Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers
- Mike.H
- Lid
Ik denk dat we nog wel aardig gepresteerd hebben gezien het materiaal..
als we nou de ZB.53 of de ZB.30 zouden hebben.. hele verbetering..
als we nou de ZB.53 of de ZB.30 zouden hebben.. hele verbetering..
Laatst gewijzigd door Mike.H op 06 jun 2006, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Mike.H
- Lid
De ZB.53 is een zware mitrailleur die 700 schoten per minuut kan afvuren :http://www.worldwar2.ro/images/content/ ... 0_44_l.jpg
De ZB.26 of de ZB.30 waren lichte machinegeweren (voorloper van de Bren, die uit deze wapens gekopiëerd is) 550 schoten p/minuut.
http://www.worldwar2.ro/images/content/ ... 0_44_l.jpg
/edit proos: korte link gekozen ipv lange goog-images link (ivm opmaak).
De ZB.26 of de ZB.30 waren lichte machinegeweren (voorloper van de Bren, die uit deze wapens gekopiëerd is) 550 schoten p/minuut.
http://www.worldwar2.ro/images/content/ ... 0_44_l.jpg
/edit proos: korte link gekozen ipv lange goog-images link (ivm opmaak).
- koos24
- Lid
Nederland had zeker goede officieren alleen waren die slecht getraind in operaties met grote eenheden.g-1reaper schreef:Dat is een flinke misvatting, de nederlandse officieren waren juist uitstekend opgeleide militairen die vaak voorin de linies meevochten. zonder hen hadden de stellingen nooit zo lang stand kunnen houden. de officieren hielden de manschappen bij elkaar en in een goede spirit.
Nederland was in de mobilisatietijd vooral bezig geweest met stellingen bouwen.
Dat was voor die tijd een gangbare vuursnelheid, de Vickers, .30, .50, de Bar, Bren hadden vergelijkbare snelheden en daar hebben de geallieerden de oorlog mee gewonen (mede dankzij natuurlijk)g-1reaper schreef:Waar het probleem met name lag, was de verschrikkelijke staat van de lichte en zware machinegeweren die met een snelheid van resp. 500 en 400 schoten niet meer van die tijd waren...
De Duitsers hadden gewoon vreselijk snelle machinegeweren voor die tijd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
oke, wist ik niet, weer wat geleerd. wel waren de wapens m.08, m.18 en m.20 versleten en er traden dan ook veel storingen op...
verder hadden de granaten een heel geringe cartetwerking, ze versplinterden te veel waardoor het resultaat niet al te was.
ergens las ik hier trouwens dat er geen geld zou zijn om obstakels als struiken bomen en dergelijke op te ruimen in het voorterrein. Dat is niet helemaal juist, de wil en de middelen waren er wel, net als geld. alleen verhinderden de regels dit, men mocht van de (plaatstelijke) overheden dergelijke privebezittingen niet aantasten.
Tijdens de daadwerkelijke strijd is het wel regelmatig voorgekomen dat snachts speciale groepen bomen lieten springen om het schootsveld wat verder vrij te maken!
verder hadden de granaten een heel geringe cartetwerking, ze versplinterden te veel waardoor het resultaat niet al te was.
ergens las ik hier trouwens dat er geen geld zou zijn om obstakels als struiken bomen en dergelijke op te ruimen in het voorterrein. Dat is niet helemaal juist, de wil en de middelen waren er wel, net als geld. alleen verhinderden de regels dit, men mocht van de (plaatstelijke) overheden dergelijke privebezittingen niet aantasten.
Tijdens de daadwerkelijke strijd is het wel regelmatig voorgekomen dat snachts speciale groepen bomen lieten springen om het schootsveld wat verder vrij te maken!
-
- Lid
De Nederlandse regering / legerleiding dacht dat er bij een eventuele grensoverschreiding tijd genoeg zou zijn deze opstakels op te ruimen.g-1reaper schreef:
De snelheid van de Duitse opmars verraste de het Nederlandse leger.
In de voorpostenstrook van de Grebbelinie lagen daarom dus stapels gekapte bomen, stonden nog schuurtjes enz. iets waar de Duitsers dankbaar gebruik van maakten als dekking.
De waarheid komt met de jaren
-
- Lid
- Contacteer:
nog even over de machinegeweren: grote vuurdichtheid zegt niet alles. 500 per minuut is ruim voldoende. bovendien betekend sneller vuren meer kogels, en op veel plaatsen in nederland was er in mei al een munitie tekort, laat staan als we machinegeweren hadden die 800 kogels per minuut erdoorheen jasten
overigens: in bepaalde gevallen speelde wat betreft obstakels wel een rol. ze hádden soms het geld wel, maar wilden het daar gewoon niet aan verspillen. en daar kwamen soms nog andere dingen bij...
overigens: in bepaalde gevallen speelde wat betreft obstakels wel een rol. ze hádden soms het geld wel, maar wilden het daar gewoon niet aan verspillen. en daar kwamen soms nog andere dingen bij...
- Mike.H
- Lid
Even iets over jouw opmerking gamer.. ehm als een machinegeweer MAXIMAAL 800 schoten per minuut kan afvuren dan hoeft het niet persé 800 schoten te zijn he.. Bij de nederlanders was het zo; elk schot moet raak zijn.. gewoon korte stoten afgeven en dan kan je net zo goed bij die 500 kogels per minuut uitkomen..
Over het geld.. We hadden wel geld.. maar dat geld was er te laat, omdat er bijna geen wapens meer verkocht werden door de dreigende oorlog.. Wij hebben bijv. Scotti 20 mm en Skoda 75 mm luchtafweer kanonnen aangeschaft op het laatste moment..
Over het geld.. We hadden wel geld.. maar dat geld was er te laat, omdat er bijna geen wapens meer verkocht werden door de dreigende oorlog.. Wij hebben bijv. Scotti 20 mm en Skoda 75 mm luchtafweer kanonnen aangeschaft op het laatste moment..
-
- Lid
- Contacteer:
- koos24
- Lid
Vuursnelheid van b.v. 800 schoten per minuut is theoretisch, stel je zou 1 minuut lang vuren dan schiet je 800 kogels af. Schiet je dus 10 seconden vuur je 80 kogels af.
In praktijk lukt dat nooit, bij een salvo van 60 seconden kookt je loop, het gevaar bestaat dat door de hitte munitie te vroeg explodeert buiten dat een ratelend machinegeweer 1 minuut lang niet meer te bedienen is.
En 800 stuks munitie past nooit naast je machinegeweer, kistjes van 40/50 stuks dacht ik me te herinneren.
In mijn tijd bij defensie heb ik met de MAG http://www.paracommando.com/uitrusting.php?wapen.mag
geschoten, korte stoten van 4/5 patronen is de beste manier van bedienen.
In praktijk lukt dat nooit, bij een salvo van 60 seconden kookt je loop, het gevaar bestaat dat door de hitte munitie te vroeg explodeert buiten dat een ratelend machinegeweer 1 minuut lang niet meer te bedienen is.
En 800 stuks munitie past nooit naast je machinegeweer, kistjes van 40/50 stuks dacht ik me te herinneren.
In mijn tijd bij defensie heb ik met de MAG http://www.paracommando.com/uitrusting.php?wapen.mag
geschoten, korte stoten van 4/5 patronen is de beste manier van bedienen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
- Contacteer:
hmm voor de lewis waren het rommels met 97 kogels en bij ZWARE machinegeweren (daar ging het toch over?) waren het er 150-200. verder heb je wel gelijk in de rest: er werd vrijwel altijd met korte stoten gevuurd (in tegenstelling tot de meeste games waarin je bij dat soort machinegweren niet eens muitie hebt).
-
- Lid
- Contacteer:
kaliber was NIET hetzelfde. 6,5 mm. oor de lewis en 7,9 voor de vickers en de schwarzlose was pomgebouwd naar 7,92 mm. verder heeft het er geloof ik in principe mee te maken dat zware mitrailleurs beter waren dan licghte (meer kogels p/m) maar dat was in de praktijk niet altijd zo (zou het er misschien aan liggen dat we oude troep en wat modern spul hadden tegelijk? ) overigens waren die mitrailleus op affuit nog een stuk zwaarder (44,90 kg voor de schwarzlose)
- Jonhy Frost
- Lid
- Mike.H
- Lid