Kall Trail.

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Polte
Lid

Kall Trail.

Bericht door Polte »

Ik zie op het forum nog niet zoveel informatie staan over de Slag om het Hürtgenwald, maar dit is natuurlijk ook niet zomaar eventjes te vertellen. Ik dacht laat ik eerst maar eens wat informatie posten over toch een van de bekendste ondernemingen van de slag. Gedurende 5 dagen van de slag om het Kall pad, dit is dan ook nog heel bekropte informatie en lang niet de gehele gevechtshandelingen, slechts 5 dagen. Bronnen zijn wikipedia, scorpio's website en enkele tijdschriften. Wie weet zijn er geinteresseerden op het forum die deze slag ook interessant vinden net zoals mij. Als er meer belangstelling bij is wil ik ook nog wel meer informatie posten over de Schlacht im Hürtgenwald.

Tag und Nacht Geschützfeuer, rollende Panzer und unzählige tote Soldaten.

Afbeelding

Op 2 November 09.00 uur begon de eerste aanval op de verdedigings posities van de Duitsers bij Vossennack. de 2/112th Infantrie moest over open terrein Vossenack innemen, terwijl het 1/112th de brug van het Kall pad ten zuiden van Vossennack moest veroveren. Het 2/112th veroverde Vossennack zonder ernistige verliezen. Maar de leidende compagnie van het 1/112th werd met heftige tegenstand tegen gehouden tegen de klok van 12. De dag van 2 November eindigde met Vossennack compleet in Amerikaanse handen maar het 2/112th in een benauwde situatie.

Op 3 November rond 08.00 uur smorgens werd de aanval op Schmidt ingezet, Schmidt gelegen onder Vossennack. het 3/112th werd deze keer verkozen om de aanval te leiden door de bossen gelegen om Vossennack. Om daarna de Kall te oversteken bij Mestrenger Muhle om zo naar Schmidt te trekken. Het 1/112th op B compagnie na zou het 3/112th volgen onder dekking van het A/707th Tank Battaljon. Deze keer begon de aanval succesvol en Schmidt werd ingenomen doordat de Duitsers compleet verrast waren.

Maar op 4 November bij het aanbreken van de dag lanceerde de Duitsers een krachtige aanval om Schmidt terug in te nemen, wel door 3 battaljons infantrie met 17 Duitse Pz.V's "Panther". Ze vielen het enige Amerikaanse battaljon wat de stad verdedigde vanuit verschillende posities aan en Schmidt werd ingenomen.

Op dezelfde dag om 13.00 uur, na het Duitse succes bij Schmidt, maakte het 1055de Duitse infantrie een aanval op Kommerscheidt (gelegen tussen Vossennack en Schmidt) ondersteunend met Duitse panzers. De 3 Shermans onder leiding van Lt. Fleig en de overblijfselen van het 3/112th maakten de verdediging uit van Kommerscheidt. De Duitsers werden met enige verliezen afgeslagen. De Amerikanen maakten zich voorbereid op een nieuwe Duitse aanval bij zon ondergang.

De Duitse 4de en 1055ste Infantrie divisions maakten zich bereid voor een nieuwe aanval, ondersteunend door het 116de Windhund Pz. divisie.

Na de gevechten aan de andere kant van de Kall, de 2/112th dat Vossennack hield op 6 November werd belaagd door artillerie, wat voor veel paniek zaaide onder de mannen van het battaljon. Op de morgen van 6 November werd Vossennack zwaar onder vuur genomen door de Duitse artillerie, voorbereidend op een aanval op het stadje. De artillerie beschietingen waren teveel wat de Amerikaanse soldaten aankonden zo zij trokken terug in de stad. Daarop volgde snel de Duitse 60ste Pz.Grenadiers zij stootten door tot voor de helft van Vossennack waar een handvol Amerikaanse soldaten en tanks ze tegen kon houden voor ze verder konden doorstoten. Rond 13.00 uur die middag hadden de Duitse troepen bijna bereikt om heel het 112th Infantrie Regiment in te sluiten. In paniek stuurde het HQ van het Amerikaanse 28th Infantrie Divisie alle beschikbare troepen om Vossennack verder te verdedigen. Helaas waren dit maar 2 compagnieën Engineers.. Het A en C. 146 Eng Bn. De Amerikanen slaagden er niet in om de stad geheel weer terug in te nemen, maar ze slaagden er wel in de Duitsers tegen te houden ten oosten van de kerk in Vossennack, zo konden de Duitsers geen versterkingen aanbrengen over de Kall rivier.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Harro
Lid
Lid

Re: Kall Trail.

Bericht door Harro »

Polte schreef:net zoals mij.
In goed Nederlands is het: net als ik :wink:

Ter verduidelijking, doe je nu eigen primair onderzoek of komt al je informatie uit bestaande publicaties (internet/boeken/tijdschriften)?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Bronnen zijn wikipedia, scorpio's website en enkele tijdschriften.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
sind wir gefangen
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Okay, dus je onderzoekt niets zelf.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

ik ben daar zeker in geinteresseert,
vooral omdat ik eigenlijk nog niet zoveel vanaf weet :shock:
het is ook niet zo bekend, door dat het overschaduwt word
door het ardennenoffensief.
maar als je nog wat interessante dingen erover heb,
of mooie foto's... Feel free to post :)
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Heb zeker nogwel interessante info, dus ik zal eens kijken Ruud. ;)

Grtz
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
sind wir gefangen
sunadumari
Lid

Bericht door sunadumari »

Hallo,

ik ga binnenkort bezig met het maken van een singleplayer map voor een WW2 pc game
waarin de Kall-trail een grote rol speelt.
Lijkt jullie dit een leuk idee?

Ik heb al heel veel info bijeengesprokkeld (Google) om de map zo realistisch en historisch origineel mogelijk te maken,
maar heb nog geografische kenmerken nodig van het Kalltal en het dorp Vossenack.
Wellicht dat iemand mij hiermee kan verder helpen.

Weet iemand waar precies de rots lag waar de Shermand tanks niet langs konden en welke door de US-Forces
is opgeblazen?
Waar lagen precies de drakentanden en de mijnenvelden van de US, alsmede de mijnenvelden van de Wehrmacht?

mvgr
Sunadumari
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Welke game, als ik vragen mag :?:
Plaats reactie