Utrecht e.d. aan de beurt zouden zijn geweest.
Titel, auteurs, nadere info?

En kun je dan ook dit pamflet verklaren dat Duitse vliegtuigen boven Utrecht uitstrooiden?

Afbeelding
Plaats reactie