Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers

De gevechten en operaties tijdens WOII
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

koos24 schreef:Doe het even uit mijn hoofd, maar Nederlandse opgaves spraken over 328 vernietigd, Duitse over 333
Maar vernietigd is als meer dan 60% van het vliegtuig beschadigd is.

Waar jullie het over hebben is vernietigd & beschadigd, beschadigd is ook als b.v. de achterband lekgeschoten is.

We hebben het dus allebei over dezelfde cijfers!!

Wat ik wel heb kunnen vinden zijn de aantallen vliegtuigen van de Luftwaffe:

Bommenwerpers: 1516 (waarvan 336 Stuka's)

Jachtvliegtuigen 771

Overige vliegtuigen 1581 (o.a. JU 52)

Dit zijn wel de cijfers op 1 sept. 1939 de eerste dag van de 2e WO

Nederland had er op 10 mei 1940 125 waarvan 60 verouderd.
Ehm het aantal vliegtuigen van de Luftwaffe tegen Nederland of geheel? lijkt me te weinig jachtvliegtuigen (niet dat ik je niet geloof) maar ik heb een boek waar in staat dat ze bij de Poolse campagne al 1000 jagers hadden..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Ik heb het even nagekeken, cijfers komen uit een artikel van professor J.Bank ( http://www.geschiedenis.leidenuniv.nl/bank ) verbonden aan de Leidse universiteit, nu inmiddels met pensioen.

In zijn artikel komt hij vergelijkt hij de verhoudingen van de verschillende luchtmachten bij het aanbreken van de oorlog.

Over het aantal jagers het volgende:

* Duitsland (reeds genoemd) 771
* Italie 750 (Volgens prof. Bank zwaar overdreven)
* Frankrijk 420 (Oud materiaal niet in telling meegenomen)
* Engeland 596 (Vliegtuigen in kolonieen niet meegeteld)
* Polen 280

Ps. Het complete artikel heb ik in een boek staan, niet on-line te vinden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Dank dat u dat met ons deelt.. :)

Uit WW2 Earial Offensive:

'By the time Germany invaded Poland in September '39, the Luftwaffe had in excess of 1000 Bf 109's at is disposal. The '109 fighter was the Luftwaffe's primary fighter aircraft of the period and played a major part during the Battle of Britain in the summer of 1940.'

771 om 1000.. hmm welk cijfer klopt er nou?
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Mike.H schreef:Dank dat u dat met ons deelt.. :)

Uit WW2 Earial Offensive:

'By the time Germany invaded Poland in September '39, the Luftwaffe had in excess of 1000 Bf 109's at is disposal. The '109 fighter was the Luftwaffe's primary fighter aircraft of the period and played a major part during the Battle of Britain in the summer of 1940.'

771 om 1000.. hmm welk cijfer klopt er nou?
Ik heb nog wat boeken nagekeken maar die geven alleen totaal cijfers.
Kwam in een boek over de Messerschmitt 109 nog de volgende cijfers tegen over de inval in Polen (1939)
Ik citeer:

De Duitsers hadden beschikking over ca.1600 vliegtuigen in de eerste lijn.
Het aantal jachtvliegtuigen bedroeg 400, merendeels Me-109's met een klein aantal tweemotorige Me-110's

Maar dat zegt natuurlijk niet alles over hoeveel ze werkelijk ter beschikking hadden, neem aan dat er ter verdediging van het rijk nog jagers in Duitsland zelf gestationeerd waren.

We blijven zoeken......................................
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

mensen: die 330 waren vernietigde toestellen of toestellen die NIET MEER TE REPAREREN waren. dus dat er nog zo'n 50 later zijn ingezet kan niet kloppen. uiteraard zijn er verder nog een heleboel vliegtuigen gerepareerd, dat dat het totaal brengt op 526 vind ik niet zo gek. dan kan iets van 40% nog gerepareerd worden. lijkt me een juist cijfer, omdat bij die opgelapte vliegtuigen bijna geen zwaar beschadigden tussen zitten omdat die neerstorten en daardoor onbruikbaar worden. dus iets van 40% lichtbeschadigd, rest zwaar tot compleet vernietigd (wat in verband stata met elkaar). over de luftwaffe: ze zullen niet meer dan 1000 van die jagers gehad hebben in eder geval. 1000 vliegtuigen is echt belachelijk veel, ik hou het zelf op die 770.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

gamer0004 schreef:mensen: die 330 waren vernietigde toestellen of toestellen die NIET MEER TE REPAREREN waren. dus dat er nog zo'n 50 later zijn ingezet kan niet kloppen. uiteraard zijn er verder nog een heleboel vliegtuigen gerepareerd, dat dat het totaal brengt op 526 vind ik niet zo gek. dan kan iets van 40% nog gerepareerd worden. lijkt me een juist cijfer, omdat bij die opgelapte vliegtuigen bijna geen zwaar beschadigden tussen zitten omdat die neerstorten en daardoor onbruikbaar worden. dus iets van 40% lichtbeschadigd, rest zwaar tot compleet vernietigd (wat in verband stata met elkaar). over de luftwaffe: ze zullen niet meer dan 1000 van die jagers gehad hebben in eder geval. 1000 vliegtuigen is echt belachelijk veel, ik hou het zelf op die 770.
ja je kan wel overal vanuit gaan, maar als je zomaar klakkeloos op alle cijfertjes geloofd dan kom je vanzelf wel een fout tegen.. net wat Koos zegt: we blijven zoeken tot we echt betrouwbare bronnen hebben.. ik vind die van Brummel betrouwbaar.. alleen nu een goeie betrouwbare site over de Luftwaffe's verliezen vinden (boek kan natuurlijk ook)
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Between 1939 and the summer of 1940, Germany occupied Poland, Norway, Denmark, Luxembourg, Belgium, The Netherlands and France. The Luftwaffe played a major role in these campaigns, but suffered heavy losses in both planes and pilots, especially in the battle for France where it lost 1,130 planes, roughly 36% of its frontline strength. [3]

van Wikipedia.. 1.130:36 = 31.88888 31.88888 x 100 =ong 3138 vliegtuigen..
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Maar dat zegt nog niets over het aantal jagers, laat staan de verliezen ervan.
Ik heb er geen kracht meer voor
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Nou als je ervan uitgaat dat 1/4 jagers zijn..

dan zou het rond de 775/800 jager toestellen moeten zijn?
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

en je zegt tegen mij dat ik niet op cijfertjes af moet gaan ;)? maar als we dit concluderen zal dat eerdere getal kloppen en niet die 1000...
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Nee dat zeg ik niet.

En dat klopt maja er konden er nog altijd 1000 zijn, maar dan in reserve en noem maar op.. ong. 800 gevechtsklare jagers laten we het dan zo noemen?
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Zullen we het op een stuk of 800 houden?

Verliescijfers blijven ook altijd op verschillende manieren uit te leegn.
Wat is een beschadigd vliegtuig? Een lekke band? Vleugel er af of is hij dan vernietigd?

En bij personen, wat is gewond? Kogel in je arm? Of een gekneusde enkel?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

koos24 schreef:Zullen we het op een stuk of 800 houden?

Verliescijfers blijven ook altijd op verschillende manieren uit te leegn.
Wat is een beschadigd vliegtuig? Een lekke band? Vleugel er af of is hij dan vernietigd?

En bij personen, wat is gewond? Kogel in je arm? Of een gekneusde enkel?
Ja ik ben met 800 tevreden. Het is goed dat we er zo samen uitkomen :)!

Ja precies die verliescijfers/gewondencijfers daar weet je het gewoon niet.. tenzij je schaden/medische rapporten hebt..
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Inderdaad, we komen er wel uit :)

En om terug te komen op het onderwerp, Grebbelinie en het verzet van Nederland in het geheel.
Wat ik er van kan terug vinden heeft het de Duitsers op sommige fronten meegezeten, Moerdijk, Peel-Raam-Stelling en op andere gebieden zat het ze tegen, Vliegvelden (Ypenburg, Ockenburg, Valkenburg) Rotterdam.

Maar in zijn geheel genomen is de aanval op Nederland en natuurlijk Fall-Gelb natuurlijk goed verlopen.
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

MARKET GARDEN schreef: Wat was er mis met de Nederlandse geweren :?
Er had meer getraind moeten worden met grotere eenheden, het waren vooral de leidinggevende die te kort schoten in hun training.
Dat is een flinke misvatting, de nederlandse officieren waren juist uitstekend opgeleide militairen die vaak voorin de linies meevochten. zonder hen hadden de stellingen nooit zo lang stand kunnen houden. de officieren hielden de manschappen bij elkaar en in een goede spirit.

Waar het probleem met name lag, was de verschrikkelijke staat van de lichte en zware machinegeweren die met een snelheid van resp. 500 en 400 schoten niet meer van die tijd waren...
Plaats reactie