Plein Stalingrad

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Plein Stalingrad

Bericht door J Bishop »

Weet iemand misschien het het plein heet waar het eerste gevecht van stalingrad zich heeft afgespeeld ? Ik dacht in eerste instantie aan het Plein van de Gevallen Helden, maar volgens iemand anders zei dat dit niet klopte. Maar het plein wat ik graag zou willen weten is het plein met het 'Fontein van de dansende kinderen'.

Vriendelijke Groeten,
Jeffrey


Aanpasing van topictitel voor de duidelijkheid
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Hoe het plein precies heet weet ik zo één, twee, drie niet uit m'n hoofd. Dat zou ik even op moeten zoeken, maar ik was eigenlijk van plan naar bed te gaan...
Het betreft in ieder geval het plein waaraan het treinstation Stalingrad-1 gelegen is, aangezien dit brandend op de achtergrond te zien is. Misschien kun je hier iets mee??

Afbeelding

Ik zal morgen als ik tijd heb wel even verder zoeken :)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Fallen Heroes Square (Plein van Gevallen Helden dus), bestaat in ieder geval wel, en het ligt ook in Stalingrad. Ik weet niet of het dat plein is, wat jij bedoelt. (Dat uit onder andere Enemy at the Gates toch?) Hier een foto van Fallen Heroes Square op 31 January 1943:

http://www.curme.co.uk/old.jpg

Die dansende kinderen zijn niet erop te zien, maar het hele plein staat er ook niet op.

Maar er is nog een plein blijkbaar, het Red Square. Als je dit intypt krijg je veel plaatjes uit games als Medal of Honor, en Call of Duty. En dit is wel het plein uit Enemy at the Gates. Helaas zijn dit ook de enigste plaatjes die je vind, en geen echte foto´s. Maar ik weet 100% zeker dat het in Call of Duty, The Red Square genoemd word, of dit in het echt klopt weet ik niet.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

(offtopic, sorry) Ja inderdaad moest ook meteen aan Call of Duty denken toen ik de foto zag. Leuk om weten dat het op bestaande plaatsen gebaseerd is.
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Bericht door J Bishop »

Ik bedoel idd bij het eerste gevecht van Enemy at the Gates en in het eerste level van Call of Duty van de russische missies.

Maar dit wordt echt even zoeken... :)
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Nee, volgens mij heette het gewoon iets van Stationsplein of iets dergelijks. Ik zal even zoeken.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik heb het nog even nagezocht en volgens mij moet het inderdaad het Stationsplein (площадь привокзальная / plosjad privokzalnaya) zijn. Zo heet het plein dat aan station Stalingrad-I (tegenwoordig Volgograd-I) grenst in ieder geval. Ik kan echter niet de precieze positie van de fontein vinden, misschien weet iemand anders de juiste positie? Ik denk dat de foto is genomen vanaf de kruising van de Ulitsa Komsomolskaya (Komsomolstraat) en de Ulitsa Kommunistitjeskaya (Communistische straat), omdat het brandende station op de foto dan in de goede hoek (volgens mij ;) ) zou komen te staan.

Het plein van de gevallen strijders (площадь павших борцов / plosjad pavsjich bortsov) ligt iets daaronder, niet direct aan het station.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik zit net trouwens op een stadkaartje van Volgograd te kijken, schitterende straatnamen kom je tegen!!

Een korte bloemlezing voor de liefhebber;

Ulitsa Krasnoznamenskaya - Straat van de Rode Bannier
Ulitsa Barrikadnaya - Barrikadestraat
Ulitsa Traktorostroiteley - Straat van de Tractor Constructeurs
Ulitsa 10-y diviziy NKVD - Straat 10e NKVD-divizie (NKVD = Geheime Dienst)
Ulitsa Rabotse-Krestyankaya - Straat van Arbeiders en Boeren
Ulitsa Oborony Leningrada - Straat van de verdediging van Leningrad
Ulitsa Oborony Odessy - Straat van de verdediging van Odessa
Ulitsa Oborony Sevastopolya - Straat van de verdediging van Sevastopol
Ultsa Pobedy - Straat van de overwinning
Ulitsa Strelkovaya - Infanteriestraat
Ulitsa Snaiperskaya - Sluipschutterstraat
Ulitsa Tankistov - Tank straat
Ulitsa Krasnoflotskaya - Straat van de Rode Vloot
Ulitsa 4-x Cvyazistov - Straat van de 4 Signaalmannen (communicatie mannen)
Ulitsa Pervoy Konnoy Armiy - Straat van het Eerste Paarden Leger
Ulitsa 8-ya Vozdushnoy Armiy - Straat van het 8e Luchtleger
Ulitsa 7-ya Gvardeyskoy Diviziy - Straat van de 7e Garde Divisie
Ulitsa 13-ya Gvardeyskoy Diviziy - Straat van de 13e Garde Divisie
Ulitsa 39-ya Gvardeyskoy Diviziy - Straat van de 39e Garde Divisie
Ulitsa 51-ya Gvardeyskoy Diviziy - Straat van de 51e Garde Divisie
Boelvar 30-letiya Pobedy - Boelevard van de 30-jarige Overwinning
Ulitsa Tiyumfalnaya - Straat van de Triomf


En dan nog de straatnamen met bekende Sovjets; Tsjoeikov, Zhukov, Rokossovsky, Eremenko, Kuznetsov, Voroshilov, Shtemenko, Vatutin, Richard Sorge, Gagarin, Titov en Lenin niet te vergeten!! Allemaal een eigen straat, plein of hoofdweg!!

Echt mooi; "Waar woont u?"
"Ik woon in de straat van de 10e NKVD-divisie" 8)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Vreemd dat ze die straatnamen niet veranderd hebben na de val van het Communisme. Zo'n straat als die van de NKVD lijkt me nou niet bij iedereen in de smaak vallen.
In Italie zijn de Fascistische benamingen wel veranderd, maar niet even consequent. Bijvoorbeeld de huidige stad Latina is gesticht door Mussolini onder de naam Littoria. De naam is op de kaart veranderd maar op de waterputten staat in het centrum nog overal Littoria!

Dan nog over Richard Sorge, hij was toch een spion voor de Sovjets, maar zelf geen Sovjet, of noem jij iemand een Sovjet op idealogische grond.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Wolgograd site

Bericht door asjemenou »

Volgens mij heb ik dezelfde site gevonden als jij Zhukov. Gelukking is ie ook gedeeltelijk in het Engels. Leest toch wat makkelijker vind ik. Het is overigens wel een interessante site. Heb je die mooie zwart/wit foto's ook bekeken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan je je voorstellen onder wat voor omstandigheden zo'n fotograaf heeft moeten werken. Misschien heeft ie ter plekke wel z'n fotorolletjes moeten ontwikkelen in een etensketeltje ofzo terwijl de granaten rondom 'm volop insloegen.
Even tussen de vuurpauzes door een brief schrijven aan je moeder of je haar laten knippen door je kameraad! Wat er ook gebeurd als je haar maar goed zit.

Afbeelding

Of deze foto dan. Een paar Russische dames in hun gewatteerde jassen. Ik denk niet dat het dames zijn om zonder handschoenen aan te pakken. Het zouden zomaar vrouwelijke scherpschutters kunnen zijn! Zou je zo niet zeggen als je ze zo met elkaar ziet staan kwekken. De 2e van links heeft ieder geval de rang van luitenant van ik denk een garde infanteriedivisie. Die Russische garde divisie's waren toch wel goed getrainde divisie's.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

en lelijk zijn ze ook niet. 8)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russinnen

Bericht door asjemenou »

vincent schreef:en lelijk zijn ze ook niet. 8)
Nee, dat is waar maar ik vraag mij af of dat je nu nog voor ze zou vallen. Ik denk dat ze nu ieder wel rond de 80 jaar zullen zijn. Als ze nog leven...
Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Bericht door J Bishop »

Ik heb een mailtje gestuurd naar de directie van het Stalingrad Battle Tourism Organisatie met de vraag hoe het plein nou eigenlijk heet. Dit kreeg ik terug :) .
Dear Jeffrey,

The square is the same.Though the original name is the Fallen Heroes' Square, most of the biggest squares in the cites were called informally "Red Squares" to associate them with the heart of the country - Moscow.The tradition also stood for ideological unity of the country and made life more significant in the big city of Stalin.

Best wishes,
Evgeny Kulichenko, VT director
Dit was overigens mijn bericht naar hun:
Dear Sir/Madam,

I'm reading some books about Stalingrad and I find it very interesting about the battles that have been fought in Stalingrad. My interest for Stalingrad started when I first watched the movie Enemy at the Gates. But I have a question about the square with the big statue of Stalin in the middle that was showed in the first battle of the soviet's. In the movie the name of the square is "The Red Square", but when I search for that on Google or any other searchengines the only square i can find is the Red Square in Moskou. Do you know the name of this square ? This is a very difficult thing to search for, cause the only thing i could find was the Fallen Heroes Square.

So I really hope that you can help me with my question.

Yours Sincerely,
Jeffrey Bishop

наилучшия пожелания
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Veltro schreef:Dan nog over Richard Sorge, hij was toch een spion voor de Sovjets, maar zelf geen Sovjet, of noem jij iemand een Sovjet op idealogische grond.

Veltro
Ja, dat is natuurlijk lastig he. Kijk, Maarschalk Konstantin Rokossovsky was een Pool. Zijn broer zat zelfs bij de Poolse nationalisten. Maar Rokossovsky heeft zich zo'n beetje zijn hele leven ingezet voor de Sovjet Unie en het Communisme. Wat is hij dan?? Ik vind het een Sovjet. Hetzelfde geldt voor Sorge.

Een 'Sovjet' bestaat eigenlijk niet. De Sovjet Unie was (zoals de naam al aangeeft) een unie van verschillende landen, met verschillende nationaliteiten, die onder één regering vielen. In de Sovjet Unie had je dus Russen, Oekraïners, Kazachen, Ingoeshen, Tsjetsjenen, Wit-Russen, Letten, Litouwers, Polen etc. Om de boel te vergemakkelijken vatten we dit samen als 'Sovjets'. Maar dat is natuurlijk incorrect. We gaan er nu immers vanuit dat iedere inwoner van de Sovjet Unie een Sovjet is. Maar oekraïnsche nationalisten woonden ook in de Sovjet Unie, dit zijn uiteraard géén Sovjets.

Om een lang verhaal kort te maken; ik vind dat iedere Communistische inwoner van de Sovjet Unie een Sovjet is. Daarnaast vind ik iedereen die 'afstand' van zijn land (of de niet-Communistische regering in zijn land) heeft genomen ten faveure van de Sovjet Unie (zoals Sorge en Rokossovsky dus) ook een Sovjet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik vind dit wel zo'n beeje de beste beschrijving die ik zo snel op deze vraag kan geven. :)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

J Bishop schreef:Ik heb een mailtje gestuurd naar de directie van het Stalingrad Battle Tourism Organisatie met de vraag hoe het plein nou eigenlijk heet. Dit kreeg ik terug :) .
Ja, maar het Plein van de Gevallen Strijders / Rode Plein is niet het plein dat aan station Stalingrad-I grenst en waar dus de fontein op zou moeten staan!! Dat moet namelijk het Stationsplein zijn. Het Plein van de Gevallen Strijders (of dus het Rode Plein) ligt niet direct aan het station, maar een klein stukje ervandaan, een paar straten naar het zuiden.

Vervelend dat ik nou niet even snel een kaartje kan vinden waar het duidelijk op staat...
Вместе мы непобедимы
Plaats reactie