Welke gevolg had de slag om Stalingrad op het verloop vd wo2

De gevechten en operaties tijdens WOII
Jesserd
Lid

Welke gevolg had de slag om Stalingrad op het verloop vd wo2

Bericht door Jesserd »

Duitsland verliest tijdens de slag om Stalingrad honderdduizenden soldaten. De sovjet Unie verliest zelfs nog meer mannen.
Wat voor gevolg denken jullie dat de slag om stalingrad heeft gehad op het verloop van de tweede wereldoorlog?

Jesserd
Mike Hazeleger
Lid

Bericht door Mike Hazeleger »

De Russen hadden eindelijk het gevoel dat ze de Duitsers terug konden dringen... De Duitsers verloren meer als 100.000 mannen en gingen sinds Stalingrad bijna alleen maar in het defensief.. Moraal van de Duitsers zou ook wel niet bepaald hoog zijn geweest... De Sovjet Unie gaat dus vanaf Stalingrad in de aanval en de Duitsers worden in het defensief gedwongen

Mvg
Mike
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Jesserd
Lid

Bericht door Jesserd »

ik denk dat je daar idd gelijk in hebt. Alleen waren er volgens mij wel iets meer duitse slachtoffers dan 100.000 ;) meer dan 3 x zoveel zeggen sommigen zelfs... Maar weet iemand ook of er grote ontslagen zijn gevolgd o.i.d?

Jesserd
Mike Hazeleger
Lid

Ja klopt rond de 275.000 las ik ergens... grote ontslagen? tsja als je hele legergroep vernietigd is, dan lijkt me dat wel logisch ja... zal wel ff voor je zoeken...

mvg Mike
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Mike Hazeleger
Lid

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Stalingrad
site over echte getallen van gevangenen Duitsers en o.a. gedode Russen en Duitsers...

mvg Mike
Mike Hazeleger
Lid

Wel weet ik dat Generaal Heinz Guderian weer terug word geroepen aan het front. ---> bron http://www.wikipedia.nl
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Mike Hazeleger schreef:Ja klopt rond de 275.000 las ik ergens... grote ontslagen? tsja als je hele legergroep vernietigd is, dan lijkt me dat wel logisch ja... zal wel ff voor je zoeken...

mvg Mike
Heel leger, niet de gehele legergroep. De rest van de legergroep wordt geherformeerd als Heeresgruppe Don en probeert onder v. Manstein Stalingrad te ontzetten. maar de schade was al toegebracht en het 6de Leger zou niet meer ontsnappen uit zijn val.
Ik heb er geen kracht meer voor
Mike Hazeleger
Lid

bedoel ik ;)
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Zoek anders even op http://www.zdf.de. Zij hebben enkele documentaires in foto's en tekst op hun site.

Veel Duitse soldaten maakten iets mee, terwil ze het niet kende: een nederlaag. Want verlies niet uit het oog dat tot de slag om Stalingrad de Duitse legers nog geen enkele (grote) slag hadden verloren. Natuurlijk, de aanval op Moskou in 1941 was mislukt, maar dat was vooral een kwestie geweest van slijtage aan materiaal en manschappen die niet voldoende voorbereid waren. Stalingrad liet zien dat het Duitse leger inderdaad niet onoverwinnelijk bleek.
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

De nederlaag in Stalingrad had net iets meer psychologische invloed op de (russische & west-europese) bevolking dan op de Duitse. Volgens mij was strategischerwijs de nederlaag in de stad geen definitieve opdoffer, maar de maanden die eraan vooraf gingen. De mislukte uitbraakpoging van v Manstein etc... Maar ook totale zomeroperatie "Blauw" uit '42, waarvan Stalingrad oorspronkelijk geen doelwit was, lijkt mij een onnodige en overschatte beslissing geweest te zijn. Ik geef toe dat Moskou '41 geen definitieve nederlaag was en de volgende Duitse winterverdediging was fenomenaal gezien het klimaat en vermoeidheid.
Katusha
Lid

Verliezen

Bericht door Katusha »

Nou als je totale verliezen bekijkt van Roemen Duitser Hongaren en Italianen. Hadden Russen/Sovjets minder verloren. Totel aantaal doden aan Sovjet kant lag ergens tussen 200-300 duizend. En aan ass mogenheden ergens 300-400 duizend dus.
Gertos45
Lid

Re: Verliezen

Bericht door Gertos45 »

Katusha schreef:Nou als je totale verliezen bekijkt van Roemen Duitser Hongaren en Italianen. Hadden Russen/Sovjets minder verloren. Totel aantaal doden aan Sovjet kant lag ergens tussen 200-300 duizend. En aan ass mogenheden ergens 300-400 duizend dus.
Ik heb altijd gehoord dat meer dan een miljoen Russen sneuvelden in en rond Stalingrad...
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

De As-mogendheden verloren ongeveer 530.000 man en de Sovjets ongeveer 780.000 man.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
vincent
Lid

Bericht door vincent »

780.000 man?

in het boek Stalingrad door Stephan Walsh ligt het aantal dichter bij de 1,5 miljoen, iets wat gesteund wordt door de nauwkeurige documentaire reeks "War of the Century"

En bedoel je met de As-verliezen ook inclusief de overgave van het 6de leger?
Ik heb er geen kracht meer voor
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

vincent schreef:in het boek Stalingrad door Stephan Walsh ligt het aantal dichter bij de 1,5 miljoen, iets wat gesteund wordt door de nauwkeurige documentaire reeks "War of the Century"
In mijn versie van Walsh z'n boek staat dat er van juli tot en met februari 486.000 Sovjetdoden vielen.
vincent schreef:En bedoel je met de As-verliezen ook inclusief de overgave van het 6de leger?
Nee, alleen doden, geen krijgsgevangenen.

Zie ook dit overzichtje.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie