Grebbelinie -> Hoe groot was het verzet tegen de Duitsers
-
- Lid
Zoals ik al zei, met de omschrijving nederlaag is te leven.
In Noorwegen had de kriegsmarine natuurlijk ook de nodige klappen gehad, dus het zal niet de "eerste" nederderlaag zijn geweest.
Overigens was een deel van de luchtlandingsoperatie wel geslaagd, de Moerdijkbruggen.
In Noorwegen had de kriegsmarine natuurlijk ook de nodige klappen gehad, dus het zal niet de "eerste" nederderlaag zijn geweest.
Overigens was een deel van de luchtlandingsoperatie wel geslaagd, de Moerdijkbruggen.
De waarheid komt met de jaren
- koos24
- Lid
Samengevat kan je stellen dat 7 Fliegerdivision zijn doelen (o.a. Moerdijkbruggen) heeft gehaald en zo de hoofdas van de Duitse aanval heeft zekergesteld.Mike.H schreef:Ja en net die operatie was fataal.
22 Luftlande Infanteriedivision had als hoofdtaak het gevangennemen van de regering,militaire leiding en het koningshuis en het bezet houden van de vliegvelden Ypenburg, Valkenburg, Ockenburg om te voorkomen day de RAF deze vliegvelden zou gebruiken voor aanvallen op het Duitse leger.
Dit alles is niet gelukt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- koos24
- Lid
- koos24
- Lid
Ik denk dat het tijd wordt voor een nuchtere kijk op de mei dagen '40
Was het met wat meer tanks en vliegtuigen wel gelukt om de Duitsers tegen te houden? Had een beter machinegeweer verschil gemaakt?
Persoonlijk denk ik niet, we vochten tegen een vijand die Polen, Denemarken en Noorwegen op de knieën had gedwongen, in een moeite door het Nederlandse leger versloeg en Frankrijk / Engeland bij Duinkerken de boten injoeg en later na de verovering van de Balkan doorging tot voor de poorten van Moskou.
Was het met wat meer tanks en vliegtuigen wel gelukt om de Duitsers tegen te houden? Had een beter machinegeweer verschil gemaakt?
Persoonlijk denk ik niet, we vochten tegen een vijand die Polen, Denemarken en Noorwegen op de knieën had gedwongen, in een moeite door het Nederlandse leger versloeg en Frankrijk / Engeland bij Duinkerken de boten injoeg en later na de verovering van de Balkan doorging tot voor de poorten van Moskou.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- Mike.H
- Lid
Mijn mening is dan toch wel wat anders.. als de luchtmacht groter was geweest dan hadden ze toch hun vliegtuigen anders moeten spreiden en was er een grotere kans geweest dat de Fransen langer hadden volgehouden e.d. En ook hadden 'we' langer vol kunnen houden.. bij de afsluitdijk helemaal en met bijv. tanks hadden 'we' de parachutisten bij de moerdijkbruggen kunnen verslaan.. maja het is altijd 'als' enz.koos24 schreef:Ik denk dat het tijd wordt voor een nuchtere kijk op de mei dagen '40
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- koos24
- Lid
De Fransen en Engelsen waren gelijkwaardig aan de Duitsers.Mike.H schreef:Mijn mening is dan toch wel wat anders.. als de luchtmacht groter was geweest dan hadden ze toch hun vliegtuigen anders moeten spreiden en was er een grotere kans geweest dat de Fransen langer hadden volgehouden e.d. En ook hadden 'we' langer vol kunnen houden.. bij de afsluitdijk helemaal en met bijv. tanks hadden 'we' de parachutisten bij de moerdijkbruggen kunnen verslaan.. maja het is altijd 'als' enz.koos24 schreef:Ik denk dat het tijd wordt voor een nuchtere kijk op de mei dagen '40
Het was de tacktiek (blitzkrieg) die de Duitsers de overwinnning bracht.
Buiten dat hadden de Duitsers gewoon meer troepen ingezet in Nederland, ook Duitsland had in 1940 nog wel het een en ander aan reserve's achter de hand.
Meer vliegtuigen en tanks had misschien een verlenging opgeleverd van een paar dagen.
Vergeet niet dat de hoofdas van de aanval in Nederland richting de Moerdijkbruggen ging, maar de hoofdas van Fall Gelb was Sedan, bij deze plaats breken de Duitsers tussen 13 en 15 mei door, hiermee was het lot van het Franse leger bezegeld.
-
- Lid
als wij het langer hadden volgehouden was er wel een kans geweest dat de geallieerden een betere aanval dan Arras hadden kunnen voorbereiden,
want de belgen bijv. werden nadat Nl zich overgaf in de flanken aangevallen dit is een van de belangrijkste redenen dat het belgische leger zijn posities niet had kunnnen behouden
want de belgen bijv. werden nadat Nl zich overgaf in de flanken aangevallen dit is een van de belangrijkste redenen dat het belgische leger zijn posities niet had kunnnen behouden
-
- Lid
Sander Hoenjet schreef:als wij het langer hadden volgehouden was er wel een kans geweest dat de geallieerden een betere aanval dan Arras hadden kunnen voorbereiden,
Noem eens wat bronnen voor deze vreemde theorieen?
Arras?? Was dat niet wo 1?
Overigens het Belgische leger deed het niet veel beter dan het Nederlandse leger.
-
- Lid
- Contacteer:
nope maar de belgen hadden enkele voordelen: groter leger, minder luchtlandingen (die in nederland uiteindelijk vooral troepen gebonden hielden -met uizonderingen van de moerdijkbruggen en misschien r'dam- maar dus wel invloed hadden) en ze kregen hulp van de fransen (wij ook, maar te weinig) enz. bovendien is belgië evengroot als nederland (ongeveer dan), maar ligt het zeg maar op z'n zij, wat dus voor meer kilometers zorgde waar de duitsers doorheen moesten.
- Mike.H
- Lid
-
- Lid
Verklaar je nader, de Nederlandse regering heeft het defensie budget in de jaren 30 behoorlijk opgeschroeft.Mike.H schreef:+ Nederland was eigelijk op het punt om opnieuw te gaan bewapenen; moderniseren, maar door bezuiningingen duurde dat te lang..
Nieuwe bewapening was echt de oplossing niet, kijk naar Engeland en Frankrijk.
Het was vooral de tacktiek (blitz) die de overwinning bracht.
-
- Lid
- Contacteer:
maar betere bewapening en vooral training zouden wel een slagvaardiger leger opleveren... enne, ze gingen het defensiebudget pas vanaf iets van 1936/1937/1938 opschroeven... het grootste probleem was dat ze veel van de al aangekochte/bestelde spullen nog niet hadden ontvangen; denk aan pantserwagens, luchtafweergeschut etc.