Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Ik vind Bomber Harris een oorlogsmisdadiger

Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.
61
47%
Nee, absoluut niet hij gaf de Duitsers "hun verdiende loon"
26
20%
Moeilijk, heb me er nog niet goed in verdiept
43
33%

Totaal aantal stemmen: 130

Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

vincent schreef:Dit topic gaat niet over wat erger was, maar of harris ee noorlogsmisdadiger is.
Als je het objectief bekijkt, als "beschaafd" persoon zou je zeggen, ja hij is een oorlogsmisdadiger.

In het licht van de tijd waarover we spreken is hij dit niet.

Dat is wat ik wil zeggen.
frundsberger
Lid
Lid

Bericht door frundsberger »

wat de britten allemaal wel niet voor leuke ideen uit de tover bolhoed van ome churchill wisten te bedenken!,en wel het volgende,wat dacht je van serieuze overwegingen om biologische wapens en gifgas tegen duitsland in te zetten! en miltvuur bombardementen op de duitse bevolking, die wapens waren de experimentele fase al voorbij! als de oorlog langer had geduurd waren die wapens gebruikt! wat nederland betreft daar zouden we zeker mee te maken krijgen!,maar churchill had toch al geen hoge dunk op van holland!
dan hadden we zeker een lading gifgas mee gekregen! maar dat was toch een prijs maar al te graag betaald door den braven ollander!
dus mr Harris &Winston,een paar apart! BOMBEN HOLOCAUST!
-knip-
Sytze
Lid
Lid

Bericht door Sytze »

Beste kameraad,

Heel goed, Chruchill werd onder de Duitse bevolking ook wel de Engelse slager genoemd.

frundsberger schreef:wat de britten allemaal wel niet voor leuke ideen uit de tover bolhoed van ome churchill wisten te bedenken!,en wel het volgende,wat dacht je van serieuze overwegingen om biologische wapens en gifgas tegen duitsland in te zetten! en miltvuur bombardementen op de duitse bevolking, die wapens waren de experimentele fase al voorbij! als de oorlog langer had geduurd waren die wapens gebruikt! wat nederland betreft daar zouden we zeker mee te maken krijgen!,maar churchill had toch al geen hoge dunk op van holland!
dan hadden we zeker een lading gifgas mee gekregen! maar dat was toch een prijs maar al te graag betaald door den braven ollander!
dus mr Harris &Winston,een paar apart! BOMBEN HOLOCAUST!
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Vanavond op CANVAS (2de vlaamse TV net) , 21 u45 , "DAS DRAMA VON DRESDEN" docu-reconstructie van de ondergang in 1 nacht wat in 1 eeuw was opgebouwd,het toont op een pijnlijke manier de zinloosheid van dit soort bombardementen,kort voor het einde van de oorlog.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
glen666benton
Lid

Bericht door glen666benton »

Ja tis al bezig, eens vlug gaan checken
Peter Derksen
Lid
Lid

Bericht door Peter Derksen »

In alle boeken die ik heb gelezen over Bomber Harris heb ik gestemd: Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.

Persoonlijk vind ik het een van de grootste oorlogsmisdadigers en een schande dat hij niet veroordeeld is.

Misschien was dit wel gebeurd indien de koude oorlog niet was uitgebroken.

Het standbeeld van hem zou in ieder geval weggehaald moeten worden uit respect voor zijn slachtoffers.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Het is inderdaad niet normaal dat zoiets is gebeurd. Maar in de Tweeede Wereld Oorlog waren burgerslachtoffers vereist om te kunnen zegeveiren. Zo werd het moreel van de Duitsers lager en de Duitse producite van vliegtuigen hoger en hierdoor produceerde ze minder tanks, vrachtwagens ect. waardoor ze minder kracht op de grond kregen. In Japan is het zelfde gebeurd ( burgerslachtoffers), kijk maar naar Hiroshima en Nagasaki. Hierdoor is de oorlog verkort en zijn duizenden Amerikaanse soldaten van de dood gered.
Better to fight for something than live for nothing.
Feldwebel
Lid

Bericht door Feldwebel »

Het bombardement op Dresden wás een oorlogsmisdaad, dus de man die daar voor verantwoordelijk was: een oorlogsmisdadiger.
Got Mit Uns
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Is de oorlog door Dresden dan verkort? De militaire acties te velde waren gewoon bezig, vo'o'r en na het bombardement. Dus een capitulatie vlak na het bombardement verwachtten ze blijkbaar niet. Ze hadden al zo veel Duitse steden gebombardeerd, en hun bommen arsenaal lag gewoon te wachten . Het lijkt me meer een kwestie van "hoe geraken we nou nog vlug al die bommen kwijt, nu we zien dat Duitsland de strijd finaal aan het verliezen is?"
Am Ende steht der Sieg
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ik vind hem absoluut een oorlogsmisdadiger. dat de duitsers het ook deden doet er niet toe. als je moeder wordt vermoord ga je toch ook niet de moeder van de moordenaar om zeep brengen?
bovendien had het niet echt een doel. het maakte de oorlog niet korter (tenminste zolang het echt om burgerdoelen gaat, fabrieken heeft natuurlijk wel zin). het is gewoon een misdaad, en of de nazi's het nou ook deden of niet dat maakt niet uit. ze konden prima zonder al de bombardementen op burgerdoelen.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

In de WO1 en gedeeltelijk in de Frans-Duitse oorlog van 1870-71 bleef het Duitse grondgebied telkens gespaard van elk oorlogsgeweld.

Misschien ook daarom dat de grootschalige vernietiging van Duitse steden toch enigszinds verantwoordbaar was.

Kijk het bombardement op Dresden had ook 1 goede kant.

De Jood Victor Kempeler. Woonachtig in Dresden. Ooit parlementslid geweest. Hoogleraar aan de Hogeschool. Na de machtsovername in 1933 steeds meer in de verdrukking geplaatst. Niemand in Dresden protesteert, een zeer lang en traumatisch verhaal. Over hoe de meeste Joden op transport gezet werden, en nooit meer terugkwamen. Hij kon aan de slag blijven, als arbeider, meer door geluk dan door zijn kunde (als gewezen professor was hij niet echt handig, en oud), oproep tot transport 15/2/1945, door het bombardement, in de chaos een nieuwe identiteit kunnen aannemen. Op de dool tot mei 1945. hij overleefde de oorlog, zonder bombardement was hij gestorven.

En daar is ook de gewone bevolking van de o zo onschuldige stad mede schuldig aan! Misschien niet persoonlijk, maar de Duitse bevolking als collectief misschien wel.

Misschien een teken dat zo'n dingen niet ongestraft kunnen gebeuren en dat slechte dingen zich ooit wreken, misschien is dat gewoon zo, en is het ook een les voor de mensheid in zijn geheel.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Ik begrijp je wel Gerto45, maar het is een beetje een "door-de-bomen-het-bos-niet-meer-zien-verhaal"
Waarom die gigantische hoeveelheid bommen niet gebruiken op militaire doelen, op het spoorweg rangeer station nabij Dresden, op de spoorwegen richting concentratie kampen, op militaire basissen,fabrieken,U-boot basissen,laatste troepenconcentraties richting Berlijn???
Am Ende steht der Sieg
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Mijn mening is. Harris is geen misdadiger en ook geen held. Hij deed wat hij moest doen. Hoe krom het ook niet klinkt maar er zit logica in wat hij deed.

1st Duitsers waren in geschiedenis bekent als relatief oorlogs zuchtig volk vooral Pruisen. En omdat ze les te leren waren er steden weg gevaagd.

2de. Wat je met wo1 zag dat Duitsland gestraft werd na oorlog en niet echt tijdens. Met wo2 was het anders om. Duitser kregen het zwaar te verduren tijdens de oorlog om aan hen te laten zien wat voor hel het al niet is en wat ze al niet te verwachten stond al wouden ze dat weer doen. Het plan van geleerde was dat Duitsland totale caputualtie ondertekende.
Na de oorlog was Duitsland herbouwd en ze moesten niks uit te betalen aan gedane oorlogschade en andere belagelijke en vernderingende dingen zo als met Versallie (oost duitsland buiten beschouwing genomen)

En ja ik weet het dat regeling met Joden en vroegere dwang aarbeiders. En dat krijgs gevangen steden moetsen herbouwen in bezette gebieden. Maar het was anders en veel zachter en soepeler dan Versallie
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Ik kan Katusha en Bollebekboerke ook hoor voor een deel, daar in volgen. En misschien deed hij zijn job met iets teveel gedrevenheid.

In feite is Churchill daar zeer hypocriet in geweest. Bomber Command heeft in de laatste maanden van de oorlog meer bommen op Duitsland geworpen dan in de 2 jaar voordien.

Opeens heet Churchill zich daarvan gedistantieerd. Maar toch is dit i zijn war cabinet besporken geweest én goedgekeurd.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Misschien is het wel zo dat ze wilde zien wat ze durfden. " Duitse soldaten let op, wij doden jullie buren die geen wapens bezitten en niet vechten voor jullie land dus ren maar weg voor dat wij bij jullie linie's zijn anders rest jullie het zelfde lot."
Ik denk dat het een vorm van Psychologisch-oorlogs voering was. Van zulke methodes maken tegenwoordig terroristen gebruik en het heeft wel degelijk een effect. Soms demoraliseren ze het volk maar soms zetten ze het volk aan tegen een tegenaanval. Kijk maar naar 11 september.
In WO2 daalde het moreel van de burgers in Duitsland door deze bombardementen, zij wilden dat het zo snel mogelijk allemaal voorbij was. En als het thuisfront geen vertrouwen meer heeft in de oorlog kun je hem ook niet winnen. Daarom heeft men besloten burgerdoelen aan te vallen, niet dat ik een voorstander er van ben maar het is wel een geslaagde missie geworden voor de Engelsen.
Better to fight for something than live for nothing.
Plaats reactie