Verbeter me als ik verkeerd ben.
Dat is bepaald niet juist, de plannen werden wel degelijk serieus genomen, net als de rapporten die uit oslo kwamen over het gebruik van fallschirmjaeger. waarom denk je dat er zoveel reserves in de vesting holland lagen? De nederlandse weerstand had sowieso nooit langer kunnen duren want er waren niet voldoende voorraden benzine munitie etc. na 5 dagen was de koek gewoon op!Mike.H schreef:
plannen zijn niet gewijzigd... de Duitsers hebben wel geprobeerd de plannen te verbranden, maar dat lukte niet... Belgische militairen hebben dat niet verkomen ofzo... de Belgische bevelhebber liet het aan de Nederlandse zien. en Reijnders zei -omdat hij al zoveel loze informatie had gekregen, ook uit Berlijn- dat hij het nonsens vond... p
Ik ben niet zo aan eenheden en ontcijferen van OOB"s maar dat zesde leger? Was dat het zelfde zesde leger dat ten onder ging in Stalingrad?leieboordbewoner schreef:even denken... het 7de flieger Division, het 6de leger: bestaande oa uit het 3de en 4de Panzerdivision, enz... Die waren allesinds verantwoordelijk bij de aanval op het fort Eben-Emael.
Verbeter me als ik verkeerd ben.
Het merendeel van het leger verkeerde in hoogste staat van paraatheid.gamer0004 schreef:enne: we waren wel druk aan het moderniseren, maar we hadden nog steeds een gelimiteerd budget en veel dingen waren nog niet aangekomen. verder werd de legerleiding niet verrast, maar veel soldaten die nog niet op de hoogte waren gebracht wél.
Uiteraard kan het zijn dat commandanten de bevelen niet opvolgde, in dat geval hebben ze zeer onzorgvuldig gehandeld.gamer0004 schreef:jep, maar voor veel soldaten in bijv rotterdam kwam het wel als verassing hoor! misschien waren ze nog niet ingelicht door hun commandanten. of was het niet zo dat vesting holladn gewoon nog niet in de hoogste staat van paraatheid was gebracht omdat ze geen luchtlandingen verwachten?
Toch was dit voor de geallieerde en Nederlandse inlichtingen diensten wel een van de vele aanwijzingen dat er een aanval op handen was.Flexi-Dude schreef:De plannen werden wel degelijk licht aangepast, om toch geen risico te lopen. Ik meen wel dat Von Mannsteins invasieplan zoals hierboven vermeld reeds algemeen aanvaard was binnen het OKW. Hitler was furieus over wat gebeurd was, zeker omdat de inval al 10-tallen keren werd uitgesteld wegens weersomstandigheden of planswijzigingen. In totaal is Fall Gelb maar liefst 29 maal uitgesteld.
.