Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Veltro schreef:@koos24; de mis-informatie van anderen is meestal de start van een mooi topic waarbij de juiste informatie naar boven komt. Gamer0004 zat fout, maar hij heeft nooit beweerd dat hij niet open stond voor andere bronnen. Jouw bronnen over de Grebbelinie zijn waardevol voor andere om van te leren (ik volg dit topic met interesse :) ), maar het is daarom nog niet nodig om gamer0004 zo neerslachtig te behandelen..je gelijk heb je onderhand immers al!!

Veltro

Veltro, je hebt gelijk :D

Waar waren we gebleven??
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Shaft schreef:
Volgens schema lijkt me sterk.
Zoals ik al eerder schreef:

Bevelhebber van Heersgruppe B von Bock schrijft op 28 feb. 1940 dat hij verwacht de Peelstelling in 2 dagen te veroveren en op de 3e dag na de start van de aanval de Moerdijk te bereiken.

Op 12 mei om 16:45 passeerden de pantserwagens van 9 Panzerdivision de Moerdijkbruggen.

Waar is de vertraging :?

Nogmaals: De as Gennep-Mill-Moerdijk was de hoofdaanval as van het Duitse leger.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Dus niet de grebbenberg??
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

grebbelinie lag volgens mij dan toch wel in de weg... ik zal ff op de kaart kijken.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

De Grebbelinie loopt door de provincie Utrecht.
ongeveer van Noord naar Zuid.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Sgt. Gallée schreef:Dus niet de grebbenberg??

Grebbelinie was wel de hoofd weerstandlinie voor het Nederlandse leger maar de Duitsers hadden andere plannen.

Eigenlijk een soort Market Garden maar dan 4 en een half jaar eerder.
Via een tapijt van para's de vesting Holland binnen dringen.
Hoofddoel waren de Moerdijkbruggen, verder de bruggen over de oude Maas bij Dordrecht en de bruggen over de nieuwe Maas in Rotterdam.

Je ziet ook dat de Duitsers hun beste eenheden op deze as (Gennep-Mill-Moerdijk) inzetten namelijk 9 Panzerdivision en 7 Fliegerdivision.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Nederland kon zich onmogelijk verdedigen over de gehele oostgrens met Duitsland. Hierop besloot men om één stuk goed te verdedigen: Vesting Holland. Bij deze vesting speelde de Grebbelinie een belangrijke rol, net zoals de verlengde betuwe linie, als ze hier zouden doorbreken was de oorlog een verloren zaak.
Better to fight for something than live for nothing.
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Foxley schreef:Nederland kon zich onmogelijk verdedigen over de gehele oostgrens met Duitsland. Hierop besloot men om één stuk goed te verdedigen: Vesting Holland. Bij deze vesting speelde de Grebbelinie een belangrijke rol, net zoals de verlengde betuwe linie, als ze hier zouden doorbreken was de oorlog een verloren zaak.
Precies, men hoopte bij het verdedigen van Brabant op Franse troepen.
De waarheid komt met de jaren
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Precies, men hoopte bij het verdedigen van Brabant op Franse troepen
Helaas kwamen die niet. Bij de afsluitdijk heben Engelse soldaten onze soldaten bijgestaan in de ootlog tegen Nazi-Duitsland, dit was helaas tevergeefs.
Better to fight for something than live for nothing.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

afsluitdijk? echt waar? bedoel je niet een engelse torpedoboot? maar goed, de grebbelinie lag buiten vesting holland (check http://www.go2war2.nl/artikel/818/3) we vertouwden indd op de fransen die het zuiden moesten beschermen. wat dus niet doorging. maar we hadden nog steeds een soort verdediging daar, en winkelman was allerlei pantserafweergeschut dar heen aan het brengen om de 9.panzerdivision op te vangen.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

ja de britten waren nogal gierig wat betreft de hulp.. en idd Gamer 0004 ik denk ook dat hij de Navy bedoeld, want Engelse soldaten zijn er alleen geweest om bij de hoek van holland wat olie depots de lucht in te laten gaan en in Zeeland hebben ze dacht ik geholpen bruggen e.d op te laten blazen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:afsluitdijk? echt waar? bedoel je niet een engelse torpedoboot? maar goed, de grebbelinie lag buiten vesting holland (check http://www.go2war2.nl/artikel/818/3) we vertouwden indd op de fransen die het zuiden moesten beschermen. wat dus niet doorging. maar we hadden nog steeds een soort verdediging daar, en winkelman was allerlei pantserafweergeschut dar heen aan het brengen om de 9.panzerdivision op te vangen.
Op de afsluitdijk zijn geen Engelse soldaten geweest. Wel is er vanaf het water ondersteuning geweest met scheepsgeschut. Eerst door de pantserboot Hr.Ms. Friso daarna door de kanonneerboot Hr.MS. Johan Maurits.

Wat betreft de samenwerking met de Fransen het volgende; Onze neutaliteitspolitiek stond een in de jaren 30 het ontwikkelen van een goed verdedigingsplan samen met Frankrijk en Belgie in de weg.
Pas in 1940 toen Duidelijk werd dat Nederland in een eventuele oorlog zou worden betrokken was er voorzichtig wat overleg.

De bedoeling was dat de Fransen hun troepen zouden stationeren langs de lijn Antwerpen, Roosendaal, Dordrecht.

Al om 05.00 op 10 mei worden de Franse eenheden van de 7e Armee gealarmeerd en rukken snel op richting Nederland.

In Nederland moeten de Fransen samenwerken met de commandant Smidt van de Peeldivisie maar dit loopt uit op een chaos en uiteindelijk verdedigen de Fransen Zeeland en rijdt 9 Panzerdivision de vesting Holland binnen, overigens neemt deze divisie onderweg ook nog kolonel Schmidt gevangen en zit de Peeldivisie zonder haar commandant.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Mike.H schreef:ja de britten waren nogal gierig wat betreft de hulp.. en idd Gamer 0004 ik denk ook dat hij de Navy bedoeld, want Engelse soldaten zijn er alleen geweest om bij de hoek van holland wat olie depots de lucht in te laten gaan en in Zeeland hebben ze dacht ik geholpen bruggen e.d op te laten blazen..
De Britten hadden groot gelijk dat ze ons niet hielpen. In de jaren 30 zijn er vanuit Engeland en Frankrijk genoeg pogingen gedaan om samen te werken met het Nederlands leger.
Onze neutraliteitspolitiek stond een samenwerking in de weg.
koos24
Lid

Goed bedoeld advies

Bericht door koos24 »

Ik wil toch enkele gebruikers van dit forum die mee discussiëren in deze draad een advies geven.

Dit forum is bedoeld om te leren over de 2e wereldoorlog maar het uiteraard wel de bedoeling dat je jezelf ook verdiept in de materie.
Als ik deze draad nog eens door lees kom ik toch veel dingen tegen die met een klein beetje voorbereiding op het onderwerp zelf ontdekt hadden kunnen worden.

Hieronder enkele zaken uit postings die ik slordig vind :oops:

* Het niet weten waar de Grebbelinie ligt (kijk eens in een atlas)
* De opmerking dat er Engelsen meevochten op de afsluitdijk.
* Het bombardement op Rotterdam aan Hitler toeschrijven ipv
aan Herman Goring.
* Een opmerking dat het Nederlandse leger geen artillerie had.

Allemaal zaken die met een minimale voorbereiding ontdekt hadden kunnen worden.
Positief is wel dat de schrijvers er later op terug komen maar mijn advies is toch, eerst lezen DAN posten
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

koos24 schreef:
Mike.H schreef:ja de britten waren nogal gierig wat betreft de hulp.. en idd Gamer 0004 ik denk ook dat hij de Navy bedoeld, want Engelse soldaten zijn er alleen geweest om bij de hoek van holland wat olie depots de lucht in te laten gaan en in Zeeland hebben ze dacht ik geholpen bruggen e.d op te laten blazen..
De Britten hadden groot gelijk dat ze ons niet hielpen. In de jaren 30 zijn er vanuit Engeland en Frankrijk genoeg pogingen gedaan om samen te werken met het Nederlands leger.
Onze neutraliteitspolitiek stond een samenwerking in de weg.
klopt.. zeg ook niet dat ze meer hadden moeten doen ;) Churchill had toch ook gevraagd of ze bondgenoot wilden worden met de Britten?..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie