Broome

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
DirkL
Lid
Contacteer:

Broome

Bericht door DirkL »

Had graag info gehad over Broome (Australie) ongeveer 1942,waar de laatste vijf vluchten (vliegboten) werden aangevallen door Japanse vliegers,Familieleden van mij lieten daar het leven.een oom van mijn vader was in die tijd mecano(vliegtuigmaker) en piloot die tijdens die laatste vluchten aan boord was.Waar bij hij vier kinderen verloor.Zou graag meer te weten te komen over die periode. Bij voorbaat Dank
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

hey DirkL

Ik heb als het goed is 2 verhalen over de laatste vluchten van de Dorniers (vliegboten). Mocht je intresse hebben kan je me een PB sturen, dan probeer ik ze zo snel mogelijk te sturen. Deze verhalen zijn van een betrokkene
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Geef me even door wie je oom was (pb), dan kan ik gericht zoeken in mijn archieven over de MLD.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
arjan31
Lid

Bericht door arjan31 »

Air Raid 1 March 3, 1942
Australia's second worst air raid. 70 people were killed and 24 aircraft destroyed, including 16 flying boats by an attacking force of nine A6M2 Zeros (one was lost, another ditched after the mission) that took off from Koepang, Timor.

Zeros Attack
9:20am Nine A6M2 Zeros swept over the harbor for a low-level surpirse attack at 500 feet. Three provided top cover, and one C5M2 flew reconnassance. Planes and people fleeing from Indonesia were staging through Broome on their way down south to Perth.This attack resulted in the destruction of 17 aircraft which included 3-engine Donier Do24 seaplanes, Catalinas, Empire flying boats, Fortresses, Liberators, Hudsons and DC-3s.

Japanese Attackers
A6M2 Lt. Zenjiro Miyano
A6M2 3rd Air Sergent Takashi Kurano
A6M2 1st Air Private Zempei Matsumoto (KIA)
A6M2 Chief Air Sergeant Masaki Okazaki
A6M2 2nd Air Sergeant Susumu Matsumoto
A6M2 1st Air Sergeant Juzo Okamoto
A6M2 2nd Air Sergeant Yoshio Hashiguchi
A6M2 1st Air Private Yasuo Matsumoto
C5M2
(recon) Pilot - Akira Hayashi
Observer - Shinobu Nagasawa

March 3, 1942 Raid Allied Losses
Dutch Navy Do 24 X-1 USAAF B-17E 41-2448
Dutch Navy Do 24 X-3 USAAF B-17E 41-2454
Dutch Navy Do 24 X-20 USAAF B-24A 40-2374
Dutch Navy Do 24 X-23 USAAF B-24A, 40-2373
Dutch Navy Do 24 X-28 RAAF Hudson A16-119
US Navy PBY NEIAF Loadstar LT9-18
US Navy PBY KNILM DC-3 PK-ALO
RAF PBY KNILM DC-3 PK-AFV
RAF PBY
RAAF Empire A18-10
Qantas Empire G-AEUC
Dutch Navy PBY Y-59
Dutch Navy PBY Y-60
Dutch Navy PBY Y-67
Dutch Navy PBY Y-70

March 3, 1942 Raid Japanese Losses
A6M2 Zero Chief Air Sergeant Osamu Kudo

This Zero was hit by ground fire and it went into the sea but it was never found. The pilots body was washed up later

Raid 2 March 20 1942
G4M Bettys attacked the airfield at high altitude. There are a number of craters off the end of the strip and in the tidal flats. One aboriginal was killed by a bomb splinter. No other casualties or damage was caused.
mark
Lid

Bericht door mark »

Omstreeks de tijd van die aanvallen is er daar in de buurt ook een dakota neergeschoten met aan boord de diamantvoorraad van het Nederlandse bestuur uit Indie. Interessant verhaal hoor, de aboriginals in het gebied liepen later met diamanten in hun zak.
Ik zag t een tijdje geleden op Nat. GeoGr., erg interessant.
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

mark schreef:Omstreeks de tijd van die aanvallen is er daar in de buurt ook een dakota neergeschoten met aan boord de diamantvoorraad van het Nederlandse bestuur uit Indie. Interessant verhaal hoor, de aboriginals in het gebied liepen later met diamanten in hun zak.
Gedeelte ervan is nog niet teruggevonden ;) Heel klein gedeelte hebben ze maar gevonden :)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Dean- schreef:
mark schreef:Omstreeks de tijd van die aanvallen is er daar in de buurt ook een dakota neergeschoten met aan boord de diamantvoorraad van het Nederlandse bestuur uit Indie. Interessant verhaal hoor, de aboriginals in het gebied liepen later met diamanten in hun zak.
Gedeelte ervan is nog niet teruggevonden ;) Heel klein gedeelte hebben ze maar gevonden :)
;) hmm wanneer beginnen we met de zoekactie :D?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
mark
Lid

Bericht door mark »

De eerste piloot van de dakota heette Smirnoff, heb ik onthouden omdat ik t zo'n 'vreemde' naam vond.
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Mike.H schreef:
Dean- schreef:
;) hmm wanneer beginnen we met de zoekactie :D?
Na het ontslag uit het ziekenhuis werd Smirnoff naar Perth gevlogen en van daar uit naar Melbourne waar bij aankomst een afgezant van de Commonwealth Bank hem opwachte om het pakje in ontvangst te nemen. De afgezant wist al van het neerstorte van de DC3 af en hoe dat men geprobeerd had om het pakje te redden, wat niet gelukt was.
Men vertelde Smirnoff dat in het pakje diamanten waren met een
waarde van $600.000 (vandaag aan de dag een waarde van $60.000.000) De diamanten kwamen van Amsterdam en waren voor de eigenaren N.V. de Concurent Bandoeng Jave naar de Commonwealth Bank of Australie gezonden zo dat ze niet in de handen van de Duitsers en de Japaners zouden vallen. De afgezant van de bank was verstaanbaar niet erg in zijn schik met her verdwijned van de diamanten en Smirnoff werd flink
onderhanden genomen door de politie tot dat ze het er mee eens waren dat Smirnoff niets met het verdwijnen van het pakje met diamanten te maken had.
Uit mijn eigen archief,
Plaats reactie