Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers
-
- Lid
- Contacteer:
- Jonhy Frost
- Lid
- Sgt. Gallée
- Lid
Over die poll sorry als jullie vinden dat het niet nodig is! Ik wilde alleen een soort enquete houden om zo de mening te peilen. Er zijn zoveel mensen met verschillende meningen als jullie willen haal ik hem zo weer weg! Sorry als de poll de discussie in de weg staat..
Het was goed bedoeld!
Het was goed bedoeld!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
- Sgt. Gallée
- Lid
Maar stel je voor als we nou beter materieel hebben in de zin van vuurmonden, dan hadden we alsnog geen kans! Er werden volgens mij geen tanks, artillerie, panserwagens etc. ingezet door de Duitsers. Je leest namelijk weleens dat de we de Duitsers niet aan konden omdat we verouderde vuurmonden hadden. (Zie het boek De opmars naar Rotterdam, daar word veelvuldig gesproken over de slechte staat van onze artillerie waardoor het verzet veel "minder" was dan wanneer we gemoderniseerde vuurmonde hadden). Maar als er bijna geen gemechaniseerde brigades of troepen meevochten dan hadden we toch niks gehad aan de gemoderniseerde vuurmonden? Dus aan de slechte kwaliteit van onze batterijen kan je "het verlies" niet toeschrijven!
-
- Lid
het Nederlandse leger had bijvoorbeeld supermodern PAG, pantserafweergeschut, er waren wel degelijk moderne stukken artillerie INCLUSIEF trekker!Sgt. Gallée schreef:Maar stel je voor als we nou beter materieel hebben in de zin van vuurmonden, dan hadden we alsnog geen kans! Er werden volgens mij geen tanks, artillerie, panserwagens etc. ingezet door de Duitsers. Je leest namelijk weleens dat de we de Duitsers niet aan konden omdat we verouderde vuurmonden hadden. (Zie het boek De opmars naar Rotterdam, daar word veelvuldig gesproken over de slechte staat van onze artillerie waardoor het verzet veel "minder" was dan wanneer we gemoderniseerde vuurmonde hadden). Maar als er bijna geen gemechaniseerde brigades of troepen meevochten dan hadden we toch niks gehad aan de gemoderniseerde vuurmonden? Dus aan de slechte kwaliteit van onze batterijen kan je "het verlies" niet toeschrijven!
Maar ben het helemaal met je eens dat zelfs met een moderner leger Nederland geen kans had.
De waarheid komt met de jaren
- Sgt. Gallée
- Lid
ja, wat zou dan een oplossing zijn geweest als je het met de zelfde aantallen manschappen en training als toendertijds tegen de duitsers zou moeten vechten? Betere wapens zoals de k98 of gewoon de karabijn moderniseren? Kortom: Hoe hadden we ons wel sterker kunnen verzetten tegen de duitsers. We gaan er van uit dat het Nederlandse leger dezelfde aantallen en training had als toendertijds. Dus een agrument als "we hadden betere training nodig, dan hadden we meer verzet kunnen bieden" telt niet. Wat is volgens jullei dus de X-factor waardoor we meer verzetten haden kunnen leveren? (dus een grotere kans)
-
- Lid
Wat was er mis met de Nederlandse gewerenSgt. Gallée schreef:ja, wat zou dan een oplossing zijn geweest als je het met de zelfde aantallen manschappen en training als toendertijds tegen de duitsers zou moeten vechten? Betere wapens zoals de k98 of gewoon de karabijn moderniseren? Kortom: Hoe hadden we ons wel sterker kunnen verzetten tegen de duitsers. We gaan er van uit dat het Nederlandse leger dezelfde aantallen en training had als toendertijds. Dus een agrument als "we hadden betere training nodig, dan hadden we meer verzet kunnen bieden" telt niet. Wat is volgens jullei dus de X-factor waardoor we meer verzetten haden kunnen leveren? (dus een grotere kans)

Er had meer getraind moeten worden met grotere eenheden, het waren vooral de leidinggevende die te kort schoten in hun training.
- Jonhy Frost
- Lid
In een boek van mij staat: de bewapening van het Nederlandse leger niet zo goed was... Het luchtafweergeschut daarintegen was erg modern en het Nederlandse leger had op 10 mei honderden vliegtuigen neergehaald!
En de Nederlanders hadden veel minder vliegtuigen.
Ik geloof dat het Nederlandse leger, ten opzichte van het Duitse leger, geen tanks had. Maar ik weet niet of de Duitsers wel tanks hebben ingezet bij de verrovering van NLSgt. Gallée schreef:ja, wat zou dan een oplossing zijn geweest als je het met de zelfde aantallen manschappen en training als toendertijds tegen de duitsers zou moeten vechten? Betere wapens zoals de k98 of gewoon de karabijn moderniseren? Kortom: Hoe hadden we ons wel sterker kunnen verzetten tegen de duitsers. We gaan er van uit dat het Nederlandse leger dezelfde aantallen en training had als toendertijds. Dus een agrument als "we hadden betere training nodig, dan hadden we meer verzet kunnen bieden" telt niet. Wat is volgens jullei dus de X-factor waardoor we meer verzetten haden kunnen leveren? (dus een grotere kans)

Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Your squad, your weapon and your God.
-
- Lid
Duitsland heeft 1 pantserdivisie ingezet op de as Mill- Moerdijk.Jonhy Frost schreef:In een boek van mij staat: de bewapening van het Nederlandse leger niet zo goed was... Het luchtafweergeschut daarintegen was erg modern en het Nederlandse leger had op 10 mei honderden vliegtuigen neergehaald!
Ik geloof dat het Nederlandse leger, ten opzichte van het Duitse leger, geen tanks had. Maar ik weet niet of de Duitsers wel tanks hebben ingezet bij de verrovering van NLSgt. Gallée schreef:ja, wat zou dan een oplossing zijn geweest als je het met de zelfde aantallen manschappen en training als toendertijds tegen de duitsers zou moeten vechten? Betere wapens zoals de k98 of gewoon de karabijn moderniseren? Kortom: Hoe hadden we ons wel sterker kunnen verzetten tegen de duitsers. We gaan er van uit dat het Nederlandse leger dezelfde aantallen en training had als toendertijds. Dus een agrument als "we hadden betere training nodig, dan hadden we meer verzet kunnen bieden" telt niet. Wat is volgens jullei dus de X-factor waardoor we meer verzetten haden kunnen leveren? (dus een grotere kans)![]()
![]()
Nederland heeft 330 Duitse vliegtuigen vernietigd, voornamelijk transportvliegtuigen JU 52
-
- Lid
- Contacteer:
ik geloof wel iets meer. die 330 waren alleen maar de junkers ju 52 transportvliegtuigen, vis ik uit mijn geheugen op... maar met onze geweren en karabijnen was niets mis. behalve het kaliber wat nogal klein was (juist supermodern!), maar de 6,5 mm rondkopkogels met rand hadden vaak onvoldoende stopkracht.
de duitsers zetten vooral lichte tanks in.
wat belangrijk was geweest waren betere verbindingen. training was onvoldoende, maar daar mogt ik het niet over hebben
. voor een goed gebruik van artillerie heb je goede verbindingen nodig met de waarnemers. het nederlandse leger maakte meestal gebruik van het gewone telefoonnet of ordonanssen (schrijf ik dat goed?). slechts in enkele gevallen hadden ze een eigen telefoonnetje, en dat werd vaak door de duitse artillerie ontregelt. een goed telefoonnet draagt zeker bij aan de gevechtskracht van een leger (de duitsers gebruikten het ook). meer pantserwagens waren fijn geweest. het probleem was dat we die wel gekocht hadden maar nog niet ontvangen... artillerie zat in nederland wel goed geloof ik, behalve dus die verbindingen. gemotoriseerde voertuigen hadden we niet genoeg. luchtafweergechut hadden we er te weinig van, ook pas een deel van ontvangen, meer jachtvliegtuigen zou handig geweest zijn... kortom, er was overal wel een gebrek aan. gebrek aan jachtvliegtuigen was het grootste, maar werd gecompenseert door ons luchtafweergeschut.
de duitsers zetten vooral lichte tanks in.
wat belangrijk was geweest waren betere verbindingen. training was onvoldoende, maar daar mogt ik het niet over hebben

-
- Lid
Ze hadden in Roermond (Maasniel) tog ook die munitietrein opgeblazen, deze hadden ze wel bij Herkenbosch en Vlodrop (?) ook al proberen tegen te houden.Shaft schreef:MARKET GARDEN schreef:Verder verliep de slag voor de Duitsers op schema, de doelen werden van dag tot dag bereikt.
Ik heb nergens kunnen vinden dat de Duitsers "de wind van voren" kregen.
Volgens schema lijkt me sterk. Ze ondervonden al problemen om de maas over te steken. Als voorbeeld neem ik de gevechten rond de maasbrug (verkeersbrug) in Roermond. Vanaf de grens t/m de brug is het ongeveer 7km. Rond half 3 werd er een overvalcommando van 14 duitse soldaten (verkleed in nederlandse uniformen) aangehouden. Deze hadden als doel de brug onbeschadigd in te nemen. Maar dat mislukte. Rond 3.45 uur werd de verkeersbrug de lucht in gejaagd door nederlandse politietroepen. Om 4.30uur begon een duitse artilleriebeschieting. Er volgde een aantal pogingen om de maas met roeibootjes over te steken, maar die mislukten. Om 9:00uur was de laatste nederlandse weerstand gebroken. Toen pas konden de duitsers massaal dmv roeibootjes de maas over.
Vind ik toch wel een vertraging. Zulke voorvallen hebben zich op verschillende plaatsen in de Maaslinie afgespeeld.
http://www.maasniel.nl/Geschiedenis/wo2 ... zerzug.htm
-
- Lid
dwayne schreef:Shaft schreef:MARKET GARDEN schreef:Verder verliep de slag voor de Duitsers op schema, de doelen werden van dag tot dag bereikt.
Ik heb nergens kunnen vinden dat de Duitsers "de wind van voren" kregen. Ze hadden in Roermond (Maasniel) tog ook die munitietrein opgeblazen, deze hadden ze wel bij Herkenbosch en Vlodrop (?) ook al proberen tegen te houden.
http://www.maasniel.nl/Geschiedenis/wo2 ... zerzug.htm
Plaatselijk kan er best vertraging zijn opgelopen maar de grote lijnen verliepen volgens plan...............
Welke munitietrein is opgeblazen??? Kan ik nergens iets van terug vinden.
330 vliegtuigen, kan er niet meer van maken, is toch meer dan genoeg.
- Sgt. Gallée
- Lid
-
- Lid
Het enigste dat mis was met de geweren was dat ze te WEINIG stopkracht hadden,
omdat in de strijd nog wel eens soldaten door elkaar lopen is het niet erg handig dat als je een duitse soldaat neer schiet de mogelijke man erachter een nederlander is!!!!!!!
en het waren repeteer geweren dus niet half-automatisch dus telkens als je schoot moest je de haan weer aanspannen.
maar verder was er niks mis mee er word wel vaker opgemerkt dat hij zeer zuiver schoot.
maar of nederland een kans maakte als het zich beter voorbereide???
volgens mij wel!
bijv NL-Indië daar wilden wij ons wel voorbereiden maar daar kon het niet door gebrek aan materieel onder de geallieerden,
daar was dus precies het tegenovergestelde als in het vaderland die konden zich wel voorbereiden maar wilden niet door de hoge kosten
maar als wij het materieel hadden gehad wat wij in Nl -Indië hadden,
(wat daar onvoldoende was) hadden wij toch een "flinke" indruk op de Duitsers kunnen achterlaten!!!
omdat in de strijd nog wel eens soldaten door elkaar lopen is het niet erg handig dat als je een duitse soldaat neer schiet de mogelijke man erachter een nederlander is!!!!!!!
en het waren repeteer geweren dus niet half-automatisch dus telkens als je schoot moest je de haan weer aanspannen.
maar verder was er niks mis mee er word wel vaker opgemerkt dat hij zeer zuiver schoot.
maar of nederland een kans maakte als het zich beter voorbereide???
volgens mij wel!
bijv NL-Indië daar wilden wij ons wel voorbereiden maar daar kon het niet door gebrek aan materieel onder de geallieerden,
daar was dus precies het tegenovergestelde als in het vaderland die konden zich wel voorbereiden maar wilden niet door de hoge kosten
maar als wij het materieel hadden gehad wat wij in Nl -Indië hadden,
(wat daar onvoldoende was) hadden wij toch een "flinke" indruk op de Duitsers kunnen achterlaten!!!
-
- Lid
- Contacteer:
oke dan
330 is goed wat mij betreft. op de volgende pagina wordt melding gemaakt van 328 vliegtuigen, waarvan veel junkers ju 52. dat zit dicht bij die 330, ik neem aan dat dat het preciese (voor zover bekend) cijfer is. http://www.go2war2.nl/artikel/818/5