John Steele, D-Day

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Joachim Peiper schreef:hijmaten op de grond had hij immers niet meer, die waren reeds dood of krijgsgevangen gemaakt.
Ste-Mère-Église was toch de eerste stad die de Amerikanen veroverd hadden? Hoe kom je er dan bij dat hij geen kameraden meer had?

Enne... de eerste post is ook iets overdreven...
werden 15.000 parachutisten van de 82e en de 101e airborne divisies gedropt boven Ste-Mère-Église.
Of ze nou echt allemaal voor dat stadje sprongen... Was het trouwens niet alleen de 82nd? Waaronder het 505th Parachute Infantry Regiment wat een van mijn grootste interesses is met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog?
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

De gehele landing in Ste- Mère-Église is door de film The longest day spectaculaider verfilmed dat het in werkelijkheid is geweest. :shock:

Uit onderzoek, door anderen, is gebleken dat niet of nauwlijks meer dan 1 stick in en rond het centrum van Ste- Mère-Église is geland. 1 stick, vliegtuig van Steele, had tussen de 16-20 parachutisten. Een aantal is niet op het plein geland maar er rondom en een paar die op het plein zijn geland konden in de chaos ontkomen. Toen de brand uitbrak had de Duitse Orts-Kommandant aan een feldwebel met een aantal manschappen de opdracht gegeven de burgers in de gaten te houden, het was tenslotte buiten spertijd. Deze manschappen hadden geen machinegeweer tot hun beschiking en de meesten waren bewapend met een K98. Deze soldaten hebben niet verbeten weerstand geleverd zoals in de film. Het was een kort gevecht waarbij een aantal van hen er zo snel mogelijk vandoor is gegaan.
Het precieze aantal doden on de Amerikanen die daar geland zijn is niet bekend omdat er een aantal ook later die nacht in gevechten gesneuveld zijn. De film over een ware gebeurtenis is bijna altijd spectaculairder anders komt er bijna niemand kijken! :o
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

sobel schreef:wanneer is john steel eigenlijk gestorven? in de oorlog of daarna? leeft hij nog?
Jim schreef:Hij heeft de oorlog overleeft en is nog vele jaren teruggekeerd. Hij is overleden.
John Steele is in 1969 overleden. Het verhaal over hem heb ik vandaag van een veteraan mogen ontvangen.

Het verhaal had hij al eens eerder aan iemand geschreven die bezig is met een publicatie over D-day, dus het was een kleine moeite om het ook naar mij te sturen. En, ja, ik ga het gras niet voor die persoon zijn voeten wegmaaien, dus het is even wachten op die publicatie. :wink:

Overigens... een beetje goed lezen in boeken helpt al voor 75% van de informatie die ik heb.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

Bigshot schreef:
Joachim Peiper schreef:hijmaten op de grond had hij immers niet meer, die waren reeds dood of krijgsgevangen gemaakt.
Ste-Mère-Église was toch de eerste stad die de Amerikanen veroverd hadden? Hoe kom je er dan bij dat hij geen kameraden meer had?

Enne... de eerste post is ook iets overdreven...
werden 15.000 parachutisten van de 82e en de 101e airborne divisies gedropt boven Ste-Mère-Église.
Of ze nou echt allemaal voor dat stadje sprongen... Was het trouwens niet alleen de 82nd? Waaronder het 505th Parachute Infantry Regiment wat een van mijn grootste interesses is met betrekking tot de Tweede
Wereldoorlog?

The 502nd parachute infantry landed at 01.30. None of the planes dropped their crew on the correct drop zone near the two northern exits leading from Utah. One of the three battalions landed so far from their DZ that they did not play a part in the fighting on D-Day. Two sticks landed in the town St-Mere-Eglise and were slaughtered by the Germans.


505th.

The 505th landed pretty much on target or within two miles from it. Their CO broke his foot on landing, but he still lead his unit to St-Mére-Eglise, pushed on a cart. Unfortunately, the 3/505th landed inside the town itself and were cut to pieces by the Germans before they even landed. St-Mére-Eglise was captured at 05.00.

Nee, het was dus niet alleen de 505th van de 82nd maar ook de 502nd van de 101st...

Bigshot, ik denk dat bovengenoemde tekst over het pleindebacle voldoende zegt....Ik weet niet waar jij je informatie dan vandaan haalt????
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Er zijn ook een aantal paratroopers in het brandend huis terechtgekomen.
Men kon deze jongens horen schreeuwen gevolgd door het ontploffen van hun munitie.

Er is inderdaad maar een beperkt aantal paratroopers in Ste-Mère-Eglise terechtgekomen, waarvan er een aantal is neergemaaid nog voor ze op de grond landden.

Dat de Duitse soldaten op het plein niet echt veel weerstand boden is toch een beetje logisch? Hoe zou je zelf zijn als er plots een twintig- à dertigtal zwaarbewapende parachutisten rondom je landen terwijl je je handen vol hebt met de burgers te bewaken???? :shock:

Baseer het verhaal eens op pulicaties ipv op een stom filmke ("The Longest Day" laat veel te wensen over wat historische juistheid betreft!). :roll:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Bigshot schreef:Enne... de eerste post is ook iets overdreven...
werden 15.000 parachutisten van de 82e en de 101e airborne divisies gedropt boven Ste-Mère-Église.
Of ze nou echt allemaal voor dat stadje sprongen... Was het trouwens niet alleen de 82nd? Waaronder het 505th Parachute Infantry Regiment wat een van mijn grootste interesses is met betrekking tot de Tweede
Wereldoorlog?
Joachim Peiper schreef:Bigshot, ik denk dat bovengenoemde tekst over het pleindebacle voldoende zegt....Ik weet niet waar jij je informatie dan vandaan haalt????
Ik stelde 'm vragend. Het ging mij er in principe om dat er geen 15.000 man boven Ste-Mère-Église sprong.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
bkk100
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2006, 18:14
Locatie: Roeselare

Priester

Bericht door bkk100 »

Volgens mij werd hij opgemerkt door de pastoor van de kerk en werd hij door deze ook binnengehaald via het venster waar de klokken hingen. Ik kan ook verkeerd zijn, maar ik heb dat toch al es ergens gelezen.
bkk100
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Priester

Bericht door Jeeper704 »

bkk100 schreef:Volgens mij werd hij opgemerkt door de pastoor van de kerk en werd hij door deze ook binnengehaald via het venster waar de klokken hingen. Ik kan ook verkeerd zijn, maar ik heb dat toch al es ergens gelezen.
Wel vreemd dat die pastoor Duits sprak én een Wehrmachtuniform aanhad ..... :shock:

Zoals ik reeds zei, stonden er 2 Duitsers in de klokketoren op uitkijk en die hebben hem uit z'n hachelijke positie bevrijdt.
Ik zal vanavond eens zien of ik hun namen kan opsnorren.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

John Steele was overigens niet de enige die in aanvaring kwam met de kerktoren. Ik hoorde iets over Ken Russel die ook de kerktoren zou hebben geraakt. Ik kon dat eerst niet geloven, dan maar een veteraan zelf vragen, we laten Robert M. Murphy aan het woord:
Robert M. Murphy schreef:Ken Russell was my good friend over these many years. He died 2 years ago on June 6th. He DID land on the Ste Mere Eglise church but bounced off and got down on the opposite side that my good friend John Steele got hung up on.
Met opzet is het woord "DID" in hoofdletter geschreven omdat ik in mijn mail voorzichtig veronderstelde dat Ken Russel waarschijnlijk loog...

Veteraan Don McKeage over Ken Russel:
Don McKeage schreef:Ken Russel deceased on D-Day plus 60 years. Ken was supposed to be in Ste Mère Église for 60th Anniversary of D-Day
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik vind de pop trouwens erg lelijk!
Witte parachute (moet eigenlijk t5 camo zijn), en hij hangt daar zo stijf.
Verder klopt van het uniform haast niks.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het is denk ik ook een soort eerbetoon is
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Maar dan mag hij toch wel wat mooier!
Trouwens dat verhaaltje van dat hij door de koster naar binnen is getrokken kan nooit. De klokkengaten zijn nog te klein voor een 5 jaar ou meisje.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het zou kunnen zijn dat de gaten kapot waren geschoten en er dus een groter gat was, ik zelf heb geen foto's gezien van de situatie toen, maar het zou wel stug zijn
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Afbeelding
Detail: Hij heeft een britse small-pack als Musette bag, en een hele rare helm (in ieder geval geen M1).
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Bij nader inzien zou Steele er toch wel doorkunnen als hij zijn equipment zou uitdoen, mits hij in een andere positie hing.

De pop heeft -zoals hij er nu hangt- in ieder geval wel een goeie T5 reserve chute pack :wink: .
Plaats reactie