opstand warschau
- Jasper J
- Lid
opstand warschau
Weet iemand welke ss eenheden hebben deel genomen aan het neerslaan
van de opstand in warschau?
Ik hoorde dat iniedergeval dirlewanger erbij betrokken was en flik heeft huisgehouden.
mvg Jasper j
van de opstand in warschau?
Ik hoorde dat iniedergeval dirlewanger erbij betrokken was en flik heeft huisgehouden.
mvg Jasper j
Aude Audenda
- Mike.H
- Lid
van wikipedia.Het Duitse garnizoen van Warschau telde op 1 augustus 1944 ongeveer 10.000 troepen onder bevel van generaal Rainer Stahel. Samen met nabij gelegerde troepen telde de Duitse troepenmacht ongeveer 16.000 goed bewapende Wehrmacht-, SS- en politietroepen. De Duitsers waren al maanden bezig met voorbereiden op een beleg van Warschau en hadden de sleutelposities in de stad gefortificeerd met betonnen bunkers en prikkeldraad. Binnen kort bereik van Warschau waren er ook nog 90.000 andere Duitse troepen. Op 23 augustus 1944 deden de volgende Duitse eenheden mee aan de gevechten in Warschau:
Gevechtsgroep onder leiding van generaal-majoor Rohr
Gevechtsgroep olv SS-Gruppenfuhrer Reinefarth
Aanvalsgroep olv SS-er Dirlewanger (verantwoordelijk voor massa-executies op burgers tijdens de opstand)
Aanvalsgroep olv majoor Reck
Aanvalsgroep olv kolonel Schmidt
verscheidende ondersteuningseenheden
RONA-brigade olv generaal Kaminski (verantwoordelijk voor massale verkrachtingen en executies, Kaminski wordt even later zelf geëxecuteerd door de Duitsers wegens insubordinatie)
Garnizoen van Warschau (Luitenant-Generaal Rainer Stahel)
Een deel van deze 'Duitse' troepen waren collaborerende Russische, Centraal-Aziatische en Oekraïnse troepen (RONA-brigade, niet te verwarren met het ROA), die onder bevel stonden van de Duitse oorlogsmachine
en:De zogenaamde Kaminski Brigade, bestaande uit circa 6.500 Russische en Oekraïnse manschappen, werd gedurende de Opstand in Warschau (01-08-1944 t/m 02-10-1944) onder het bevel van de Waffen-SS geplaatst. De Brigade ging in Warschau zodanig tekeer dat de Duitse autoriteiten ter plaatse rapport op maakten van het buitensporig gewelddadige optreden van de Kaminski's. Met name de traditioneel anti-Pools aangelegde Oekraïners moordden er lustig op los. Na enige tijd werd de eenheid terug getrokken, ze hadden het zelfs in de ogen van SS-Gruppenführer Fegelein te bont gemaakt. Bevelhebber Kaminski verdween vervolgens op mysterieuze wijze. Hij werd vermoedelijk door, of op bevel van Erich Von dem Bach-Zelewski omgebracht.
De andere eenheid die net als Totenkopf op zeer directe wijze in verband gebracht kan worden met de Holocaust was de SS Dirlewanger Brigade. Deze Brigade 4.000 man sterk en onder bevel van Oskar Dirlewanger overtrof zelfs de misdaden van de Kaminski Brigade. Ook met betrekking tot de Dirlewanger Brigade is er discussie of deze tot de Waffen-SS behoorde. Aangezien de Briagde onder de jurisdictie van het SS Führungshauptamt viel, is het gerechtigd de Kaminski Brigade te beschouwen als een eenheid van de Waffen-SS. Gelet op de samenstelling van de Brigade was het nauwelijks verwonderlijk dat er misdaden gepleegd werden. Dirlewanger was een mix van veroordeelde criminelen en gestrafte militairen. Net als de Kaminski Brigade werd Dirlewanger ingezet tijdens de opstand in Warschau. Alhoewel de mannen van Oskar Dirlewanger nog bruter optraden dan de manschappen van collega Kaminski, werd Dirlewanger niet door de autoriteiten aangesproken. Sterker nog, Oskar Dirlewanger ontving het Ridderkruis voor zijn optreden in de straten van Warschau.
http://www.waffen-ss.nl/wssna.php
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Mike.H
- Lid
hmm ik denk niet dat ze die opstand echt leuk vonden dusja
..
ook die Oekraïners die hadden al een bloedhekel aan die Polen dusja die zijn er ook wel aardig in tekeer gegaan ja..

ook die Oekraïners die hadden al een bloedhekel aan die Polen dusja die zijn er ook wel aardig in tekeer gegaan ja..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
- Reca
- Lid
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 66 keer
- Ontvangen: 116 keer
Pools-Russische verhouding
Misschien niet helemaal in de lijn van deze topic maar dit soort excessen (van Russen in Duitse dienst) hebben wel invloed gehad op de relatie tussen Polen en de voormalige Sovjet Unie gedurende de koude oorlog periode.
De Polen weten nog donders goed wie hen de dolkstoot in de rug heeft gegeven toen ze in 1939 in oorlog raakte met Duitsland. Het is ook al jaren bekend wat er met de gevangen genomen Poolse officieren is gebeurd in Katyn. Al was het voor de Polen spelen met vuur als ze tijdens de koude oorlog over dit thema begonnen. Volgens de Russen hadden de Duitsers dit tijdens de oorlog gedaan en was de rest westerse propaganda. Het trieste is ook weer dat Russische hulptroepen in Duitse dienst meehielpen de opstand in Warschau neer te slaan.
Om het verhaal nog triester te maken, het 1e Witrussische front was zelfs al in de buurt van Warschau ten tijde van de opstand. Volgens Stalin kon er om militaire redenen niet doorgestoten worden naar Warschau zelf. De reden dat hij dit niet wilde was meer een politieke. De opstand was zowel bij de Russen als bij de Geallieerden bekend. De Geallieerden durfden ook niet in te grijpen omdat men Stalin niet voor het hoofd durfden te stoten. Het moet dus zeer wrang zijn geweest voor de Poolse eenheden die in het westen streden dat zij niet in hun eigen land werden ingezet.
Na de oorlog werd het door de Russen in 1939 veroverde deel van Polen bij de Sovjet Unie getrokken. Het huidige Polen is daardoor een stuk naar het westen komen te liggen. Vele Polen hebben dus huis en haard in het oosten moeten verlaten om opnieuw te beginnen in het westelijke deel van Polen. Dit was voor de oorlog dus Duits grondgebied.
Door deze landsgrenscorrectie van Stalin is dus ook de huidige Russische enclave Kaliningrad (Koningsberg) ontstaan.
In 1980 stonden de Polen opnieuw onder zware Russische druk toen de Poolse regering zwichte voor de vrije vakbond Solidarnosc en de staat van beleg werd afgekondigd in Polen. Ternauwernood werd een Russische militaire inval in Polen voorkomen. Voor de Polen geldt zeker; Van je buren (vrienden) moet je het maar hebben!
De Polen weten nog donders goed wie hen de dolkstoot in de rug heeft gegeven toen ze in 1939 in oorlog raakte met Duitsland. Het is ook al jaren bekend wat er met de gevangen genomen Poolse officieren is gebeurd in Katyn. Al was het voor de Polen spelen met vuur als ze tijdens de koude oorlog over dit thema begonnen. Volgens de Russen hadden de Duitsers dit tijdens de oorlog gedaan en was de rest westerse propaganda. Het trieste is ook weer dat Russische hulptroepen in Duitse dienst meehielpen de opstand in Warschau neer te slaan.
Om het verhaal nog triester te maken, het 1e Witrussische front was zelfs al in de buurt van Warschau ten tijde van de opstand. Volgens Stalin kon er om militaire redenen niet doorgestoten worden naar Warschau zelf. De reden dat hij dit niet wilde was meer een politieke. De opstand was zowel bij de Russen als bij de Geallieerden bekend. De Geallieerden durfden ook niet in te grijpen omdat men Stalin niet voor het hoofd durfden te stoten. Het moet dus zeer wrang zijn geweest voor de Poolse eenheden die in het westen streden dat zij niet in hun eigen land werden ingezet.
Na de oorlog werd het door de Russen in 1939 veroverde deel van Polen bij de Sovjet Unie getrokken. Het huidige Polen is daardoor een stuk naar het westen komen te liggen. Vele Polen hebben dus huis en haard in het oosten moeten verlaten om opnieuw te beginnen in het westelijke deel van Polen. Dit was voor de oorlog dus Duits grondgebied.
Door deze landsgrenscorrectie van Stalin is dus ook de huidige Russische enclave Kaliningrad (Koningsberg) ontstaan.
In 1980 stonden de Polen opnieuw onder zware Russische druk toen de Poolse regering zwichte voor de vrije vakbond Solidarnosc en de staat van beleg werd afgekondigd in Polen. Ternauwernood werd een Russische militaire inval in Polen voorkomen. Voor de Polen geldt zeker; Van je buren (vrienden) moet je het maar hebben!
-
- Lid
Het was een opstand en die moeten worden neergeslagen door de SS. Ik heb wel een vraag, Welke opstand in Warschau bedoel je. Er zijn er namelijk 2 geweest. Één in april 1943 toen kwamen de joden in het ghetto in opstand. Er was nog een in augustus 1944, de Russen kwamen dichterbij en de burgers van de stad besloten om in opstand te komen.
Als ik het heb over de laatste, ben ik zeer kwaad op de Russen. Die stopten de opmars naar Berlijn om zo de nationalisten die in opstand waren gekomen in Warschau te laten vermoorden door de Duitsers. Erg triest.
Als ik het heb over de laatste, ben ik zeer kwaad op de Russen. Die stopten de opmars naar Berlijn om zo de nationalisten die in opstand waren gekomen in Warschau te laten vermoorden door de Duitsers. Erg triest.
Better to fight for something than live for nothing.
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Erg triest inderdaad, maar politiek volkomen logisch.Foxley schreef:Als ik het heb over de laatste, ben ik zeer kwaad op de Russen. Die stopten de opmars naar Berlijn om zo de nationalisten die in opstand waren gekomen in Warschau te laten vermoorden door de Duitsers. Erg triest.
Stalin's bedoeling was om de invloedssfeer van de Sovjet Unie uit te breiden tot halverwege Duitsland. Nu kwamen in Warschau de Poolse nationalisten in opstand. Nationalisten dus die anti-Communistisch waren en van Polen een Westers georiënteerd land wilden maken. Dit strookte dus geenszins met de bedoelingen van Stalin, die wellicht aan zag komen dat hij, na samen met de Poolse nationalisten tijdens de opstand de Nazi's uit Warschau verdreven te hebben, ook nog te maken zou krijgen met diezelfde Poolse nationalisten, die het nu als hun taak zagen de Sovjets uit Warschau te verwijderen. Zo zouden er in feite Poolse partizanen geschapen worden, die de Russische oorlogsinspanningen richting Berlijn zouden kunnen storen in hun strijd voor een onafhankelijk Polen.
Je kunt boos zijn wat je wilt, maar je moet bovendien niet vergeten dat de Poolse nationalisten in de Russische burgeroorlog hard tegen de Sovjets gevochten hebben, met het doel het Communistisch bewind te vernietigen en de invloedssfeer van Polen uit te breiden richting het Oosten (Eerder in dit topic werd gesproken over de moeizame verhouding tussen Polen en Oekraïners, dat heeft onder meer te maken met een langdurige bezetting van de Westelijke Oekraïne door Polen). Je kunt het de Sovjets dus moeilijk kwalijk nemen dat ze, nu de oude vijand in opstand kwam tegen de nieuwe vijand, geen poot uitstaken om ze te helpen, meer nog omdat ze zelf ook wel door hadden dat ze de hulp van de Poolse nationalisten niet nodig hadden om Warschau van Nazi's te ontdoen.
Вместе мы непобедимы
- Katusha
- Lid
Ja Polen en Oekraine ja.. Oekraine was ergens in 1400-1700 verdeelt tussen Polen en Rusland. Met de grote opstand van Bogdan Chmelinski ergens in 1660 of zo kwamen ze los met behulp van Rusland en Kwam Oekraine onder Russisch bewind. Waarom er zo veel haat is weet ik niet. Enige wat ik weet dat westen van Oekraine heel lang onder gezag van Polen zat en er polen zaten tijdens overheersing van Rusland (toen Rzczetcz Posplotia verdeelt was) en ja Toen gingen Oekraniners op Pole 'wraak' nemen en na wo1 toen westen in Polsehanden viel visa versa. Dus ik kom uit oosten van het land. En heb er weinig mee. Maar dat zal wel de reden zijn. Het waren ook van Katholieke Oekrainers die bij SS zaten en kampen bewaakte. Raar volk als je het mij vraagt.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Jasper J
- Lid
Ik bedoelde die van 1944 .Foxley schreef:Het was een opstand en die moeten worden neergeslagen door de SS. Ik heb wel een vraag, Welke opstand in Warschau bedoel je. Er zijn er namelijk 2 geweest. Één in april 1943 toen kwamen de joden in het ghetto in opstand. Er was nog een in augustus 1944, de Russen kwamen dichterbij en de burgers van de stad besloten om in opstand te komen.
Dus als ik het goed begrijp moorde de ss en anderen er op los onder de ogen zeg maar van de Russen?
Aude Audenda
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Ja, toen de Polen door kregen dat de Sovjets onderweg waren en binnen afzienbare tijd in Warschau konden zijn, ontstond er een opstand tegen de Duitse bezetter. De Sovjets weigerden echter om de Poolse nationalisten bij te staan en vertraagden de opmars, waardoor de Duitsers de opstand vervolgens vrij eenvoudig neer konden slaan.Jasper J schreef:Ik bedoelde die van 1944 .
Dus als ik het goed begrijp moorde de ss en anderen er op los onder de ogen zeg maar van de Russen?
Вместе мы непобедимы
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Ja, de Sovjets hadden hun leger tot stand gebracht aan de oevers van de Vistula rivier, een klein stukje ten oosten van Warschau. De opstand werd eind oktober neergeslagen en op 17 januari namen de Sovjets de stad in, binnen een paar uur, zonder groot verzet van de Duitsers.Jasper J schreef:Wel een stukje zwarte geschiedenis dus.
De Russen vielen pas aan toen heel de opstand neergeslagen was?
Heeft het lang geduurt de duitsers uit Warschau te drijven?
mvg
Вместе мы непобедимы