Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers

De gevechten en operaties tijdens WOII
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ik weet dat het vooral moerdijkbruggen waren, bruggen in rotterdam enz. dat van de regering had ik zo uit mijn hoofd opgediept, niet ergens gelezen... maar goed zal dat boek ns aanschaffen. enne: ik heb de vernieuwde versie van 200 nog iets of zo. allemaal geupdate als ik de inleiding mag geloven... en dat boek is niet mijn enige boron hoor. o.a. ook:
http://www.go2war2.nl/artikel/468
http://www.go2war2.nl/artikel/818
nog een ander document van http://www.waroverholland.nl/com of van http://www.grebbeberg.nl of van http://www.grebbelinie.nl.
en dit vond ik ook nog op http://www.grebbeberg.nl:
Luitenant-kolonel b.d. E.H. Brongers
benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Nuth / Wijnandsrade - Op vrijdag 28 april 2006 heeft Eppo H. Brongers uit handen van de burgemeester van Nuth, drs. H.R. Binderhagel, een Koninklijke onderscheiding mogen ontvangen. Hij is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

De initiatiefnemers van deze voordracht menen dat de heer Brongers een uitzonderlijke dienst aan het Nederlandse volk heeft verricht in de afgelopen ruim 40 jaar. De heer Brongers heeft een buitengewone prestatie geleverd op het gebied van populaire krijgshistorische publicaties en boeken ten aanzien van de meidagen in 1940. Tussen 1963 en 2004 heeft hij 18 titels uitgebracht waarvan een aantal in herdruk - al dan niet herzien (5e, 6e, 8e of 11e druk) verschenen. Hij heeft hiermee een groot deel van onze bevolking bewust gemaakt en geïnformeerd over deze zeer turbulente dagen in onze recente geschiedenis. Het is vrijwel uitgesloten dat zonder het oeuvre van Brongers een zelfde verspreiding van deze kennis zou zijn bereikt.

Naast bekende personen als Generaal b.d. Nierstrasz en Lou de Jong is Brongers in Nederland een begrip in deze wereld van gepubliceerde krijgshistorische werken. Recent is zelfs - wegens bewezen interesse - de Slag om de Residentie in de Engelse taal verschenen, waardoor het in de typerende stijl van Brongers geschreven verslag van de krijgshistorische gebeurtenissen rond Den Haag gedurende de meidagen ook in het buitenland kan worden verspreid.

Brongers heeft - structureel in al zijn werken - een toonsoort gekozen waarbij vooral de prestaties van de Nederlandse militairen gedurende de meidagen worden belicht en op een wijze die hen in ere houdt, zonder daarbij de krijgshistorische waarheid geweld aan te doen. Daarbij heeft hij in veel opzichten baanbrekend bronnenonderzoek verricht, en zich vooral ook in grote mate verdiept in de (met de jaren steeds meer vrij gekomen) Duitse bronnen. Hij heeft het uitgebreide en grondige krijgshistorische onderzoek wat hij heeft verricht te allen tijde gedeeld met de instellingen en instituten die in onze samenleving zijn aangewezen en geoutilleerd om deze kennis te archiveren en inzichtelijk te maken ten bate van de maatschappij.
De heer Brongers heeft na zijn pensionering [als luitenant-kolonel van de verbindingsdienst] tevens heel veel tijd gestoken in het houden van spreekbeurten, lezingen en openingen in relatie tot de voornoemde materie. Zijn lezers en toehoorders zijn voornamelijk gewone - niet-militaire - burgers van ons land. Het enorme oeuvre van Brongers, alsmede zijn buitengewone importantie voor de verspreiding van de kennis van de krijgsgeschiedenis van ons land, hebben ons doen besluiten hem voor te dragen voor een Koninklijke Onderscheiding.

H. Groenman / R. Bol / A.M.A. Goossens.

:p
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

nu jij weer :P
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Brongers schrijf zeer leesbare boeken alleen feiten zijn feiten!!

Als Duitse bronnen, zoals Koos24 aangeeft, aantonen dat Nederland niet voor 1 dag maar voor een dag of 4/5 ingepland stond ben je gauw uitgepraat denk ik.

Heb zelf van het weekend ook nog wat zitten lezen en stuitte op de opmarsbevelen van de 1e Kavalerie division, deze heeft de noordelijk provincies bezet.
Ook hier kwam ik weer een tijdschema tegen dat spreekt over 4 dagen!!
De waarheid komt met de jaren
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ja, maar een leesbaar/makkelijk boek betekend nog niet dat de info die erin staat fout is... de duitsers hadden het in drie dagen ingepland geloof ik. maar dat had ik al aangepast. 4-5 dagen is gewoon niet waar. hitler of een of andere hoge piet vond het ook niet snel genoeg gaan. vandaar bombardement op r'dam. (gelezen op http://www.go2war2.nl). leuk trouwens dat je het over duitse bronnen hebt want dat boek maakt bijna alleen maar gebruik van duitse bronnen, in comb. met nederlandse rapporten en interviews. een boek zegt ook niet alles, hoe goed het ook is, vandaar dat ik ook gebruik maak van meerdere bronnen. overigens weet ik al waar ik dat 1 dag vandaan heb, namelijk zo'n groen boek van de tweede wereld oorlog,: de bange meidagen van '40. ik hegt echter zeer weinig waarde aan dat boek, want er staan behoorlijk wat vreemde dingen in.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Het verzet van het Nederlanse leger was bij de Grebbeberg-linie het sterkst. De Duitsers hadden er moeite mee om deze linie te veroveren. SS-eenheden vochten mee bij de Grebbelinie en ons leger heeft het toch 3 dagen volgehouden.

Na de Blitzkrieg hebben zelfs sommige Duitse soldaten, die hebben gevochten bij de Grebbeberg, het volgende gezegd:

'Ik vecht liever tegen 3 Fransen dan tegen 1 Hollander'

Men kan hier wel een conclusie uit trekken over de deelvraag: Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers
Better to fight for something than live for nothing.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

dat stond (toevallig?) ook in dat boek van brongers. ik herhaal: dat is niet mijn enige bron! maar goed: over de noordelijke provincies: het kan heel goed dat dát voor vier/vijf dagen stond ingepland, vanwege de sterke bunkers op de afsluitdijk, aan het begin en aan het einde, en vandaar zou het nog een heel stuk zijn naar het hart van vesting holland. maar voor de rest stelden ze 3 als doel. maar meestal haal je die doelen niet, en daar is waarschijnlijk wel rekening mee gehouden, dus dat ze zeiden 3-5 dagen. mijn uitleg is niet helemaal je van het maar ik weet wat ik bedoel en ik kan het nu even niet uitleggen... :P
MARKET GARDEN
Lid

gamer0004 schreef:ja, maar een leesbaar/makkelijk boek betekend nog niet dat de info die erin staat fout is... de duitsers hadden het in drie dagen ingepland geloof ik. maar dat had ik al aangepast. 4-5 dagen is gewoon niet waar. hitler of een of andere hoge piet vond het ook niet snel genoeg gaan. vandaar bombardement op r'dam.
Hitler riep zo vreselijk veel, dat doet weinig ter zake.
Overigens was het niet Hitler maar Goring die opdracht gaf om een doorbraak te forceren bij Rotterdam middels een bombardement.

Dat Nederland het op de Grebbelinie een paar dagen stand heeft gehouden is logisch, het was tenslotte de HOOFDLINIE voor het Nederlands leger, daar mag je toch iets van verwachten dacht ik.
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Wat MARKET GARDEN zegt klopt,. Goring was degene die het bevel gaf om rotterdam plat te gooien!
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

gamer0004 mag ik je bronnen weten?
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Dit is toch niets om een poll over te maken...
Het is een leuk topic, maar niet voor een POLL.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

mischien was het de bedoeling om zo snel te kunnen kijken naar de meningen van anderen?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
MARKET GARDEN
Lid

Jonhy Frost schreef:Dit is toch niets om een poll over te maken...
Het is een leuk topic, maar niet voor een POLL.
Mee eens, is niets voor een Poll daarom stem ik niet....................
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ik zei ook: hitler of een andere hoge piet: goring dus... bronnen heb ik al eerder gegeven. maar hitler riep inderdaad nogal vaak wat dat dat van weinig waarde is. ja het was onze hoodlinie, maar dat neemt niet weg dat we er aardig/dapper verzet hebben geboden .
MARKET GARDEN
Lid

gamer0004 schreef:ik zei ook: hitler of een andere hoge piet: goring dus... bronnen heb ik al eerder gegeven. maar hitler riep inderdaad nogal vaak wat dat dat van weinig waarde is. ja het was onze hoodlinie, maar dat neemt niet weg dat we er aardig/dapper verzet hebben geboden .

Ben ik met je eens........................
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

gamer0004 schreef:ik zei ook: hitler of een andere hoge piet: goring dus... bronnen heb ik al eerder gegeven. maar hitler riep inderdaad nogal vaak wat dat dat van weinig waarde is. ja het was onze hoodlinie, maar dat neemt niet weg dat we er aardig/dapper verzet hebben geboden .
Eigenlijk wel grappig...
Als er een paar Nederlanders zijn die iets GOEDs doen waar van de prestatie geld voor het land(bijv. leger voetbal of andere van dat soort dingen...) dan zeggen we altijd WE (terwijl we helemaal niets doen) en als ZE iets (naar onze mening) NIET GOED doen zeggen we ZE...[/b]
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Plaats reactie