Hoe werd Apeldoorn bevrijd in WO2?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Mike Hazeleger
Lid

Hoe werd Apeldoorn bevrijd in WO2?

Bericht door Mike Hazeleger »

ik woon zelf in Apeldoorn en ik zou graag weten hoe Apeldoorn bevrijdt is. Ik weet wel dat Apeldoorn bevrijd is door Canadezen en dat er bijna of geheel niet gevochten is, maar dat weet ik niet zeker. Verbeter me als dit niet zo is :).

alle informatie is welkom :)

alvast bedankt!
Mikey!
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Mike Hazeleger
Lid

:( weet niemand hier iets van? :? ik weet alleen dat het iets van de Canadian higlander divison was of iets dergelijks... zou iemand me kunnen helpen hierbij :) ?

MVG
Mikey
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
jan willem
Lid

boekenwinkel?

Bericht door jan willem »

Ik kan me voorstellen dat er in de boekenwinkels in Apeldoorn wel het nodige te vinden moet zijn over Apeldoorn in oorlogstijd.

jw
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Bigshot
Lid
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Ga je informatie vragen bij het plaatselijke archief...
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Mike Hazeleger
Lid

Oke ik zal wel ff kijken! bedankt!

Greetz Mikey :)
The Hins
Lid
Contacteer:

Bericht door The Hins »

De onderdelen van het Canadese leger die Apeldoorn bevrijdden, waren Royal Canadian Regiment, Hastings and Prince Edward Regiment en de 48th Highlanders of Canada. Deze waren ingedeeld bij 1st Infanty Brigade 1st Canadian Infantry Division. Kijk ook eens op http://www.monument.apeldoorn-onderwijs.nl/

Hins
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier staan wat foto's uit me eigen collectie van de bevrijding van Apeldoorn. Als je dit topic goed door leest kom je wat meer te weten waar deze foto's gemaakt zijn. Over de bevrijding staat er volgens mij ook nog wel wat.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3906&start=0
Mike Hazeleger
Lid

zeer bedankt allebei.. The Hins die site had ik al eens gezien alleen ik kon hem niet meer vinden. bedankt hoor...

MVG
Mikey :)
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Anders even zoeken of er ook een streekhistorisch museum of centrum of iets dergelijks is.
Daar zal waarschijnlijk dan ook wel informatie te vinden zijn.
Of probeer het eens op te vragen bij de gemeente misschien is dat ook een optie :roll:
Als ik jou was zal ik op verschillende plekken info proberen te krijgen.
Misschien is er ergens anders wel iets bekend wat verder nergens bekend is, je weet het maar nooit :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »

Het boek "Canadezen in Actie" proberen te lenen. Daar staan diverse bladzijden in over Apeldoorn.
Dick van den Hoven
Mike Hazeleger
Lid

dvdhoven schreef:Het boek "Canadezen in Actie" proberen te lenen. Daar staan diverse bladzijden in over Apeldoorn.
:) bedankt! ik zal wel ff kijken morgen of ze die toevallig nog in de bieb hebbe:)!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mike Hazeleger schreef:
dvdhoven schreef:Het boek "Canadezen in Actie" proberen te lenen. Daar staan diverse bladzijden in over Apeldoorn.
:) bedankt! ik zal wel ff kijken morgen of ze die toevallig nog in de bieb hebbe:)!
Ja dat is inderdaad een goed boek. Kun je veel uit leren.
John Rambo
Lid

Bericht door John Rambo »

Er is, dacht ik, wel een boek over de bevrijding van apeldoorn. Anders staat er wel iets over in in een ander boek. Volgens mij was er ook iets met die Polar bear canadezen.
Wat ik verder nog weet is dat er bij de bevrijding nog een tijdje wat SS-ers bij paleis het Loo hebben gezeten.

kijk ook hier eens naar:

http://www.monument.apeldoorn-onderwijs ... ijding.htm
Laatst gewijzigd door John Rambo op 23 dec 2005, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

John Rambo schreef:Er is, dacht ik, wel een boek over de bevrijding van apeldoorn. Anders staat er wel iets over in in een ander boek. Volgens mij was er ook iets met die Polar bear canadezen.
Wat ik verder nog weet is dat er bij de bevrijding nog een tijdje was SS-ers bij paleis het Loo hebben gezeten.

kijk ook hier eens naar:

http://www.monument.apeldoorn-onderwijs ... ijding.htm
ja het hoofdkwartier van de SS zat in A'doorn...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie