Neurenberg

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
vincent
Lid

Neurenberg

Bericht door vincent »

mbt tot:
Mich schreef:Ik vind het prachtig om met mensenover het proces van Neurenberg te praten.
Mocht je je uitspraak
Als het een eerlijk proces was geweest.
willen bewijzen aan de hand van wat voorbeelden hoop ik dan ook van harte dat je een nieuw topic opent. :)

Bij deze! :wink:

- Werner von Braun en zijn team
hun konden zonder enig proces gewoon hun werk voorzetten bij de Amerikanen, terwijl onder hun bevel tienduizenden joden zijn gedood
- Joachim Peiper
Onder dwang bekent
- de Reiter-SS
nazi-organisatie die zonder speciaal voor Prins Bernhard buiten schot werd gelaten
- Deutsche bank - Reichsbank
Neurenberg duurde te lang dus moest men sommigen mensen/bedrijven ook buiten schot laten, terwijl hun rol in het Derde Rijk de moeite waard was voor een onderzoek. de Geallieerden moesten tussen Deutsche bank en de Reichsbank kiezen, terwijl er bewijzen waren dat beide bedrijven doodleuk met Hitler's praktijken meededen.
- Gerd v. Manstein en andere officieren, mensen die de "beulen" waren van Hitler door het commisarisbevel en de vrijbrief voor Duitse soldaten die oorlogsmisdaden tegen de Sovjets pleegden.
- Bormann, zonder enig proces ter dood veroordeeld. IMO hoort ieder persoon zich verdedigen in de rechtzaal
- IG Farben
Werd na de oorlog in meerdere bedrijven opgedeeld om geen serieuze concurrentie te zijn voor de Geallieerde chemische bedrijven op basis van "oorlogsmisdaden". Voor oorlogsmisdaden bestraf je de mensen verantwoordelijk ervoor, dus de directie van IG Farben. Om een geheel bedrijf zonder gegronde reden daarvoor op te delen is onzin.
Ik heb er geen kracht meer voor
MARKET GARDEN
Lid

Peiper?

Bericht door MARKET GARDEN »

Volgens mij is Peiper niet in Neurenberg berecht maar ik kan me vergissen.
Wat ik wel weet is dat hij eerst ter dood veroordeeld was maar dat is later omgezet naar levenslang en in de jaren 50 is hij vrij gekomen.
De waarheid komt met de jaren
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het proces van Peiper ging door in Dachau, dacht ik...
29th Let's Go!!!!!
jan willem
Lid

Bericht door jan willem »

Ik denk ook dat je goed rekening ermee moet houden dat uitspraken van die tijd gedaan zijn in de tijd van toen. Vergeet in deze ook niet dat Duitsland voor de 2e maal binnen een halve eeuw Europ in haar macht heeft gehouden. En dat men toen ook nog bang was voor een herhaling.

Er zijn in de huidige rechtspleging ook mensen bij verstek veroordeeld, neem als voorbeeld Desi Bouterse of Ronnie Brunswijk.

Peiper is inderdaad niet in Neurenberg geweest maar Dachau.

Rudolf Hess is een van de grondleggers geweest van het Nazi regime en heeft daarvoor zijn rekening gepresenteerd gekregen. Of het nu wel of niet de echte is geweest is een heel andere discussie.

Er is veel te zeggen over Neurenberg en de veroordelingen. Men heeft na mijn idee een aantal terecht ter dood laten veroordelen en een aantal diverse straffen opgelegd.

Er zijn veel zaken gedaan met het verschepen van mensen naar Amerika omdat aan het einde van de WWII er al een nieuwe oorlog ontstond 'Koude Oorlog" en de politiek was toen al driftig aanzet in zowel het Westen als USSR.

Veel was goed aan Neurenberg en veel was fout aan Neurenberg.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
jan willem
Lid

Ik zit me toch af te vragen waar het idee vandaan komt dat de Reiter SS speciaal voor Prins Bernhard buitenschot is gebleven. Is er nu echt waar de gedachte dat men omwille van deze prins dit maar buiten het neurenberg proces heeft gelaten? Waar is enig bewijs m.b.t. deze materie?

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Tijdens de processen van Nürenberg is de NSDAP met haar nevenorganisaties, inclusief de SA én de SS, als misdadige organisatie aangemerkt. Ook gold dit voor de Waffen-SS, doch dit is op een later tijdstip min of meer stilzwijgend teruggedraaid. Opvallend was dat men de "Reiter-SS" er bewust, omwille van het vooroorlogse SS-lidmaatschap van Prins Bernhard, buiten heeft willen houden. Dat de Reiter-SS als aparte organisatie nooit bestaan heeft en dat Z.K.H. eveneens lid van de NSDAP en een Berlijnse SA-Motorsturm is geweest, is toen niet ter sprake gekomen.
bron: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=181167

In den Nürnberger Prozessen wurde die SS als Gesamtorganisation der NSDAP (d.h., einschließlich der Waffen-SS, der SS-Totenkopfverbände und des SD) – mit Ausnahme der Reiter-SS – als Hauptinstrument des politischen Terrors zur „verbrecherischen Organisation“ erklärt.
bron: http://de.wikipedia.org/wiki/SS#Beteili ... _Holocaust
jan willem
Lid

Ja prima, alleen zie ik nergens geen harde bewijzen dat het vanwege Prins Bernhard buitenschot is gebleven. De man is al voor de aanvang van WWII naar Nederland gekomen en heeft samen met de familie de oversteek naar Engeland moeten maken vanwege de duitse inval in ons land.

JW
vincent
Lid

Bericht door vincent »

De man is al voor de aanvang van WWII naar Nederland gekomen en heeft samen met de familie de oversteek naar Engeland moeten maken vanwege de duitse inval in ons land.
Het maakte na de oorlog weinig uit of degene nou wél of niet schuldig was, dat hij Duits was was bij velen al in het verkeerde keelgat geschoten en na de oorlog werd door "het volk" elke SS'er gezien als een moordenaar.

Misschien dat dat een motief was?
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ik ben het absoluut met je eens dat er in Neurenberg grove fouten zijn gemaakt. Vaak is er ook wel over gesproken als: 'het recht van winnaar tegen verliezer.'
De wreedheden en misdaden van de Geallieerden mochten niet aan de kaak gesteld worden, terwijl met name de Russen ook behoorlijk tekeer waren gegaan tijdens de oorlog.

Het is niet helemaal waar wat je zegt met betrekking tot Bormann. Bormann was inderdaad afwezig tijdens het proces (naar later bleek was hij al dood), maar hij had wel degelijk een advocaat die zich voor hem inzette. Dat Bormann er niet was om te getuigen maakt volgens mij niet zo heel veel uit, aangezien ook Rudolf Hess en Wilhelm Frick tijdens hun berechting niet in de getuigenbank plaatsnamen.

Jan willem schreef:
Er is veel te zeggen over Neurenberg en de veroordelingen. Men heeft na mijn idee een aantal terecht ter dood laten veroordelen en een aantal diverse straffen opgelegd.
Absoluut. Sommigen zijn zonder twijfel terecht ter dood veroordeeld. Bij andere vonnissen kunnen toch wel degelijk vraagtekens geplaatst worden. Recent is daar een topic over geopend op dit forum. Misschien vind je het interessant om daar eens naar te kijken?

Vincent, nogmaals excuses voor het feit dat ik je beschuldigde van een onbeargumenteerde mening in het voorafgaande topic. :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
jan willem
Lid

vincent schreef:
De man is al voor de aanvang van WWII naar Nederland gekomen en heeft samen met de familie de oversteek naar Engeland moeten maken vanwege de duitse inval in ons land.
Het maakte na de oorlog weinig uit of degene nou wél of niet schuldig was, dat hij Duits was was bij velen al in het verkeerde keelgat geschoten en na de oorlog werd door "het volk" elke SS'er gezien als een moordenaar.

Misschien dat dat een motief was?
Prins Bernhard werd aan het begin van zijn periode in Engeland gewantrouwd door het Engelse Commando maar heeft toch later wel dit wantrouwen weggenomen. Na de oorlog is er na mijn idee niet enig geluid geweest vanuit de Nederlandse bevolking in de richting van Prins Bernhard en een vermeend lidmaatschap. In de ogen van de Nederlanders heeft ie een grote bijdrage gehad in de bevrijding van Nederland. Zijn oude strijdmakkers en de leden van het verzet dragen hem nog steeds ophanden.

JW
Plaats reactie