@Geuf; je hebt het over uitschakelen, wat bedoel je hiermee?
Neutraliseren, verovering van de Britse eilanden, overgave afdwingen van GB en haar kolonien etc.?
Veltro
Operatie Barbarossa: Een slimme zet, of een fatale fout?
- mannerheim
- Lid
Harro schreef:Nee, ik ben van mening dat Stalin reageerde op de Duitse troepenopbouw langs de grens door ook troepen naar de grens te sturen. Meer hierover in de eerdere discussie die Gertos hierboven aanhaalde.
Beste harro
Ik ben zeer geneigd om je al niet meer serieus te nemen vanwege je belachelijke onderschrift, maar nu zie ik ook wat voor onzin je typt: Hitler had veel troepenbewegingen van de Sovjet-Unie als voorwendsel gebruikt voor operatie Barbarossa.
Hiervan was echter GEEN sprake.
Stalin dacht namelijk net iets meer tijd te hebben.
- mannerheim
- Lid
-
- Lid
stalin zou Hitler nooit aanvallen. hij hield zelfs vol dat er vrede was toen Duitsland Rusland al binnen gevallen was.Harro schreef:Probleem voor Hitler was dat aan de oostgrens de troepenopbouw voor Barbarossa al begonnen was toen in januari-maart 1941 de situatie op de Balkan veranderde en de situatie in Noordafrika ontstond. Ook de opbouw van Sovjet troepen aan de andere kant van de grens was als tegenreactie al begonnen. Daarnaast was er een noodzaak om in 1941 de aanval te beginnen omdat het Rode Leger sterk in opbouw was en na de winter in 1942 nog sterker zou zijn. Het was nu of nooit voor Hitler, de situatie in Afrika kwam daar tussen maar was te overzien door een relatief kleine interventiemacht te sturen (anderhalve pantserdivisie). De Balkan moest toch vallen en de situatie in Afrika in bedwang worden gehouden om een Britse dreiging uit Egypte, die de rechterflank van Barbarossa kon bedreigen, uit te sluiten. Diplomatiek waren de Duitsers hard op weg om dit efficiënt en snel op te lossen, tot de Joegoslavische koning Peter roet in het eten gooide waardoor de operatie op de Balkan veel meer kostbare tijd kostte dan de bedoeling was.
Doordat de opbouw voor Barbarossa al begonnen was en Stalin ook troepen richting de grens stuurde, konden de Duitsers onder geen beding in maart 1941 de grote hoeveelheid troepen naar Afrika sturen waarover jij spreekt, simpelweg omdat dit de balans in de opbouw tussen Duitsers en Russen ernstig zou verstoren. Het verplaatsen van een grote troepenmacht uit het oosten naar Afrika zou de grens zelfs zo zwak achterlaten dat de kans op een Russische invasie toenam. En een offensief richting olievelden en India zou de Duitse troepen niet alleen te ver wegvoeren om nog te kunnen reageren op die dreiging, het zou - door slijtage en gevechtshandelingen - de krachtigste vuist van het Duitse leger, de pantsereenheden en andere gemotoriseerde eenheden, ernstig verzwakken waardoor ze in 1942/43 (te) zwak zouden zijn voor het alsnog uitvoeren van Barbarossa tegen het sterker gegroeide Rode Leger.
-
- Lid
er staat dat Stalin van plan was om Duitsland aan te vallen maar daar geloof ik niets van. Stalin geloofde zelfs nog in vrede nadat Duitsland de grens van Rusland al over was.Moengoman schreef:Als je een kaart van Europees Rusland bekijkt, zie je dat qua infrastructuur Moskou is als een web in een spin. Bij blijvende inname van Moskou had het Rode Leger veel minder transportmogelijkheden gehad. Leningrad werd bijvoorbeeld gedurende meer dan een jaar bevoorraad over één enkele spoorlijn - vanuit Moskou.
Niet de overgave van de Sovjet-Unie was het strategische doel. De Sovjet-Unie zou zich nooit overgeven, net zomin als Nazi-Duitsland deed. De blijvende vernietiging van het Rode Leger was het strategische doel; dat is zelfs vastgelegd. Om dat doel te bereiken, was de blijvende bezetting van Moskou een noodzakelijke voorwaarde. Zoals in deze draad al aangetoond, was de grotere productie van de Sovjet-Unie daarna de beslissende factor: de Weermacht kon nog wel veldslagen maar de oorlog niet meer winnen.
Het verschil met de Napoleontische tijd is natuurlijk, dat Moskou toen nog helemaal niet zo belangrijk was voor de infrastructuur van het land.
Met de bezetting van Moskou zou de oorlog nog niet afgelopen zijn geweest. Maar de Duitse winstkansen zouden aanmerkelijk zijn verbeterd.
Ik meen, dat Veltro de mogelijkheid heeft geopperd, om de Sovjet-Unie via Noord-Afrika, het Midden-Oosten en de Kaukasus aan te vallen. Dat is eigenlijk het plan van admiraal Räder van herfst 1940. Ik nodig Veltro ea uit, om eens de afstand uit te rekenen, van Oostenrijk, via Italië, Libië, Egypte, Jordanië, Irak, Iran en verder noordwaarts naar Moskou. Ook nodig ik ze uit, om eens op te zoeken hoe hoog die Kaukasus eigenlijk is.
Ik meen, dat uit Rusland documenten zijn vrijgekomen, waaruit blijkt dat Stalin inderdaad van plan was om in 1942 of 1943 aan te vallen. Ik geloof nooit, dat de Duitse legers voor die tijd hun Arabische omweg hadden kunnen voltooien. Dan praat ik nog niet over de kwetsbare flank, zo uitnodigend voor Engelse tegenaanvallen.
Al met al geloof ik, dat de aanval op de Sovjet-Unie vanuit Hitlers standpunt wel verstandig was. De fouten waren:
Hitler liet zich afleiden door het Italiaanse fiasco in Griekenland. Hij had dat best kunnen negeren en in plaats daarvan Roemenië en Bulgarije veiligheidsgaranties kunnen geven.
het hoofddoel van operatie Barbarossa veranderde steeds. Eerst was Moskou het hoofddoel, daarna kwam het op de derde plaats, na de inname van Kiev werd het weer hoofddoel.
de Duitsers verspeelden binnen de kortste keren de aanzienlijke steun van de plaatselijke bevolking. Vooral de niet-Russen verwelkomden de Duitsers in eerste instantie als bevrijders.
Al deze fouten kunnen op één grondfout herleid worden: overmoed. Halder bv dacht, dat de oorlog binnen acht weken voorbij zou zijn en hij was de enige niet.
zelfs nadat Engeland en de Russische geheime dienst Stalin hadden gewaarschuwd voor een Duitse inval wilde hij het nog niet geloven.
JF
-
- Lid
- Contacteer: