is overpelt de start van marget garden ?
- speurneus
- Lid
is overpelt de start van marget garden ?
in welk dorp is marget garden gestart en hoe waren de duitsers er tegen is er veel verzet geweets in deze omgeving van overpelt , is er iemand die een kaart van deze verzamelplaats heeft?
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
- rutger
- Lid
Market Garden is niet in een dorp begonnen. Veel parachutisten werden allemaal tegelijk gedropt op verschillende locaties, niet zozeer in dorpen vanwege de Duitsers die daar aanwezig waren. Vaak werden ze gedropt in de omringende weilanden.
In het begin waren de Duits geschokt en in de war van de duizenden geallieerden in de lucht. Maar algauw waren de Duitsers in opperste paraatheid en hebben heel veel verzet getoond, wat uiteindelijk de ondergang was van het ''geniale'' landingsplan.
In het begin waren de Duits geschokt en in de war van de duizenden geallieerden in de lucht. Maar algauw waren de Duitsers in opperste paraatheid en hebben heel veel verzet getoond, wat uiteindelijk de ondergang was van het ''geniale'' landingsplan.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''
Nelson Mandela
Nelson Mandela
- Harro
- Lid
Je kunt denk ik wel van een startpunt voor operatie GARDEN spreken. Daar waar de Britse tanks hun opmars naar de para's begonnen. De kenners op dit forum kunnen je vast vertellen waar dit was.
Was het startpunt van MARKET feitelijk niet de verschillende Engelse vliegvelden waar de para's opstegen?
Was het startpunt van MARKET feitelijk niet de verschillende Engelse vliegvelden waar de para's opstegen?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- rutger
- Lid
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
- koos24
- Lid
Het was een kopie van de aanval op de vesting Holland in mei 1940 alleen gebruikten de Duitsers 1 divisie (7 Fliegerdivision) en 16 Infanterieregiment (onderdeel van 22 Luftlande Inf.div.) voor hun aanvallen op de bruggen o.a. Moerdijk en Rotterdam.rutger schreef:
''geniale'' landingsplan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
- Contacteer:
Kijk maar eens op http://www.dday-veday.nl en klik io Market Garden daar vindt je ons hele verhaal over de 101st airborne division,de 82st airborne division, Het XXX corps en de Britse 1e division.
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Die site heb ik het pas nog over gehad met veteranen uit de 82nd...Ackerson schreef:Kijk maar eens op http://www.dday-veday.nl en klik io Market Garden daar vindt je ons hele verhaal over de 101st airborne division,de 82st airborne division, Het XXX corps en de Britse 1e division.

Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Als je op google zoekt naar 30core of 2nd Army dan kom je een aantal sites tegen die dit onderdeel in deatail beschrijft.
Het is dan de story line lezen, je moet nagaan dat de 2nd Army opgerukt is van uit Normandie en in een aardig tempo naar Belgie is doorgestoten.
Van af daar moet je dus gaan volgen waar 30Core terecht komt, ik dacht ook bij Joe's bridge en Leopoldsburg.
Dus je moet uitzoeken waar de frontlinie loopt voor 17 september, dan kan je ook zien tot waar 30Core is gekomen en toen halt moest houden vanwege het benzine probleem en de aanlevering van voorraden.
Ik heb op wikipedia wel een map gevonden, maar deze is niet zo in detail weergegeven, but he its a start...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_Plan.png
Dus zoek de frontlinie van voor 17 september (Nederland/Belsgische grens) ik dacht Neerpelt....en je hebt de starting point van de Garden Forces.
Succes,
Maj.Cain
Het is dan de story line lezen, je moet nagaan dat de 2nd Army opgerukt is van uit Normandie en in een aardig tempo naar Belgie is doorgestoten.
Van af daar moet je dus gaan volgen waar 30Core terecht komt, ik dacht ook bij Joe's bridge en Leopoldsburg.
Dus je moet uitzoeken waar de frontlinie loopt voor 17 september, dan kan je ook zien tot waar 30Core is gekomen en toen halt moest houden vanwege het benzine probleem en de aanlevering van voorraden.
Ik heb op wikipedia wel een map gevonden, maar deze is niet zo in detail weergegeven, but he its a start...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_Plan.png
Dus zoek de frontlinie van voor 17 september (Nederland/Belsgische grens) ik dacht Neerpelt....en je hebt de starting point van de Garden Forces.
Succes,
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com
-
- Lid
'geniaal' was zeer sarcastisch bedoeld neem ik aan...beetje overmoedig van Montgomey om tot zover door te proberen dringen.lange, smalle corridor en dat hadden de duitsers idd snel door. Ik heb een aantal boeken gelezen (misschien eenzijdig belicht...i don't know)maar daar lijkt het wel op dat Montgomery voor de roem ging(ten kosten van veel militairen).En daarna nog even de schuld geven aan de polen. (wat deze week in Nederland recht is gezet..als je dat zo kan noemen na zoveel jaar, en nu moet Engeland het nog erkenenn!).