Operatie Fall Gelb

De gevechten en operaties tijdens WOII
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

kornwerderzand was de stelling vóór de afsluitdijk toch? want de afsluitdijkdinges (?) was af en kornwerderzand, euh, was wat hout en modder...
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ja
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

De stelling die voor de Afsluitdijk lag was de Wonstelling

http://www.kazemattenmuseum.nl/default.asp?id=38

De stelling Kornewederzand was een voor die tijd zeer modern bunkercomplex

http://www.kazematkwz.nl/nedindex/index.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

oeps... helemaal vergist.... :oops: sorry.
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

lk.bd. Brongers heeft een nieuwe lijst met duitse verliezen bekend gemaakt, totaal 528 stuks volgens de laatste tellingen!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

g-1reaper schreef:lk.bd. Brongers heeft een nieuwe lijst met duitse verliezen bekend gemaakt, totaal 528 stuks volgens de laatste tellingen!
Welke verliezen? Vliegtuigen?
Er circuleren al al jaren verschillende cijfers maar het meest voorkomende getal is zo rond de 330 vliegtuigen. Nederlandse en Duitse bronnen komen allemaal rond dit getal uit.

Mogelijk dat Brongers beschadigde vliegtuigen meeneemt in zijn telling?!
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Weet iemand misschien meer info over de eerste grote tank slag van Wo2?

Hier heb ik wat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Somua_S-35

Maar ja.. dit artikel is beetje vaag. Vind ik. Dus als iemand iets weet met nog kaarten er bij. Zou ik eeuwig dank baar zijn O-)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Katusha schreef:Weet iemand misschien meer info over de eerste grote tank slag van Wo2?

Hier heb ik wat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Somua_S-35

Maar ja.. dit artikel is beetje vaag. Vind ik. Dus als iemand iets weet met nog kaarten er bij. Zou ik eeuwig dank baar zijn O-)
Internet is altijd een beetje vaag............ waarom probeer je de bibliotheek niet een keer?!

Je weet wel, zo'n gebouw met boeken die je in kan kijken en als je lid bent zelfs mee naar huis kan nemen. :D
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Hahahahahah.. hahahahah.. goh wat hebben we humor zeg.. sjonge jonge jonge jonge.

Woon in een gat. Bib niet erug groot heb daar gekeken. En om ergens in A'dam te kijken. Niet echt tijd. Sorry..
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Brongers gaat volgens mij uit van 60% schade of meer, Koos
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

g-1reaper schreef:Brongers gaat volgens mij uit van 60% schade of meer, Koos
Dan staat Brongers alleen met zijn bewering.
De meeste Nederlandse en Duitse tellingen komen uit rond de 330

Dat vind ik ook een beetje het nadeel van Brongers, iedere Nederlandse nederlaag probeert hij via omwegen in een Nederlands succes om te buigen.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

nou, dat is ook weer niet waar. een nederlaag blijft bij hem een nederlaag, hoewel daar meestal dingen als "moedig" en "heldhaftig" verzet aan te pas komen. maar goed, de één houdt volledige vernietiging van een vliegtuig aan, de ander een schade die (bijna) te groot is om te repareren (of dat een nieuwe minder tijd/geld zou kosten). maar ik moet zeggen dat hij het hier en daar wel aandikt. dat neemt niet weg dát er ook echt dapper is gevochten, maar hij "vergeet"er vaak bij te vermelden dat de Duitse soldaten ook vaak dapper waren.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:nou, dat is ook weer niet waar. een nederlaag blijft bij hem een nederlaag, hoewel daar meestal dingen als "moedig" en "heldhaftig" verzet aan te pas komen. maar goed, de één houdt volledige vernietiging van een vliegtuig aan, de ander een schade die (bijna) te groot is om te repareren (of dat een nieuwe minder tijd/geld zou kosten). maar ik moet zeggen dat hij het hier en daar wel aandikt. dat neemt niet weg dát er ook echt dapper is gevochten, maar hij "vergeet"er vaak bij te vermelden dat de Duitse soldaten ook vaak dapper waren.

Dat is precies het probleem, wat is beschadigd en wat is vernietigd?
Er zullen vast wel officiële maatstaven voor zijn maar ruimte voor discussie blijft er toch.

Natuurlijk is er ook dapper gevochten, waarom niet?! De gemiddelde Nederlandse soldaat deed echt niet onder voor de Duitser alleen de factoren er om heen bepaalde winst / verlies.
Maar goed dat hebben we al diverse malen besproken.
Plaats reactie