Hoeveel zou jij ervoor over hebben?

De gevechten en operaties tijdens WOII

Zou jij weer terug in de tijd willen reizen, en als Geallieerde soldaat vechten op Omaha Beach ?

Peiling eindigde op 17 apr 2006, 22:10

Ja! Lijkt me heel interresant
13
34%
Nee, straks krijg ik een kogel door m'n kop!
25
66%

Totaal aantal stemmen: 38

Feldwebel
Lid

Bericht door Feldwebel »

Hi Folks

...nog even over 'Schutze Hein'. Wat die docu zo interessant maakte is het volgende: een van de neergeschoten Amerikanen, want zwaargewond, heeft de landing overleefd. De man werd, begin fifties, priester en als Jezuiet met een oorlogstrauma had hij, ergens in de late jaren zeventig, een boek geschreven over zijn ervaringen op dat strand. Daarin vermelde hij, vol haat, de verrichtingen van die bewuste schutter: 'onze' Hein dus. Tot in detail beschreef hij hoe Hein urenlang, meedogenloos, alles wat maar bewoog, wegmaaide. Het boek werd een bestseller en kwam enige tijd later ook uit in Duitsland. Je raad het al... Hein kreeg het onder ogen. Door wroeging verscheurd heeft Hein die priester opgezocht en zich bekend gemaakt.... Enfin, je ziet ze dan gezamenlijk, over een oorlogskerkhof in Normandie lopen.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

4000 man neergeschoten is wel veel. Op de secotr van Omaha zijn zo'n 2000 man gesneuveld. 1/5 van het totaal aantal gesneuvelde op D-Day. Ik heb die docu ook gezien, of in iedergeval stukjes ervan. Het was toen op netwerk en hij vertelde dat hij inderdaad al zijn kogles van de mg42 opschoot en daarna vrolijk verder ging met zijn Kar98k.
Better to fight for something than live for nothing.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Tja wat zou je zelf doen als je al die mensen het strand op zag zien komen?
Met de bedoeling om met niet al te zachtzinnige wijze je daar weg te drijven?
Reken maar dat ik ook aan die trekker van die mg42 trok totdat alles leeg was.
Ook ik zou verder gaan met mijn K98.
Mvg/Best regards, Sipke
Feldwebel
Lid

Bericht door Feldwebel »

Hi Folks

...en die vierduizend is een getal die ik uit mijn geheugen opdiepte. Kan er natuurlijk naast zitten. Wel een saillant detail: de voice-over bij die docu, wist te vertellen dat Hein, het (dubieuse) record aantal doden van de gehele Tweede Wereldoorlog op zijn naam had staan. Maar tsja, een jochie van achttien jaar, opgevoed en grootgebracht met de toenmalige normen.... Ik neem hem althans niets kwalijk.
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Het totale slachtofferaantal op Omaha Beach bedroeg rond de 3000. Dat is dood (KIA), gewond (WIA), en vermist (MIA) bij elkaar. 4000 doden is dus absurd. Deze 3000 slachtoffers waren meer dan die van Utah, Gold, Juno en Sword Beaches bij elkaar (2230).

De vraag ga ik niet beantwoorden, wie zoiets stelt heeft te veel games en films gezien :roll: .
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

niets meer aan toe te voegen!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Alhoewel Nicodemus een punt heeft, heb ik toch maar stellig NEE gestemd!
Wat een waanzinnige vraag!
Ik heb enorm respect voor die mariniers, maar zelf hebben ze er niet voor gekozen. De vraag lijkt meer pertinent in een totalitaire wereld, niet in de democratische.
En alhoewel ik dit allemaal zeg, had ik toch VEEL liever gehad dat de Europeanen zélf Europa hadden bevrijd ... of verdedigd of dat Duitsland nooit zoveel bezet zou kunnen hebben. Of dat Hitler nooit bestaan had...
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Als amerikaan vechten voor andere mensen? NEE (ben helaas te egoistish). Als nederlandse soldaat voor nederland JA (maar ik ben dan ook een nationalist). D-day wordt altijd verschikkelijk genoemd maar als je kijkt naar de cijfers valt het best mee. Je moet natuurlijk niet in de eerste bootjes zitten maar later ging het wel.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

gamer0004 schreef:Als amerikaan vechten voor andere mensen? NEE (ben helaas te egoistish). Als nederlandse soldaat voor nederland JA (maar ik ben dan ook een nationalist). D-day wordt altijd verschikkelijk genoemd maar als je kijkt naar de cijfers valt het best mee. Je moet natuurlijk niet in de eerste bootjes zitten maar later ging het wel.
Cijfers vallen wel mee....
Wat een respect.
En wat als jij bij die "cijfers" was inbegrepen???
sobel
Lid

Bericht door sobel »

ik denk dat hij het in verhouding met de rest van de oorlog bedoelt, maar dan nog is elk cijfer teveel!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Ik hoop dat hij de cijfers van de totale oorlog bedoelde. Een dode soldaat is al erg maar zo gaat dat in een oorlog. Mijn recpect voor iedere gesneuvelde soldaat die voor een goede zaak is gestorven.

In vergelijking met de cijfers van het oostfornt moet ik ook zeggen dat het enigzins wel mee valt. Tjek ze maar voor de aardigheid, je zult versteld staan...

Foxley
sobel
Lid

Bericht door sobel »

een goede zaak was de oorlog in principe ook helemaal niet...
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Het volk in Europa te verlossen van de Nazi's vind ik een goede zaak. Wat hadden ze dan moeten doen, niets? Dan waren wij nu bij de Hitlerjugend, het leger of was je een lid van de NSDAP, of mischien wel bij het verzet. Negrens kwam je een jood tegen, home etc. De oorlog in West-Europa is gevochten voor een goede zaak, vind ik. Wat vind jij dan wel een goede zaak?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Of we waren allemaal lid van de communistische partij en aan de Wodka, kameraad Foxley. De Duitsers waren de oorlog in het oosten al aan het verliezen toen de westelijke geallieerden zich ermee gingen bemoeien.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Harro schreef:Of we waren allemaal lid van de communistische partij en aan de Wodka, kameraad Foxley. De Duitsers waren de oorlog in het oosten al aan het verliezen toen de westelijke geallieerden zich ermee gingen bemoeien.
Liever dood dan leven onder wat voor vorm van dictatuur er ook mocht overwinnen
Plaats reactie