gamer0004 schreef:afsluitdijk? echt waar? bedoel je niet een engelse torpedoboot? maar goed, de grebbelinie lag buiten vesting holland (check
http://www.go2war2.nl/artikel/818/3) we vertouwden indd op de fransen die het zuiden moesten beschermen. wat dus niet doorging. maar we hadden nog steeds een soort verdediging daar, en winkelman was allerlei pantserafweergeschut dar heen aan het brengen om de 9.panzerdivision op te vangen.
Op de afsluitdijk zijn geen
Engelse soldaten geweest. Wel is er vanaf het water ondersteuning geweest met scheepsgeschut. Eerst door de
pantserboot Hr.Ms. Friso daarna door de
kanonneerboot Hr.MS. Johan Maurits.
Wat betreft de samenwerking met de Fransen het volgende; Onze
neutaliteitspolitiek stond een in de jaren 30 het ontwikkelen van een goed verdedigingsplan samen met Frankrijk en Belgie in de weg.
Pas in 1940 toen Duidelijk werd dat Nederland in een eventuele oorlog zou worden betrokken was er voorzichtig wat overleg.
De bedoeling was dat de Fransen hun troepen zouden stationeren langs de lijn
Antwerpen, Roosendaal, Dordrecht.
Al om 05.00 op 10 mei worden de Franse eenheden van de
7e Armee gealarmeerd en rukken snel op richting Nederland.
In Nederland moeten de Fransen samenwerken met de commandant Smidt van de Peeldivisie maar dit loopt uit op een
chaos en uiteindelijk verdedigen de Fransen Zeeland en rijdt
9 Panzerdivision de vesting Holland binnen, overigens neemt deze divisie onderweg ook nog kolonel Schmidt gevangen en zit de
Peeldivisie zonder haar commandant.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.