Osen (bij Linne)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
piron
Lid

Osen (bij Linne)

Bericht door piron »

Laatst hoorde ik dat er bij Osen (gehucht aan de Maas tss Heel en Linne in Limburg) een flinke strijd heeft gewoed, er zou een club ss de strijd niet willen staken. lang na het gevecht was het er nog steeds verboden gebied ivm gevaar.
Dit is ook het enige wat ik er van weet.
Wie weet er meer van?????
Mike Hazeleger
Lid

Bericht door Mike Hazeleger »

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dat een groep SS Landstorm Niederlände was en ook dat ze de strijd niet wilden staken en dat ze een brug lieten ontploffen, maar ik weet niet zeker of het om deze eenheid gaat...
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
jan willem
Lid

Bericht door jan willem »

SS-Grend.Rgt.Landstorm zat op de Nederlands/Belgische grens, even een denkbeeldige driehoek tekenen dan zaten ze tussen de lijnen:Antwerpen-Hasselt-Breda.

Via Google kom je wel op sites terecht met dit thema.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Sjoske
Lid

Bericht door Sjoske »

Heb hier nog ergens een jaarboek liggen van heemkundevereniging Roerstreek waarin het uitgebreid staat beschreven.

Ik zal het eens opzoeken
Sjoske
Lid

Bericht door Sjoske »

Ach bijna vergeten dat er op internet ook een stuk over geschreven staat:
http://home.hetnet.nl/~h.gootzen/
en kijk dan bij battle; 27 Januari, Bell island

en ook nog een stuk op: http://www.onceamarinealwaysamarine.co. ... isle45.htm
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Ik heb hierover al eens wat geplaatst op het forum, trouwens geen SS maar FJ! Hier is ook een VC verdiend!!

mvg Jeroen
Desert Rat
Lid

Bericht door Desert Rat »

-
Laatst gewijzigd door Desert Rat op 22 jul 2008, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Meijelse
Lid
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

jeroen1944 schreef:Ik heb hierover al eens wat geplaatst op het forum, trouwens geen SS maar FJ! Hier is ook een VC verdiend!!

mvg Jeroen
Yep, zie http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=925 ... belle+isle

Gr. Werner
The first casualty of war is innocence
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Piron, je moet nog eens naar het Museum komen als onze expert Hugo er is. Hij weet hier meer vanaf,
Sjoske
Lid

Bericht door Sjoske »

jeroen1944 schreef:Ik heb hierover al eens wat geplaatst op het forum, trouwens geen SS maar FJ! Hier is ook een VC verdiend!!

mvg Jeroen
Klopt niet helemaal volgens mij want het VC verdiende Henry Eric Harden niet bij de aanval op Osen(27jan), maar bij een aanval richting Linne vanuit Brachterbeek(23jan). Op de brug tussen Brachterbeek en Linne is voor hem een plaquette geplaatst.
Plaats reactie