Plein Stalingrad

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1309
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Berichtdoor Zhukov » 24 jan 2006, 19:25

Voor de liefhebber;

Site met een kaart van Volgograd, degenen die Russisch kennen kunnen zoeken naar het station Stalingrad-I en zien dat het Plein van de Gevallen Strijders niet direct aan het station grenst.

Overigens heet het station nu Volgograd-I, voor de duidelijkheid ;)
Вместе мы непобедимы

Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1602
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11
Contacteer:

Berichtdoor Auke » 24 jan 2006, 20:10

Hoi Jeffrey,

Ik ben eruit.

Er waren twee pleinen in Stalingrad.

De eerste was het Rode Plein (nu het Plein van de Gevallen Helden).
Het tweede plein was het plein bij station Stalingrad-1.

Aan deze eerste lag het warenhuis waar Paulus zijn hoofdkwartier had (Univermag) en is die foto gemaakt die op de eerste pagina van dit topic geplaatst werd. Op het tweede plein stond de fontein, aangezien je daar het station kunt zien. Er was ook nog een beeldenpark in het noorden van de stad, ten westen van de fabrieken, maar daar moet de fontein niet mee verward worden.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!

Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Berichtdoor J Bishop » 24 jan 2006, 23:04

Ah mooi, nu is het enigste wat ik nog moet zoeken is informatie over het gevecht die op dit plein gevoerd is.

Спасибо

Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1309
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Berichtdoor Zhukov » 24 jan 2006, 23:20

Ik snap er niks meer van, over welk plein hebben we het nou??

Ironclad schreef:De eerste was het Rode Plein (nu het Plein van de Gevallen Helden).
Het tweede plein was het plein bij station Stalingrad-1.

Gaat het nu over plein 1, dus die van de email die je gestuurd hebt aan Stalingrad Tours.
Of gaat het over plein 2, dus die van de fontein met de dansende kineren en de krokodil??
Вместе мы непобедимы

Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Berichtdoor J Bishop » 24 jan 2006, 23:23

Het gaat over het plein met het grote beeld van Stalingrad in het midden waar in Enemy at the Gates zich het eerste gevecht heeft plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1602
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11
Contacteer:

Berichtdoor Auke » 25 jan 2006, 19:47

Zhukov schreef:Ik snap er niks meer van, over welk plein hebben we het nou??

Ironclad schreef:De eerste was het Rode Plein (nu het Plein van de Gevallen Helden).
Het tweede plein was het plein bij station Stalingrad-1.

Gaat het nu over plein 1, dus die van de email die je gestuurd hebt aan Stalingrad Tours.
Of gaat het over plein 2, dus die van de fontein met de dansende kineren en de krokodil??

Ik weet zeker dat dit twee verschillende pleinen zijn, en dat die Stalingrad Battle Tourism Organisatie het dus verkeerd heeft. We hebben het inderdaad over het tweede plein.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!

Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1309
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Berichtdoor Zhukov » 25 jan 2006, 21:49

Ironclad schreef:Ik weet zeker dat dit twee verschillende pleinen zijn, en dat die Stalingrad Battle Tourism Organisatie het dus verkeerd heeft. We hebben het inderdaad over het tweede plein.

Klopt, het zijn ook twee verschillende pleinen, daar komt alle verwarring door.

Plein 1;
площадь привокзальная
Het Stationsplein
Dit is het plein dat gelegen is direct aan station Stalingrad-I.
Dit is bovendien het plein met de fontein van de dansende kinderen.

Plein 2;
площадь павших борцов
Het Plein van de Gevallen Strijders / Rode Plein
Dit is het plein waarop het Stalinbeeld stond en waar het level uit Call of Duty zich afspeelt.

Nu vroeg ik me af welk plein Bishop nu bedoelde, hij vroeg in de OP namelijk;

J Bishop schreef:Weet iemand misschien het het plein heet waar het eerste gevecht van stalingrad zich heeft afgespeeld ? Ik dacht in eerste instantie aan het Plein van de Gevallen Helden, maar volgens iemand anders zei dat dit niet klopte. Maar het plein wat ik graag zou willen weten is het plein met het 'Fontein van de dansende kinderen'.


Hij vraagt dus om het plein van de eerste gevechten. Niet het Plein van de Gevallen Strijders, maar het plein waarop de fontein met de dansende kinderen staat. Dit zou dus ons Plein 1 moeten zijn.

Later heeft hij het dan ineens weer wél over Plein 2, dus het Plein van de Gevallen Strijders. Want dat is het plein dat in Call of Duty voorkomt. Ook zijn email naar Stalingrad Battlefield Tours gaat over het Plein van de Gevallen Strijders.

Mijn vraag is; waar wil J Bishop nu precies informatie over en wat wil hij precies weten??
Вместе мы непобедимы

Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1309
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Berichtdoor Zhukov » 25 jan 2006, 21:54

Stalingrad Battle Tours heeft het trouwens wél bij het rechte eind. Want het Plein van de Gevallen Strijders is hetzelfde plein als het Rode Plein. De verwarring komt doordat J Bishop het Stationsplein erbij haalt.

In Enemy at the Gates en Call of Duty komt het Red Square voor. Dit is hetzelfde plein als het Plein van de Gevallen Strijders. Dat schrijft Battle Tours.

Dit is echter niet het plein met de beroemde fontein, want dát moet het Stationsplein zijn. Dat plein komt ook in Enemy at the Gates voor trouwens. Vandaar de verwarring ook misschien.

Weet je wat, ik zet Enemy at the Gates wel even op... Dit schiet ook niet op zo.
Вместе мы непобедимы

Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1309
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Berichtdoor Zhukov » 25 jan 2006, 22:19

Afbeelding

Goed, hier het plein uit de film. Met rechtsboven het standbeeld van Stalin en vlak ervoor in het midden van de foto de fontein met de dansende kinderen...........

Dat klopt dus volgens mij echt van geen meter he.

Want die twee hebben bij mijn weten echt nooit op één plein gestaan. Of ik moet compleet fout zitten natuurlijk...

Volgens mij moet het Stalinbeeld op het Plein van de Gevallen Strijders (of Rode Plein) hebben gestaan. De fontein moet op het Stationsplein hebben gestaan. Dat zijn dus niet dezelfde pleinen, alhoewel ze bijna aan elkaar liggen. Of het Stalinbeeld moet ook op het Stationsplein hebben gestaan. In dat geval heeft het Plein van de Gevallen Strijders er niks mee te maken.

Hehe, dit wordt niks jongens, het spijt me maar ik snap er niks meer van :)
Вместе мы непобедимы

Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1602
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11
Contacteer:

Re: Plein Stalingrad

Berichtdoor Auke » 26 jan 2006, 20:25

Ik ben het helemaal met je eens Zhukov, je post is eigenlijk een uitgebreidere versie van de mijne.
Hoe het zit met dat Stalinbeeld weet ik niet, maar hoe dan ook is Enemy at the Gates geen betrouwbare bron.

J Bishop schreef:Weet iemand misschien het het plein heet waar het eerste gevecht van stalingrad zich heeft afgespeeld ?

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar deze twee pleinen in Stalingrad waren niet de eerste plaatsen waar werd gevochten. Echter, het plein bij station Stalingrad-1 lag wel westelijker dan het Rode Plein / Plein van de Gevallen Helden, dus die zal wel bedoeld zijn.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4236
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35

Enemy at the gates

Berichtdoor asjemenou » 27 jan 2006, 00:19

Meerdere malen komt in deze topic de film "Enemy at the gates" ter sprake. Het is een mooie film om te zien maar het is wel een geromantiseerd verhaal. Zo gaat dat nou eenmaal vaak in films.
In de film staat het duel tussen Vasily Zaitsev en éne Major Erwin König centraal, doch er is geen enkel bewijs dat dit duel werkelijk heeft plaatsgevonden. Laat staan dat Major Erwin König zou hebben bestaan. Volgens zeggen zou het verhaal dan ook een Sovjet propaganda verzinsel zijn.
De film is meesterlijk in elkaar gezet daar niet van maar met het ontwerpen van de DVD inlay, zeg maar het hoesje van de DVD opbergdoos, heeft men toch een foutje gemaakt. Rechts van het hoofd van Vasily Zaitsev (Jude Law) staat een Mosin Nagant M1891/30 "Snayper" afgebeeld met een linksom werkende grendel! Bij mijn weten bestaan die dus helemaal niet. Laat staan dat er een linksom grendelend Mosin Nagant infanteriegeweer in gebruik was bij het Russische leger. Het is maar een detail.

Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Berichtdoor J Bishop » 28 jan 2006, 01:07

Ja, dat klopt het verhaal van de sniper battle is volgens een hoop bronnen echt een verzinsel.

Voor informatie over de zogenaamde 'battle' heb ik nog wel een mooi linkje als jullie intresse hebben.

http://www.stalingradbattle.nl/deslag/sluipschutters.htm

Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Berichtdoor Katusha » 18 feb 2006, 15:01

Phu eerte plein :S sjong
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!

Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Tjah Fouten

Berichtdoor Katusha » 18 feb 2006, 15:03

Als je het zo ziet he.. er zitten heleboel fouten. Film Enemy at the Gates. Mr III in de stad :S T-34/85 ja ga maar zo door

Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4443
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Berichtdoor Harro » 18 feb 2006, 15:12

Wie is Mr. III? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold


Terug naar “Gevechten & Operaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten