gamer0004 schreef:bombardement op r'dam was mijns inziens (wat een mooie uitdrukking is dat toch
) een terreurbombardement. het was immers de bedoeling om de burgerbevolking te raken. veel mensen zeggen dan echter: "het was bedoeld om nederland te laten capituleren, dus had wel degelijk strategisch (of iets daaromtrent) nut". waren al die bombardementen er niet om dat te bereiken?
Het bombardement op Rotterdam verdeeld de Nederlandse historici in
2 kampen.
Een mooi artikel hierover heeft gestaan in HP de Tijd van 29 april 2005
Iedereen moet maar voor zichzelf beslissen tot welk kamp hij behoort maar hieronder staan de
2 hoofdargumenten van de voor en tegenstanders.
Het grootste probleem is dat de Luftwaffe
archiefstukken gedeeltelijk verloren zijn gegaan door geallieerde bombardementen.
Voor:
* Hermann Göring wilde zijn persoonlijke vriend Graf von Sponeck te hulp komen die met zijn 22ste Luftlandedivision ingesloten zat in de vesting Holland.
Door middel van een terreurbombardement wilde hij de caputilatie van Nederland afdwingen en vroeg bij het Luftwaffe hoofdkwartier een bombardement op Rotterdam aan.
Tegen:
* Rotterdam was een stad in de frontlinie, de 9 Panzerdivision wilde dmv een bombardement de overgang over de Maas forceren.
Generaal Schmidt van het Duitse XXXIX Armeekorps vroeg bij het Luftwaffe hoofdkwartier een tactisch bombardement aan.
Het was ook deze Generaal Schmidt die bij het naderen van de Heinkels uitriep
"Um Gottes Willen, das gibt eine Katastrophe" en liet rode lichtkogels afschieten, het teken om het bombardement af te lasten.
Een eskader onder leiding van Oberstleutnant Hohne zag de kogels en brak het bombardement af, het andere eskader zag de kogels niet en liet zijn bommen wel vallen.
Ik denk dat professor van Amersfoort van het
IMG (instituut militaire geschiedenis) de spijker op zijn kop slaat met de uitspraak;
"Die kwestie kan door geen enkele historicus definitief worden opgelost"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.