John Steele, D-Day

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

en zen benen zijn extreem recht, maargoed, ik erger me er niet aan, ik vind het monument alleen gewoon mooi
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Als ik als verzamelaar in Ste-Mère-Eglise zou wonen zou ik hem in ieder geval een waterdicht M42 jumpsuit geven, US model Paraboots, Goeie T5 (desnoods T7) parachute en een M1(C) helm.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

betaal jij het:P
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

1/4. Misschien heeft het kerk-bestuur er ook nog wat voor over.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Waarom zou je origineel spul er neer gaan hangen?
Toch nergens voor nodig? Het gaat zoals Sobel al zegt om een eerbetoon.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Geen origineel! Goedkope Jappanse repro zou al mooi zijn!
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Ander verhaaltje: In Saint Marie du Mont was er een gelijkaardig voorval maar daarbij hing er dan een parratrooper aan een huis toen er twee Duitsers aankwamen die niet zo'n goede bedoelingen hadden maakte hij een schietgebedje en hij werd gelukkig gered door een andere parratrooper die de Duitsers neermaaide. ( De para van saint marie du monde overleefde de oorlog en was Ambrose Ally genaamd. De pop die hem moet voorstellen is pas zielig, tenzij ambrose ally een dwerg was)
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Nostromo
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2006, 13:07
Locatie: koningshooikt
Contacteer:

Bericht door Nostromo »

Het was één stick (12 man) , 2nd platoon van 'F'-co, dat werd gedropt net boven het dorpsplein. 30 minuten daarvoor, om 01:15u sprong het 2nd Battalion,505 boven het dorp en twee sticks van het 506th (101 airborne). Nog een twaaltal serials dropten hun sticks eveneens maar vooral ten oosten van het dorp. Een 4-tal troopers werden gedood maar de anderen, gewond of niet gewond konden zich in veiligheid brengen. Het Duitse garnizoen was dus 'on full alert' op het ogenblik dat de stick van F-co vlak boven het dorpsplein werd afgeworpen.
Zes of zeven leden van de stick (Lt. Caddish, Sgt Ray, Pvt Blankenship, Pvt Van Holsbeck, Pvt Bryant, Pvt. Tiapa en waarschijnlijk Pvt Penrose) werden gedood in de lucht of onmiddellijk na landing. Het was opmerkelijk dat elf man van de stick slechts minder dan 200 meter van elkaar verwijderd waren. Lt. caddish werd gedood aan zijn parachute, terwijl Bryant en Tlapa terecht kwamen op de hoofdweg ten zuiden van het dorpsplein. Clifford Maugh (nr. 2) landde in een tuin van een huis op de hoek van het marktplein en werd gevangen genomen door de Duitse officier die daar verbleef. Sgt. Ray was de enige die op het marktplein zelf landde. Hij werd gedood maar kon nog net de schutter zelf doden. De anderen kwamen neer ten zuiden van het kerkplein. Blankenship viel in het nog smeulende puin van een brandende schuur. De rest hing in de bomen. Blanchard kon zich vrijmaken en vluchten. Minstens één trooper werd gedood terwijl hij in de bomen hing. In heel wat lectuur dook ook een Pvt. Wite op maar na grondig onderzoek is gebleken dat die nooit heeft bestaan.

Pvt. Steele en Pvt. Russell raakten de kerktoren. Steele werd gewond in de linkervoet door granaatscherven en hing dan een uur lang aan de kerktoren vooraleer hij door de Duitsers uit zijn positie werd gered en gevangen genomen. Een paar dagen later wist hij te ontsnappen.
Russel hing even hulpeloos aan de onderbouw van de kerk en kreeg de schrik van zijn leven toen een Duitse soldaat hen zag en op hen toeliep. Net op dat ogenblik landde Sgt. ray tussen hen in, werd door de Duitser gedood maar kon nog net zelf zijn schutter elemineren. Russell was in staat zichzelf los te snijden en uit het dorpscentrum te ontsnappen.
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Interessant informatie Nostromo! Ik ken de diverse namen en het verhaal. Welke bron gebruik je? Ik zelf heb contact met veteranen van de 505th. Ik heb ook contact met de broer van Pvt. Blankenship.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Nostromo
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2006, 13:07
Locatie: koningshooikt
Contacteer:

Bericht door Nostromo »

Hallo Bigshot,

Ken je de reeks 'Then and Now'?
zeer lijvige werken weliswaar maar veruit het beste wat er in mijn boekenkast steekt (en daar steekt wat 8-) )....
Een aantal titels:
- D-Day Then and Now
- The battle of the Bulge Then and Now
- Operation Market garden Then and Now

Het knappe aan die werken is niet alleen dat ze erg accuraat zijn maar ze staan vol met foto's die dan worden vergeleken met foto's uit onze tijd. Hallucinant gewoonweg als je met die boeken onder je arm het slagveld bezoekt.... Zo krijgt ook elke foto een verhaal.

Als je aan de hand van de titel de boeken niet kan terugvinden dan geef je maar een seintje en bezorg ik je meer details.

Met greetz
Nostromo
(ps: ik heb in het foto-archief wat kommentaar toegevoegd bij een aantal fotos van Overlord. Dat geeft je een idee van de graad van detail dat in deze boeken terug te vinden is).
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

Hoi hoi,

erg leuk om dit allemaal te lezen, ik ben bezig met een 1:35 model van de kerk en zoek allerlei info, dit is erg hulpvol.
Ik hoorde enkele weken geleden op de radio dat Red Buttons (de acteur die John Steele speelde in de langste dag) deze maand is overleden.

http://www.cinema.nl/cinema/magazines/n ... s=29169716

Marco A.K.A Overlord
***ikke***
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2011, 12:01

Re: John Steele, D-Day

Bericht door ***ikke*** »

Hij probeerde zich los te snijden en hij liet zijn mes vallen, daardoor zag een duitse soldaat hem en schoot hem in zijn been de duitsers hebben hem hiervanaf gehaald omdat ze dachten dat hij dood was later wist hij te ontsnappen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: John Steele, D-Day

Bericht door johan willaert »

***ikke*** schreef:Hij probeerde zich los te snijden en hij liet zijn mes vallen, daardoor zag een duitse soldaat hem en schoot hem in zijn been de duitsers hebben hem hiervanaf gehaald omdat ze dachten dat hij dood was later wist hij te ontsnappen.
Niet alles wat je in films ziet is ook echt gebeurd...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie