Operatie Fall Gelb
- leieboordbewoner
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Re: Operatie Fall Gelb
Dat is bepaald niet juist, de plannen werden wel degelijk serieus genomen, net als de rapporten die uit oslo kwamen over het gebruik van fallschirmjaeger. waarom denk je dat er zoveel reserves in de vesting holland lagen? De nederlandse weerstand had sowieso nooit langer kunnen duren want er waren niet voldoende voorraden benzine munitie etc. na 5 dagen was de koek gewoon op!Mike.H schreef:
plannen zijn niet gewijzigd... de Duitsers hebben wel geprobeerd de plannen te verbranden, maar dat lukte niet... Belgische militairen hebben dat niet verkomen ofzo... de Belgische bevelhebber liet het aan de Nederlandse zien. en Reijnders zei -omdat hij al zoveel loze informatie had gekregen, ook uit Berlijn- dat hij het nonsens vond... p
- Mike.H
- Lid
Ehm? g-1reaper.. Reijnders(!) vond het nonsens.. Winkelman volgde hem op en die nam het wel serieus.. en Vesting Holland was zoiezo de enige vesting waar lange gevechten hadden kunnen geleverd.. de andere linies waren allen nog niet echt klaar.. Kornwerderzand als uitzondering..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Gertos45
- Lid
Ik ben niet zo aan eenheden en ontcijferen van OOB"s maar dat zesde leger? Was dat het zelfde zesde leger dat ten onder ging in Stalingrad?leieboordbewoner schreef: even denken... het 7de flieger Division, het 6de leger: bestaande oa uit het 3de en 4de Panzerdivision, enz... Die waren allesinds verantwoordelijk bij de aanval op het fort Eben-Emael.
Verbeter me als ik verkeerd ben.
Misschien een beetje of topic, maar telkens ik het lees stel ik me de vraag (en das al heel lang!)
- koos24
- Lid
Van boven naar beneden
- 1e Kavalleriedivision
( Noordelijke provincies)
- 18e Armee
(Twente, Gelderland, Noord Limburg)
- 6e Armee
(Zuid Limburg, Belgie)
In de randstad:
* 7 Fliegerdivision (Fallschirmjager)
* 22 Luftlandedivision (infanterie)
Opmerkingen:
De eerste K.D. werd later de 24ste Panzerdivision en werd samen met het 6e leger vernietigd in Stalingrad.
In Nederland wordt 1 Panzerdivisie ingezet, de 9e Panzerdivision (onderdeel 18e Armee) in 1944 komt de divisie nog een keer terug in Nederland tijdens operatie Market Garden als onderdeel van 2e SS panzerkorps in welke rol heb ik nog niet ontdekt.
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... en/9PD.htm
- 1e Kavalleriedivision
( Noordelijke provincies)
- 18e Armee
(Twente, Gelderland, Noord Limburg)
- 6e Armee
(Zuid Limburg, Belgie)
In de randstad:
* 7 Fliegerdivision (Fallschirmjager)
* 22 Luftlandedivision (infanterie)
Opmerkingen:
De eerste K.D. werd later de 24ste Panzerdivision en werd samen met het 6e leger vernietigd in Stalingrad.
In Nederland wordt 1 Panzerdivisie ingezet, de 9e Panzerdivision (onderdeel 18e Armee) in 1944 komt de divisie nog een keer terug in Nederland tijdens operatie Market Garden als onderdeel van 2e SS panzerkorps in welke rol heb ik nog niet ontdekt.
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... en/9PD.htm
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- Richard1976
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
- koos24
- Lid
Het merendeel van het leger verkeerde in hoogste staat van paraatheid.gamer0004 schreef:enne: we waren wel druk aan het moderniseren, maar we hadden nog steeds een gelimiteerd budget en veel dingen waren nog niet aangekomen. verder werd de legerleiding niet verrast, maar veel soldaten die nog niet op de hoogte waren gebracht wél.
Op 09 mei rond 21.00 stuurt Generaal Winkelman een telex naar alle bevelhebbers
" Van de grens komen zeer verontrustende berichten binnen. Weest dus zeer op uw hoede"
Om 22.00 overlegt Winkelman met minister van defensie Dijxhoorn waarbij wordt gesproken over het in werking stellen van versperringen ten oosten van de Maas en de Ijssel (richting Duitse grens dus)
Om 23.15 werd het Nederlandse leger in volledige staat van paraatheid gebracht, ingaande 10 mei 03.00
Rond 04.00 begon de Duitse aanval op Nederland met de bombardementen op de vliegvelden, kort voor 05.00 landen de eerste para's.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Uiteraard kan het zijn dat commandanten de bevelen niet opvolgde, in dat geval hebben ze zeer onzorgvuldig gehandeld.gamer0004 schreef:jep, maar voor veel soldaten in bijv rotterdam kwam het wel als verassing hoor! misschien waren ze nog niet ingelicht door hun commandanten. of was het niet zo dat vesting holladn gewoon nog niet in de hoogste staat van paraatheid was gebracht omdat ze geen luchtlandingen verwachten?
De waarheid komt met de jaren
- Richard1976
- Lid
- Contacteer:
- koos24
- Lid
Alle commandanten waren gewaarschuwd op 9 mei alleen de commandant van de luchtmacht werd niet gewaarschuwd.
Toch stonden alle jagers met warmgedraaide motoren klaar, om zoals men dacht, uit Engeland terugkerende bommenwerpers te onderscheppen.
Rond de meeste vliegvelden was de infantrie in stelling, sinds de aanval op Noorwegen hield Generaal Winkelman rekening met aanvallen vanuit de lucht, hij had de vliegvelden zelfs versterkt.
De landmacht stond wel paraat al zijn hier wel fouten mee gemaakt, of eigenlijk inschattingsfouten.
Terwijl het bevel was gegeven de troepen in hoogste staat van paraatheid te brengen besloot Luitenant-generaal Van Andel zijn troepen (Rotterdam, Dordrecht en zuidfront van de vesting Holland) slaap te gunnen.
Dit was juist het gebied waar 7. Fliegerdivision ging landen
Toch stonden alle jagers met warmgedraaide motoren klaar, om zoals men dacht, uit Engeland terugkerende bommenwerpers te onderscheppen.
Rond de meeste vliegvelden was de infantrie in stelling, sinds de aanval op Noorwegen hield Generaal Winkelman rekening met aanvallen vanuit de lucht, hij had de vliegvelden zelfs versterkt.
De landmacht stond wel paraat al zijn hier wel fouten mee gemaakt, of eigenlijk inschattingsfouten.
Terwijl het bevel was gegeven de troepen in hoogste staat van paraatheid te brengen besloot Luitenant-generaal Van Andel zijn troepen (Rotterdam, Dordrecht en zuidfront van de vesting Holland) slaap te gunnen.
Dit was juist het gebied waar 7. Fliegerdivision ging landen
-
- Lid
De plannen werden wel degelijk licht aangepast, om toch geen risico te lopen. Ik meen wel dat Von Mannsteins invasieplan zoals hierboven vermeld reeds algemeen aanvaard was binnen het OKW. Hitler was furieus over wat gebeurd was, zeker omdat de inval al 10-tallen keren werd uitgesteld wegens weersomstandigheden of planswijzigingen. In totaal is Fall Gelb maar liefst 29 maal uitgesteld.
De Belgen meenden dat het een truuk van de Duitsers was om hen valse plannen aan te smeren. Wat verwacht je immers van een Duits toestelletje dat boven neutraal luchtruim een noodlanding komt maken?
Bij Operatie Market Garden waren de rollen omgekeerd. Toen vonden de Duitsers de geallieerden plannen tot in de uiterste details. Maar ook hier werd geen geloof aan gehecht. Zo blijkt toch maar dat men elkaar voor geen haar vertrouwde. Jammer, want ik beide gevallen was het een gemiste kans.
De Belgen meenden dat het een truuk van de Duitsers was om hen valse plannen aan te smeren. Wat verwacht je immers van een Duits toestelletje dat boven neutraal luchtruim een noodlanding komt maken?
Bij Operatie Market Garden waren de rollen omgekeerd. Toen vonden de Duitsers de geallieerden plannen tot in de uiterste details. Maar ook hier werd geen geloof aan gehecht. Zo blijkt toch maar dat men elkaar voor geen haar vertrouwde. Jammer, want ik beide gevallen was het een gemiste kans.
-
- Lid
Toch was dit voor de geallieerde en Nederlandse inlichtingen diensten wel een van de vele aanwijzingen dat er een aanval op handen was.Flexi-Dude schreef:De plannen werden wel degelijk licht aangepast, om toch geen risico te lopen. Ik meen wel dat Von Mannsteins invasieplan zoals hierboven vermeld reeds algemeen aanvaard was binnen het OKW. Hitler was furieus over wat gebeurd was, zeker omdat de inval al 10-tallen keren werd uitgesteld wegens weersomstandigheden of planswijzigingen. In totaal is Fall Gelb maar liefst 29 maal uitgesteld.
.
Een aanval die de Duitsers ondanks alle pogingen niet verborgen konden houden.
De waarheid komt met de jaren