Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
In de nacht van 5 op 6 juni 1944 rond 1 uur 's nachts werden 15.000 parachutisten van de 82e en de 101e airborne divisies gedropt boven Ste-Mère-Église. De dropping verloopt verre van vlekkeloos en (een belangrijk symbool van deze operatie) John Steele bleef met zijn parachute aan de kerktoren van hangen. Hij raakte hangende aan de toren gewond door Duits geweervuur, maar kon later gered worden. Een pop aan de kerktoren herinnert nu nog aan deze gebeurtenis.
Wie weet hoe hij van de toren gered is? Er zijn twee versies en ik ben benieuwd welke klopt..
Ik heb gehoord dat de waarnemer in de kerktoren hem naar binnen heeft getrokken... hij heeft daar een tijdje gevangen gezeten en is daarna gered (weet niet meer hoe precies ik denk door een aanval ofzo)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Ik heb hier ook niets gelezen over de redding of hoe hij van de kerktoren is gehaalt in Normandie. Ben er al 2x geweest. Maar hij hing echt he , die waarnemer moest dan wel lange armen hebben
Hij is door twee Duitse soldaten binnengehaald geweest en heeft een tijdje gevangen gezeten tot hij werd bevrijdt door Amerikaanse Paratroopers.
De Duitsers in de kerktoren waren getuige van de gebeurtenissen (het aan de kerktoren hangen van Steele, het huis dat brandde waarin een aantal Amerikanen verdwenen, etc, etc).
Het verhaal staat in een boek over D-Day, maar de titel ontsnapt me effe.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs) World War II - European Theater of Operations http://www.ww2-eto.com
Was die John Steele meneer niet doof geworden van het klokkengebeier ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
ja, hij had wel lange tijd last van zijn oren...Hij had ook de pech dat er brand woedde in een huis waardoor het "brandalarm" met de klok werd gegeven...
maar goed, hij heeft het als een van de weinigen op dat plein die nacht overleefd.