Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Weet hier iemand misschien hoeveel Duitse soldaten het leven hebben gelaten tegen Nederland tijdens Fall Gelb? hoeveel tanks ook?... soldaten dacht ik rond de 7.800 man, maar dat weet ik dus niet zeker... iemand betere bronnen ?
vliegtuigen weet ik wel... iig. boven de 330 vliegtuigen..
alvast bedankt! mike...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Mike.H schreef:Weet hier iemand misschien hoeveel Duitse soldaten het leven hebben gelaten tegen Nederland tijdens Fall Gelb? hoeveel tanks ook?... soldaten dacht ik rond de 7.800 man, maar dat weet ik dus niet zeker... iemand betere bronnen ?
vliegtuigen weet ik wel... iig. boven de 330 vliegtuigen..
alvast bedankt! mike...
Ik quote uit het bericht van de tweede wereldoorlog deel 3
Over vijandelijke verliezen zijn nimmer betrouwbare cijfers bekend gemaakt. Om die verliezen te camoufleren transporteerde men de meeste doden onmiddelijk naar Duitsland. Daar de Duitsers bij hun capitulatie in 1945 vele documenten vernietigden, konden ook na de oorlog geen nadere gegevens worden bemachtigd. Overigens is het wel zeker dat voor de inval in Nederland een zware tol is betaald. Volgens Nederlandse tellingen zijn er 525 toestellen neergehaald. Gaan we af op de onvolledige Duitse gegevens dan bedraagt dit getal 303. De Duitse luchttransportvloot werd hierbij gedecimeerd. Werner Haupt schrijft in ''Siege ohne Lorbeer'' ondermeer: Kolonel Morzik voet bij het begin van het offensief het bevel over 430 transportvliegtuigen. In de avond van de 10de mei liggen er daarvan 280 uitgebrand tussen de kust en de Duitse grens.
Ik zal nog even verder voor je kijken. Hopelijk kan je hier alvast wat mee
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Over de Duitse vliegtuigverliezen zijn nauwkeuriger cijfers bekend. Ze vormen een record in de krijgsgeschiedenis. Volgens de telling van kolonel S.H Hoogterp (gepubliceerd in zijn boek De strijd om ons luchtruim) waren 525 toestellen neergeschoten of niet meer in staat om op te stijgen. Nu is het bekend, dat dergelijke getallen door de oorlogvoerende meestal sterk werden overdreven. Hoogterp zegt echter zeer nauwkeruig te hebben gewerkt, waardoor dubbeltellingen werden vermeden. De samenstellers van het genoemde stafwerk wilde elk risico vermijden en slecht getallen noemen die aan de hand van de aanwezige documentatie onomstotelijk vasstonden. Hiervoor werd onder andere gebruik gemaakt van de bewaard gebleven lijsten van de 'Generalquartiermeiser der Luftwaffe'. Men kwam toen op een totaal van 328: 108 gevechtsvliegtuigen en 220 transporttoestellen. Hierbij moet echter worden aangetekend dat aan de gedeeltelijk door brand beschadigde lijsten verscheidende bladen ontbraken, waarvan de tekst derhalve verborgen bleef.
stukje verder staat:
De sterkte van de Duitse luchttransportvloot bedroeg op 9 mei 1940: 430 toestellen. volgens Duitse historici verstrekte gegevens werden hiervan minsten 280 geheel vernietigd
Bron: De slag om de residentie 1940 door E.H Brongers
Hé Dean bedankt ! die van bhummel daar heb ik al eens eerder rondgezocht... maar ook daar wisten ze het niet zeker... iig. 280 toestellen had ik ook daaruit ja maar er zijn ook veel vliegtuigen voor 50% e.d vernield en er zijn ook een aardig aantal jagers/ Stuka's e.d afgeschoten...
ik ben ook benieuwd in de verliezen van de soldaten en tanks enzo
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
En tanks staat er bij dat Duitsers er rond 750 ingezet hebben en totaal in hele fal gelb 3000.. dus en ze hebben rond 800-1000 verloren (kon niet vinden graaf in me geheugen) dus als je zo telt dat 750 1/8 is van gehele panzer inzet van wehrmacht en 5 dagen ong 1/6 van totale actieve gevecht duur is geweest in gehele westen offensief. Kom je uit dat Duitsers ongeveer rond de 20 tanks in NL verloren hebben! Ongeveer he
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
ik dacht ooit gelezen te hebben dat er aan nederlandse kant 2200 slachtofers vielen en aan duiste kan ook dat getal maar dat was dus ook nate vinger werk
Slachtoffers enz waren te lezen op de site verder naar boven. Tanks vernietigd? Niet zo veel. Het 6e pantserleger was immers nog op weg naar de mmoerdijkbruggen (geloof ik). Winkelman bracht al veldgeschut naar die plaats om die hoofdaanval zo goed mogelijk tegen te gaan. Vanwege de gebeurtenissen in R'dam ging dat echter niet door, dus het 6e pantserleger heeft in Nederland in mei 1940 geloof ik nooit slag geleverd(verbeter me als nodig, ik zal het nog nalezen)
Het was het 9e Panzerdivision. Division ja. Dat was het grootste gedeelte van de tanks ingezet in Nederland. Verder nog wel tanks in het oosten van Nederland (waarvan de meesten ook bij het 9e hoorde), waar niet veel is gevochten en bij de afsluitdijk waar wel erg fel is gevochten. Als jij meer weet post dat dan