Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?
- Mike Hazeleger
- Lid
Tsja achteraf is altijd makkelijker praten... maar toch... als alle SS'ers worden berecht op oorlogsmisdadigers dan moeten de geallieerde oorlogsmisdadigers toch ook berecht worden. Göring is toch ook doodgeschoten voor 'misdadigen tegen de mens'. Hij was de leider van de Luftwaffe, dan vind ik ook dat Harris op z'n minst berecht moet worden...
Mvg,
Mikey
Mvg,
Mikey
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
- jan willem
- Lid
Göring is niet doodgeschoten, alle ter dood veroordeelden van het bekende Neurenberg proces zijn opgehangen. Göring heeft zich zelf van het leven beroofd.
JW
JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
- Gertos45
- Lid
Misschien heeft hij wel een punt. Misschien mochten Bomber Harris en eventuele anderen zich beter verantwoorden voor een soort tribunaal.
Maar wie kan hen verwijten dat ze hun plicht gedaan hebben voor hun land, voor onze Westerse vorm van samenleven.
Natuurlijk, had Duitsland de oorlog gewonnen dan waren Göring en de Luftwaffe helden geweest in de heroïsche strijd...
Maar toch vrees ik (voor diegenen die hem zouden willen 'berechten')dat Bomber Harris enz...aan de goede kant vochten.
Van wie hebben ze de luchtbombardementen (zie eerder in deze topic voor we alles herhalen) geleerd?
Ook ik vind het hoogst verwonderlijk dat er in de laatste maanden van de oorlog evenveel bommen op Duitsland zijn gegooid als de 3 jaar ervoor!
Maar ik denk dat de industrie en de trainigen en de bemanningen zo'n graad van effitientie en ontwikkeling hadden bereikt dat het een Moloch was die enkel meer en meer groeide en escaleerde. Het kon pas eindigen toen de oorlog stopte.
Een soort Klimax denk ik. Want wie zou verantwoorden in tijden van oorlog dat zo'n geldverslindende industrie als Bomber command (tienduizenden metaalarbeiders, monteurs, vliegvelden, munitiefabrieken, piloten, bemanningen, ....) NIET zou worden gebruikt en dit terwijl de oorlog nog vollop woedde? Welke politicus zou dit kunnen verantwoorden?
Maar wie kan hen verwijten dat ze hun plicht gedaan hebben voor hun land, voor onze Westerse vorm van samenleven.
Natuurlijk, had Duitsland de oorlog gewonnen dan waren Göring en de Luftwaffe helden geweest in de heroïsche strijd...
Maar toch vrees ik (voor diegenen die hem zouden willen 'berechten')dat Bomber Harris enz...aan de goede kant vochten.
Van wie hebben ze de luchtbombardementen (zie eerder in deze topic voor we alles herhalen) geleerd?
Ook ik vind het hoogst verwonderlijk dat er in de laatste maanden van de oorlog evenveel bommen op Duitsland zijn gegooid als de 3 jaar ervoor!
Maar ik denk dat de industrie en de trainigen en de bemanningen zo'n graad van effitientie en ontwikkeling hadden bereikt dat het een Moloch was die enkel meer en meer groeide en escaleerde. Het kon pas eindigen toen de oorlog stopte.
Een soort Klimax denk ik. Want wie zou verantwoorden in tijden van oorlog dat zo'n geldverslindende industrie als Bomber command (tienduizenden metaalarbeiders, monteurs, vliegvelden, munitiefabrieken, piloten, bemanningen, ....) NIET zou worden gebruikt en dit terwijl de oorlog nog vollop woedde? Welke politicus zou dit kunnen verantwoorden?
- koos24
- Lid
Niet alle SS'ers zijn veroordeeldMike Hazeleger schreef:Tsja achteraf is altijd makkelijker praten... maar toch... als alle SS'ers worden berecht op oorlogsmisdadigers
Göring stond niet voor het Neurenberg tribunaal door zijn functie bij de Luftwaffe maar voor zijn rol als leider / oprichter van het 3e rijkMike Hazeleger schreef:Hij was de leider van de Luftwaffe
Berechten is moeilijk, hij leeft niet meer. Wel zou zijn rol heroverwogen moeten worden.Mike Hazeleger schreef: dan vind ik ook dat Harris op z'n minst berecht moet worden...
Mvg,
Mikey
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- koos24
- Lid
De Engelse strategie van luchtbombardementen op steden was al ontwikkeld inGertos45 schreef:Maar toch vrees ik (voor diegenen die hem zouden willen 'berechten')dat Bomber Harris enz...aan de goede kant vochten.
de jaren '30 ruim voor er een bom viel op Engeland
Niet verwonderlijk, Duitsland lag weerloos op zijn rug en Bomber maakte zijn slachting af..................Gertos45 schreef:Ook ik vind het hoogst verwonderlijk dat er in de laatste maanden van de oorlog evenveel bommen op Duitsland zijn gegooid als de 3 jaar ervoor!
De Amerikanen hadden eenzelfde apparaat in werking gezet en deze bombardeerden voornamelijk fabrieken, transport enz.Gertos45 schreef:Een soort Klimax denk ik. Want wie zou verantwoorden in tijden van oorlog dat zo'n geldverslindende industrie als Bomber command (tienduizenden metaalarbeiders, monteurs, vliegvelden, munitiefabrieken, piloten, bemanningen, ....) NIET zou worden gebruikt en dit terwijl de oorlog nog vollop woedde? Welke politicus zou dit kunnen verantwoorden?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- Gertos45
- Lid
Ik ben er niet van overtuigd dat de Amerikanen minder steden bombardeerden dan de Britten.
Dresden werd toch ook gebombardeerd door de Amerikanen?
Wat betreft de theoretische strategie...een strategie is nog altijd een theorie. De Duitsers pastten ze voor het eerst toe (remember Guernica?). Enkel technische beperkingen en andere keuzes maakten ze 'kleinschaliger'.
Trouwens, de fabrieken die de USAAF bombardeerde, wie was daar tewerkgesteld? Toch voornamelijk burgers?
Ik wil niemand goed praten of slecht praten. Het was oorlog, en wat dan gebeurd...
Wat betreft de theoretische strategie...een strategie is nog altijd een theorie. De Duitsers pastten ze voor het eerst toe (remember Guernica?). Enkel technische beperkingen en andere keuzes maakten ze 'kleinschaliger'.
Trouwens, de fabrieken die de USAAF bombardeerde, wie was daar tewerkgesteld? Toch voornamelijk burgers?
Ik wil niemand goed praten of slecht praten. Het was oorlog, en wat dan gebeurd...
- Mike Hazeleger
- Lid
Ik bedoelde niet dat ALLE SS'ers werden berecht op oorlogsmisdaden enz. maar ik bedoelde dat vooral de commandanten van de SS divisies werden veroordeeld tot doodstraf of gevangenisstraffen. en Koos; thnx voor verbeteringen 
Mvg,
Mike

Mvg,
Mike
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
- koos24
- Lid
Ook de Amerikanen bombardeerden steden, alleen was dit bijzaak en niet zoals bij de Britten hoofddoel.Gertos45 schreef:Ik ben er niet van overtuigd dat de Amerikanen minder steden bombardeerden dan de Britten.
Dresden was op Brits verzoek.
Klopt, alleen mag duidelijk zijn dat de Engelsen er zonder Warschau, Rotterdam en Guernica ook mee begonnen waren.Gertos45 schreef:Wat betreft de theoretische strategie...een strategie is nog altijd een theorie. De Duitsers pastten ze voor het eerst toe (remember Guernica?). Enkel technische beperkingen en andere keuzes maakten ze 'kleinschaliger'.
Vind er wel verschil tussen zitten; het bombarderen van een militair doel waarbij je burgers raakt of het platgooien van een burgerdoel met als hoofddoel het raken van de bewoners.Gertos45 schreef:Trouwens, de fabrieken die de USAAF bombardeerde, wie was daar tewerkgesteld? Toch voornamelijk burgers?
- lexiebabe
- Lid
Mooi voorbeeld van de gevolgde tactiek:
Ik heb twee oudooms verloren door het bombardement op Hannover. Doel van de bombardementen waren de Onderzeebootfabriek van Hanomag en de Rubberfabrieken. Markeringen kwamen steeds opnieuw voor de fabriek terecht, de bommen vielen alleen op huizen. Geen enkele fabriek is geraakt.
Voor alle duidelijkheid, de Hanomag-werke is erg groot...
De Geallieerde strategie verschoof al heel snel naar een totale luchtoorlog. Alle steden waren vogelvrij verklaard. Uiteraard is het amkkelijk wijzen naar de Luftwaffe: Guernica, Warschau, Rotterdam, Coventry, enzovoort. Maar vergeet niet dat de Geallieerden vanaf het begin van de oorlog het bombarderen overnamen en nog harder doorvoerden. In Duitsland is zo ongeveer iedere stad aangevallen, met als grootste dieptepunt Dresden. Dat vol zat met vluchtelingen.
Ik heb twee oudooms verloren door het bombardement op Hannover. Doel van de bombardementen waren de Onderzeebootfabriek van Hanomag en de Rubberfabrieken. Markeringen kwamen steeds opnieuw voor de fabriek terecht, de bommen vielen alleen op huizen. Geen enkele fabriek is geraakt.
Voor alle duidelijkheid, de Hanomag-werke is erg groot...
De Geallieerde strategie verschoof al heel snel naar een totale luchtoorlog. Alle steden waren vogelvrij verklaard. Uiteraard is het amkkelijk wijzen naar de Luftwaffe: Guernica, Warschau, Rotterdam, Coventry, enzovoort. Maar vergeet niet dat de Geallieerden vanaf het begin van de oorlog het bombarderen overnamen en nog harder doorvoerden. In Duitsland is zo ongeveer iedere stad aangevallen, met als grootste dieptepunt Dresden. Dat vol zat met vluchtelingen.
- koos24
- Lid
Hoe spijtig het ook is voor je ooms, als er bij het bombarderen van zuiver militaire doelen doden onder de bevolking / personeel doden vallen is dit vervelend maar geen voorbeeld van een terreubombardement.lexiebabe schreef:Mooi voorbeeld van de gevolgde tactiek:
Mee eens.lexiebabe schreef:De Geallieerde strategie verschoof al heel snel naar een totale luchtoorlog. Alle steden waren vogelvrij verklaard. Uiteraard is het amkkelijk wijzen naar de Luftwaffe: Guernica, Warschau, Rotterdam, Coventry, enzovoort. Maar vergeet niet dat de Geallieerden vanaf het begin van de oorlog het bombarderen overnamen en nog harder doorvoerden. In Duitsland is zo ongeveer iedere stad aangevallen, met als grootste dieptepunt Dresden. Dat vol zat met vluchtelingen.
- lexiebabe
- Lid
Hoe spijtig het ook is voor je ooms, als er bij het bombarderen van zuiver militaire doelen doden onder de bevolking / personeel doden vallen is dit vervelend maar geen voorbeeld van een terreubombardement.
Klopt. Helaas was het vanaf 1943 wel de bedoeling om ook zoveel mogelijk burgers aan te vallen, om daarmee de Duitse bevolking tegen Hitler op te zetten. Na de oorlog concludeerde men dat het geen enkele zin had gehad... Tijdens de oorlog werden neergehaalde piloten meer dan eens gelyncht uit wraak. Zie in dit kader De brand van Jörg Friedrich.
Alex
- koos24
- Lid
Daar heb je deels gelijk in, zoals ik eerder in deze draad schreef, vooral de Engelsen "geloofden" in terreurbombardementen.lexiebabe schreef:Hoe spijtig het ook is voor je ooms, als er bij het bombarderen van zuiver militaire doelen doden onder de bevolking / personeel doden vallen is dit vervelend maar geen voorbeeld van een terreubombardement.
Klopt. Helaas was het vanaf 1943 wel de bedoeling om ook zoveel mogelijk burgers aan te vallen, om daarmee de Duitse bevolking tegen Hitler op te zetten. Na de oorlog concludeerde men dat het geen enkele zin had gehad... Tijdens de oorlog werden neergehaalde piloten meer dan eens gelyncht uit wraak. Zie in dit kader De brand van Jörg Friedrich.
Alex
De Amerikanen hebben er wel aan meegedaan, o.a. Dresden maar geloofden toch meer in het bombarderen van industrieen, spoorwegen e.d.
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Als er binnen een maand tijd een 2e massa aanval zoals die op Hamburg was geweest, had Duitsland een dik probleem gehad!!
De schrik zat er goed in bij de Duitse bevolking, het moraal was aardig aangeslagen!
Deze aanval was zo zwaar en verwoestend geweest, de Duitsers waren hier aardig door geschrokken.
Kijk maar naar de antwoorden en gedachten van de Duitsers na deze aanval.
Meer soldaten ingezet op de FLAK verdedegingen, etc.
Alleen Bomber Command had niet de middelen om een 2e massa aanval uit te voeren in zo'n kort tijdsbestek.
Nog een vraag van mij, hier hebben we het steeds over de luchtaanvallen op Duitslands steden door de R.A.F..
Duizenden onschuldige doden onder de burgerbevolking.
Maar wat dan van de grote Artillerie beschietingen op steden/dorpen????
Zijn de artillerristen van die kanonnen dan ook weer mass moordenaars?
Moeten die dan ook niet voor het gerecht?
Met zo'n aanval vallen er ook heel wat doden onder de bevolking.
In oorlog wordt nou eenmaal naar bepaalde middelen gegrepen om de vijand tot overgave te dwingen, ik ben al lang blij dat er geen gifgas is gebruikt tijdens wo2.
Af en toe krijg ik het gevoel hier dat de Britten afgebeeld worden als zondebokken met hun terreurbombardementen, dat zij de grote boosdoeners zijn.
Lijkt wel of er door sommigen vergeten wordt wat de Luftwaffe heeft aangericht in de vele Europese steden!!
Als die enkele Duitse bommenwerper niet per ongeluk zijn bomlading boven London had afgeworpen, had denk ik Bomber Command ook niet Berlijn aangevallen, het was tevens een wraak aanval voor de bombing of London.
En Bomber Command heeft niet de hele oorlog enkelt burgerdoelen bestookt, vergeet de U-boot pens niet en andere instellingen.
Maj.Cain
De schrik zat er goed in bij de Duitse bevolking, het moraal was aardig aangeslagen!
Deze aanval was zo zwaar en verwoestend geweest, de Duitsers waren hier aardig door geschrokken.
Kijk maar naar de antwoorden en gedachten van de Duitsers na deze aanval.
Meer soldaten ingezet op de FLAK verdedegingen, etc.
Alleen Bomber Command had niet de middelen om een 2e massa aanval uit te voeren in zo'n kort tijdsbestek.
Nog een vraag van mij, hier hebben we het steeds over de luchtaanvallen op Duitslands steden door de R.A.F..
Duizenden onschuldige doden onder de burgerbevolking.
Maar wat dan van de grote Artillerie beschietingen op steden/dorpen????
Zijn de artillerristen van die kanonnen dan ook weer mass moordenaars?
Moeten die dan ook niet voor het gerecht?
Met zo'n aanval vallen er ook heel wat doden onder de bevolking.
In oorlog wordt nou eenmaal naar bepaalde middelen gegrepen om de vijand tot overgave te dwingen, ik ben al lang blij dat er geen gifgas is gebruikt tijdens wo2.
Af en toe krijg ik het gevoel hier dat de Britten afgebeeld worden als zondebokken met hun terreurbombardementen, dat zij de grote boosdoeners zijn.
Lijkt wel of er door sommigen vergeten wordt wat de Luftwaffe heeft aangericht in de vele Europese steden!!
Als die enkele Duitse bommenwerper niet per ongeluk zijn bomlading boven London had afgeworpen, had denk ik Bomber Command ook niet Berlijn aangevallen, het was tevens een wraak aanval voor de bombing of London.
En Bomber Command heeft niet de hele oorlog enkelt burgerdoelen bestookt, vergeet de U-boot pens niet en andere instellingen.
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com
- BBB
- Lid
Dresden was pure misdadigheid die enkel kan ontstaan in de gedachten van een massa-moordenaar.....
De piloten noem ik daarentegen GEEN moordenaars (zoals jij artillerristen aanhaalt is dus overbodig), diegene die het bevel gaf is de misdadiger.
Dit topic gaat over het al dan niet misdadig karakter van Harris , dus ivm Dresden.
De piloten noem ik daarentegen GEEN moordenaars (zoals jij artillerristen aanhaalt is dus overbodig), diegene die het bevel gaf is de misdadiger.
Dit topic gaat over het al dan niet misdadig karakter van Harris , dus ivm Dresden.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
- Gertos45
- Lid
Het is veel te zwart-wit om dit zo te zien.bollebekboerke schreef: Dit topic gaat over het al dan niet misdadig karakter van Harris , dus ivm Dresden.
Het nut en de bedoeling van het bombardement op Dresden staat ongetwijfeld ter discussie...maar om dan Harris als de hoofdschuldige te 'bombarderen'?
Ook hij was een product van zijn tijd. En hij organiseerde zijn taak met de goedkeuring van zijn regering.
Je mag dit alles niet uit de context rukken. natuurlijk was dit alles misdadig en verschrikkelijk, maar niet verschrikkelijker dan bv, de slag om Stalingrad of zovele andere, minder bekende slagen.