Hoeveel zou jij ervoor over hebben?

De gevechten en operaties tijdens WOII

Zou jij weer terug in de tijd willen reizen, en als Geallieerde soldaat vechten op Omaha Beach ?

Peiling eindigde op 17 apr 2006, 22:10

Ja! Lijkt me heel interresant
13
34%
Nee, straks krijg ik een kogel door m'n kop!
25
66%

Totaal aantal stemmen: 38

Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik zou geen oorlog willen meemaken, hoewel ik het een fascinerend verschijnsel vind. Oorlog is hard, doet pijn en de ontberingen die een soldaat moet doormaken zijn ontstellend. Oorlog is niet iets wat je moet idealiseren en in dat opzicht vind ik deze poll onzin. Het is erg moeilijk je te verplaatsen in de geest van een soldaat die deelnam aan de landing op Omaha beach, maar dat de soldaat angst voelde kan ik me wel voorstellen....
Daar is 'ie weer!
sobel
Lid

Bericht door sobel »

C. Works schreef:Ja, maar hier moet je je ook verplaatsen in een Amerikaanse soldaat hè? :)
heb ik duidelijk gemaakt in men post, dan is het nee
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Never Forget Them
Lid
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Ik zou dat nooit willen doormaken wat hun toen hebben doorgemaakt want hem moet zoiets vreselijks zijn geweest en ze konden maar 1 kant op en dat was richting het vuur van de Duitsers.
Ik wil deze mannen herdenken en ik probeer me te verplaatsen hoe het daar moet zijn geweest maar dat moet zo erg geweest zijn als je je vriend naast je neer ziet vallen en je kan niks doen.

Ook al wil ik me heel goed indenken hoe het moet zijn geweest om een voorstelling te maken en ze te herdenken maar zelf zou ik het nooit willen.

En nog even over de Poll: Nee, straks krijg ik een kogel door me kop vind ik een beetje weinig keus want er zijn meer redenen om nee te kiezen :?
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Aan de ene kant zou ik het ook niet doen om de ellende die er is geweest,
Maar als ik terug kon keren voor bijvoorbeeld 2 daagjes en dan weer hier was dan had ik het wel willen doen misschien.
Alleen om de geschiedenis misschien completer te kunnen maken en als ik dood geschoten werd kwam ik toch na 2 dagen weer terug jah :wink: :roll: (best grof maar het kan toch niet)
Maar toch wou ik ook welleens aan de wehrmacht kan staan eens meemaken hoe dat geweest is.
Maar dan wou ik wel in de schoenen staan van dienstplichtige en niet van een fanatiekeling.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Echt niet. 90% kans op zware verwonding/dood. Hoewel D-Day belangrijk was in de geschiedenis wil ik niet de boeken ingegaan zijn als een onbekende, gesneuveld op het slagveld, nog voor ik uit de Higginsboot ben gestapt (als vb, natuurlijk)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Hoeveel zou je ervoor over hebben? Ik vind de gekozen naam voor deze topic/poll nogal vreemd. Misschien zou je deze vraag eens aan de nog levende WOII veteranen moeten stellen. Ik zou benieuwd zijn naar hun antwoord. Uitgaande van de vele verhalen/ervaringen van deze WOII veteranen viel er voor hen destijds weinig te kiezen. Velen waren immers dienstplichtig.
Dat deze mensen (soldaten) deel hebben genomen aan gevechten in WOII is dus vaak alleen omdat ze in die tijd leefden. Verzetsmensen in de bezette gebieden hadden dan misschien nog wel de keuze om wel of niet actief deel te nemen aan de oorlog maar wat doe je als je onmenselijk wordt behandeld, door een bezettende mogendheid, waar je niet om hebt gevraagd?
Ik lees ergens in deze topic over dingen oprapen van het strand ofzo. Ik denk dat je erg met je leven speelt als je dat zou doen. Ik denk ook niet dat de WOII soldaten daar toen erg mee bezig waren. De nu zeldzame WOII militariaobjecten waren toen alledaagse dingen. Misschien zou je de situatie anders moeten voorstellen. Zou jij je leven riskeren voor een Amerikaanse Kevlar helm of een Gameboy (dit zijn nu alledaagse dingen)?
Ik ben zelf al jaren een militariaverzamelaar en doe dit uit interesse voor de krijgsgeschiedenis. Ik ben blij dat ik zelf nog nooit een oorlog heb meegemaakt. Uitgaande van de ervaringen van veteranen, die ik door de tijd heen heb gesproken, is oorlog geen lolletje. En het maakt niet uit of dit nu WOII is of een uitzending naar Afghanistan. Oorlog was, is en blijft onmenselijk.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Het is inderdaad een lastige vraag. Maar de hedendaagse oorlog is toch anders dan die van 60 jaar geleden.
Ik wil na mijn studie de landmacht ingaan om voor een goede zaak te gaan "vechten". Zijn er nog andere leden hier die beried zijn om te worden uitgezonden om mensen in die gebieden te helpen zoals nu in het Midden- Oosten?
Deze vraag hebben Engelse, Amerikaanse en nog meerde burgers in andere landen zich ook afgevraagd itijdens WOII. Sommige hebben gekozen om voor de "goede zaak" te gaan vechten anderen bleven thuis om daar een steentje bij te dragen aan de Oorlog. Op deze topic maakt iedereen een keuze voor zichzelf net zoals men toen ook deed.
maar ff terug na de vraag of ik de slag op Omaha beach wilde meemaken. Ik zeg nu Ja maar als ik toen geleefd zou hebben weet ik het nog niet. Het is zeer lastig om over deze vraag een inschatting te maken.
Better to fight for something than live for nothing.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

geen enkel hier heeft enig idee hoe het precies was mentaal...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Foxley schreef:Het is inderdaad een lastige vraag. Maar de hedendaagse oorlog is toch anders dan die van 60 jaar geleden.
Ik wil na mijn studie de landmacht ingaan om voor een goede zaak te gaan "vechten". Zijn er nog andere leden hier die beried zijn om te worden uitgezonden om mensen in die gebieden te helpen zoals nu in het Midden- Oosten?
Deze vraag hebben Engelse, Amerikaanse en nog meerde burgers in andere landen zich ook afgevraagd itijdens WOII. Sommige hebben gekozen om voor de "goede zaak" te gaan vechten anderen bleven thuis om daar een steentje bij te dragen aan de Oorlog. Op deze topic maakt iedereen een keuze voor zichzelf net zoals men toen ook deed.
maar ff terug na de vraag of ik de slag op Omaha beach wilde meemaken. Ik zeg nu Ja maar als ik toen geleefd zou hebben weet ik het nog niet. Het is zeer lastig om over deze vraag een inschatting te maken.
Ikke.. maar ben pas 15 dus ik moet nog een tijdje wachten... maar als ik klaar ben met Havo ga ik denk ik naar de KMA als ik door de keuring kom en anders dan zie ik het wel hoe ik wel in het leger kom... als je voor de goede zaak vecht dan heb je wel een leven gehad.. dan heb je iets met je leven gedaan en niet je halve leven op je luie reet gezeten.. maar dan hoor je weer op het nieuws dat lui die uitgezonden worden nu opeens niet meer willen :? .. wat heb je je hele leven bij de landmacht dan gedaan :? .. trouwens die Dick Berlijn is wel een goeie vent... lekker rustig en kalm altijd :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Feldwebel
Lid

Bericht door Feldwebel »

...hebben jullie, zo'n twee jaar geleden, die documentaire gezien van die Duitse mitrailleurschutter? De man, genaamd Hein (18 jaar toen), vertelde het heel beeldend. Nooit meer vergeet ik de woorden wat zijn obergefreiter zei, 'Hein wacht tot ze aan hun knieen in het water staan en leeg dan je mitrailleur'. 'Ze' waren de landingstroepen en Hein had de woorden heel goed in zijn oren geknoopt. Zelf schatte hij dat hij die dag zo'n vierduizend man had neergemaaid. En nee, ik zou voor geen prijs op dat strand willen landen. Stel je voor dat Hein je in het vizier had. Je moet er toch niet aan denken...
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

4000 :shock: :shock: :shock:
Heeft "Hein" zich toch geen 3900 vergist of zo?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:4000 :shock: :shock: :shock:
Heeft "Hein" zich toch geen 3900 vergist of zo?
idd.. er waren toch *maar* rond de 2500 Amerikanen/Britten gedood die dag?
Feldwebel
Lid

Bericht door Feldwebel »

Dag Works

...en nee, het waren zijn woorden. Indrukwekkende docu, werd uitgezonden zo rond, uiteraard, 6 juni. Hein, een oude en door schuld verscheurde oude man, wist ook nog te vertellen dat, toen zijn mitrailleurmunitie op was, overstapte op de karabijn. Volgens hem, eenmaal krijgsgevangen genomen, vreesde hij voor zijn leven want de Amerikanen zochten naar die fanatieke schutter.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Feldwebel schreef:Dag Works

...en nee, het waren zijn woorden. Indrukwekkende docu, werd uitgezonden zo rond, uiteraard, 6 juni. Hein, een oude en door schuld verscheurde oude man, wist ook nog te vertellen dat, toen zijn mitrailleurmunitie op was, overstapte op de karabijn. Volgens hem, eenmaal krijgsgevangen genomen, vreesde hij voor zijn leven want de Amerikanen zochten naar die fanatieke schutter.
dit verhaal ken ik ook!... hij werd uiteindelijk in z'n been geschoten ofzo door een Amerikaan toch?... dit verhaal heb ik laatst op internet gelezen..
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Misschien is er ergens een link met het complete verhaal van "Schutze Hein"? Ik heb mijn vader er ook over horen vertellen.
Persoonlijk denk ik dat het alleen lijkt alsof je ze allemaal neerschiet.
Je zit achter die MG42 die ratelt en vlamt als een gek (theoretisch 20 kogels per sec!), en voor je ogen VALT IEDEREEN OP DE GROND.
Plaats reactie