Herman Goring bevrijd door zijn 'eigen' Luftwaffe

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
blue
Lid

Herman Goring bevrijd door zijn 'eigen' Luftwaffe

Bericht door blue »

Bij deze wou ik even vragen of er misschien iemand is die wat meer informatie heeft over: De gebeurtenis rond Herman Goring, nadat Hitler hem aanzag voor verrader in 1945 werd hij door de SS gevangen genomen en volgens mij naar Oosterrijk gebracht(?). Hierna is hij weer bevrijd door een eenheid van zijn eigen Luftwaffe. Ik vind dit zelf wel een interessant en vreemd verhaal.

Dus ik hoop dat ik wat meer info kan vinden.

Mvg, blue
militairmuseum
Lid

Bericht door militairmuseum »

Ik weet wel wat er aan de hand was.
Nadat hij de rijkskanselaarij bezocht had vanwege Hitlers verjaardag blies hij zijn eigen landgoed op en verschansde zich in de bunker van de Obersalzberg.Hij vond zelf al dat Hitler niet geschikt was en in Berlijn zeker zou sterven, daarom stuurde hij Hitler maar alvast het bericht dat hij nu de groote baas was en de macht dus overnam.Martin Bormann, Hitlers secretaris stelde hierna een arrestatiebevel op voor Herman Goring.Hij heeft echter niet gevangen gezeten.(volgens mij zijn er 2 verhalen door elkaar geraakt, die van Goring en mussolini, die werd wel toen hij gevangen gezet was, door een falschirmjager(parachutisten) brigade van de Duitse Luftwaffe elite troepen bevrijd.

Goring heeft dus niet vastgezeten voor zover bekend is.
Hitler heeft namelijk zelfmoord gepleegd en Admiraal Dönitz werd Fuhrer.Ook toen bemoeide Herman Goring zich met de staat en zei tegen Dönitz dat hij moest gaan onderhandelen met de Amerikanen.Toen Admiraal Dönitz dit weigerde nam hij zelf het initiatief en stapte op de Amerikanen af, die herkenden hem niet als de machthebbende persoon en dus viel er niets te onderhandelen omdat Goring niet de macht had om het Duitse leger te laten capituleren.Hij werd gearresteerd en een Amerikaanse soldaat ging er vandoor met zijn grootkruis van het Ridderkruis van het Ijzeren Kruis met diamanten eikenbladeren en zwaardjes,dit is de hoogste onderscheiding en hij is de enigste die deze ontvangen heeft, hij kreeg hem voor zijn belangrijke strategie en overwinning tijdens de Blitzkrieg, echter mocht hij hem nooit dragen vanwege zijn slechte prestaties tegen Rusland en Engeland in het verloop van de oorlog,de medaille ligt nu in museum van het Amerikaanse leger, hij presteerde zo slecht omdat hij meer van de aandacht als populairste man genoot dan dat hij zijn werk deed. In de gevangenis viel hij tientallen kilo's af omdat hij afkickte van zijn drugsverslaving.Hij pleegde uiteindelijk zelfmoord in de cel na het Nuerenberg proces slecht enkele uren voor hij opgehangen zou worden.

Overigens zei hij aan het begin van het Neurenbergproces nog dat hij verantwoordelijk was voor alles(met name overwinningen) en da hijj de grootte en belangrijke man van Duitsland was, echter begon hij alles te ontkennen toen de aanklachten serieuser werden zoals Jodenvervolging etc.
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Interessant verhaal............

Ik heb ook wel eens gelezen dat een Amerikaanse bewaker hem het gif heeft bezorgd voor de zelfmoord en dat ze zelfs weten welke bewaker dat was.

Wie weet hier meer over??
De waarheid komt met de jaren
militairmuseum
Lid

Bericht door militairmuseum »

dat zou ik zo snel niet weten maar ik denk wel dat dat het geval is anders zou hij in de meer dan 17 maanden die hij vastzat een pil moeten bij hebben.Lijkt me stug.Ik denk dat hij op een bewaker heeft ingepraat ofzo, of dat er een was die eerbied voor hem had en hem zo geholpen heeft.Maar ik zou het eigenlijk niet weten.

Ik weet trouwens niet waar je dat gelezen hebt maar als het in een echt blad/krant enz, dus geen forum ofzo stond dan zou het wel waar kunnen zijn.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

market garden schreef:
Ik heb ook wel eens gelezen dat een Amerikaanse bewaker hem het gif heeft bezorgd voor de zelfmoord en dat ze zelfs weten welke bewaker dat was.

Wie weet hier meer over??
Er doen verschillend everhalen de ronde over Görings 'zelfmoordpil.' Zijn vrouw Emmy zou Göring de pil hebben bezorgd (in een kam), Göring zou 'm zelf de hele tijd bij zich hebben gedragen (in zijn laars oa) of een bewaker heeft de pil aan hem overhandigt. Geen van deze verhalen is zeker, al schreef Göring in zijn afscheidsbrief dat hij de pil al die maanden zelf bij zich had gehad.
Göring kon het echter goed vinden met een van de bewakers in Neurenberg (namelijk Tex Wheelis) en er doen verhalen de ronde dat de pil via hem kwam.

militairmuseum schreef:
dat zou ik zo snel niet weten maar ik denk wel dat dat het geval is anders zou hij in de meer dan 17 maanden die hij vastzat een pil moeten bij hebben.Lijkt me stug.
Zo moeilijk is dat toch niet voor te stellen? En waarom zou Göring dat niet hebben gedaan? Je weet maar nooit wanneer zo'n pil nog van pas komt.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

militairmuseum schreef:dat zou ik zo snel niet weten maar ik denk wel dat dat het geval is anders zou hij in de meer dan 17 maanden die hij vastzat een pil moeten bij hebben.Lijkt me stug.Ik denk dat hij op een bewaker heeft ingepraat ofzo, of dat er een was die eerbied voor hem had en hem zo geholpen heeft.Maar ik zou het eigenlijk niet weten.

Ik weet trouwens niet waar je dat gelezen hebt maar als het in een echt blad/krant enz, dus geen forum ofzo stond dan zou het wel waar kunnen zijn.
De voormalige bewaker van Goering heeft toegegeven dat hij hem een pen gegeven heeft met een cianide pil erin, een meisje zou het hem ''gevraagd' hebben. ik zal kijken of ik het nieuwsbericht nog terug kan vinden.

Gevonden: http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... ht=stivers
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ach, ik heb toch zo mijn twijfels bij dit verhaal. Het klinkt allemaal nogal vaag. Een jong meisje wil dat Göring een pen krijgt. En Göring ontdekt dan 'zomaar' dat er een gifcapsule inzit? Of had Göring een soort afspraak met dat meisje?
Overigens kan niemand Stivers' verhaal bevestigen en weet hij zelf ook niet eens zeker of de capsule wel in die pen zat.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Ik heb er ook iets over gelezen in een Toen & Nu, zal eens kijken of ik die boven water kan krijgen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Mich schreef:Ach, ik heb toch zo mijn twijfels bij dit verhaal. Het klinkt allemaal nogal vaag. Een jong meisje wil dat Göring een pen krijgt. En Göring ontdekt dan 'zomaar' dat er een gifcapsule inzit? Of had Göring een soort afspraak met dat meisje?
Overigens kan niemand Stivers' verhaal bevestigen en weet hij zelf ook niet eens zeker of de capsule wel in die pen zat.
Inderdaad, we zullen het zeer waarschijnlijk nooit meer te weten....Jammergenoeg...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie