Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Wat was de belangrijkste veldslag in de 2e wereldoorlog?

D-Day
98
42%
Barbossa
35
15%
Ardennen offensief
22
9%
Hurtgenwald
3
1%
Blitzkrieg
8
3%
Het Oostfront
59
25%
Market-Garden
8
3%

Totaal aantal stemmen: 233

Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Ik ga voor het ardennen offensief, hier zette de Duitsers hun laatste, grote materiaal in. Deze wanhoops actie vertraagde misschien de opmars voor enkele weken, maar in mijn opinie heeft naiz-duitsland zijn leger met deze slag over de klink gejaagd (onbedoeld uiteraard). Dit was hun laatste grote inzet (laatste kans misschien wel)

Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Tovarisj
Lid

Bericht door Tovarisj »

Sorry voor een stomme fout.. :oops: inderdaad de Kaukasus, niet Oeral.
Oeral waren de fabrieken die de Russen telkens verhuisden. Maar ik blijf er nog steeds bij dat als Barbarossa, Citadel e.d. niet waren gebeurd, Overlord een grote mislukking was geweest. :wink:
Ik ga sterven, maar ik geef me niet over. Vaarwel moederland. 20/VII-41
Tovarisj
Lid

Bericht door Tovarisj »

Kan iemand mij de 'importance' van Market Garden uitleggen in deze topic? En kon je Barbarossa niet beter indelen in Typhoon e.d. En vergeet Azië + Pacific en Afrika niet. Waarom blijven we altijd in Europa.. Terwijl Iwo Jima, Tarawa en Singapore ook heel belangrijk waren. :roll:
Tovarisj
Lid

Bericht door Tovarisj »

En Katusha, bedankt voor het compliment :wink:
Ik ben ook communist dusja.. tms.. in spe :oops:
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

De belangrijkste operatie uit wo2 is naar mening het binnentrekken van Duitse troepen in Roemenie ter bescherming van de Roemeense olie-installaties in 1940. Dit lijkt een onschuldige operatie, maar had vergaande gevolgen.

Deze Duitse actie maakte Mussolini furieus, omdat de Duitsers Roemenie waren binnengetrokken zonder hem op de hoogte te brengen, Roemenie viel immers onder de Italiaanse invloedsfeer. Mussolini besloot toen zonder enige voorbereiding, puur om Hitler een voldwongen feit te presenteren, Griekenland binnen te vallen.

Deze Italiaanse invasie van Griekenland verzwakte het Afrikaanse front enorm (de elite eenheden gingen naar het Griekse front evenals vele voorraden, terwijl Italie enkel de resources had voor 1 campagne) en leidde tot het uitstel van de Duitse aanval op Rusland.

Oftewel als de Duitsers Roemenie niet waren binnengetrokken of op zijn minst Mussolini op de hoogte hadden gebracht, had Italie de Britten in Egypte en Soedan verslagen en hadden de Duitsers in Moskou de winter kunnen afwachten.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Daar zit niet wat in, daar zit veel in.
Al betwijfel ik, of Italië in het najaar van 1940 de Britten verslagen hadden. Ze hadden al een meerderheid van 1 tegen 4 of zo, maar pasten een totaal verkeerde strategie toe. Vervolgens moest Mussolini weer eens Hitler te hulp roepen, die Rommel en het DAK naar Noord-Afrika stuurde.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

En dat in Moskau zou ook vies tegen vallen ;). Als of die 1-2 maanden wat uitgemaakt hadden. Duitse aanval viel vast niet in de Kou en Sneeuw maar in het Modder! Russische verzet werd steeds fanatieker. En hij zou misschien Moskau omsingelen. En misschien zouden straat gevechten beginnen. Maar dat zou ook alles zijn.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Moengoman; het bekende fabeltje. Inderdaad had Italie 236.000 man in Lybie ten tijde van het uitbreken van het conflict. Echter waren dit niet allen eerste rangs eenheden en deden ook niet alle eenheden mee tijdens de gevechtshandelingen. De invasie van Egypte werd uitgevoerd met 4 divisies. De opmars kon niet verder gaan dan Sidi Barrini, omdat het Griekse front voorrang kreeg met bevoorading (wapens, ammo, trucks en gevechtseenheden). Dat deze Italiaanse strijdmacht is verslagen door 36.000 Britten is 1 van de grootste wo2 fabeltjes. Voor operatie "Compass" werd deze Britse strijdmacht versterkt met 3 armored regiments, 150 medium tanks, 50 Matilda's, en infanterie divisies uit India en Australie. Op panzer-slagkracht waren de Britten de Italianen numeriek dus de baas. Dit was doorslaggevend, want in de woestijn is mobiliteit veel belangrijker dan aantallen infanteristen.

@Katusha; ik denk dat in die 2 maanden verschil de Duitsers een stuk verder gekomen waren. De Duitse aanval liep vast in de sneeuw en modder..., maar beiden komen nu dan toch 2 maanden later :roll:
En de Duitsers kunnen meer troepen inzetten voor de Russische veldtocht, want er zijn nu geen bezettingstroepen nodig op de Balkan en Griekenland...En de Russen hebben minder re-organisatie en productie tijd gehad....
Al met al 2 gunstige maanden voor de Duitsers..

Veltro
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ja was echt Roemenie en Griekeland. Ze zouden zo en zo Yugoslavie binnenvallen door dat er regime werd verandert. Of zie ik het verkeerd?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Katusha; sorry, maar ik begrijp niet helemaal wat er staat / wat je bedoeld.

Veltro
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

http://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Yugoslavia
Zie boven.. Ik begrijp hier uit dat hij zo en zo Yugoslavia binnen zou vallen.
En dus maakt dit belangerijkste slag/operatie van WO2?

En ja.. Iname van Moskau is geen totale overwinning. Napolion had Moskau ook ingenomen. Zonder Resultaat.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Katusha; de invasie van Joegoslavia was niet gepland en ook geen gebeurtenis opzich. Dit staat ook in je link. Ik quote het volgende van je link:

"Fascist Italy had attacked Greece in October 1940 and had been forced back into Albania. Adolf Hitler recognised the need to go to his ally's aid, not only to restore diminished Axis prestige, but also to prevent Great Britain from being able to bomb the Romanian oilfields from which Germany obtained most of her oil.

Following agreements with Hungary, Romania and Bulgaria that they would join the Axis, Hitler put pressure on Yugoslavia to join the Tripartite Pact. The Regent, Prince Paul, succumbed to this pressure on March 25, 1941. However, this move was deeply unpopular amongst the anti-Axis Serbian public and military and a coup d'etat was launched on March 27, 1941.

This unexpected event caused Hitler to become enraged and he decided to postpone the attack on his Russian allies in order to punish Yugoslavia for its defiance"

Oftewel; de AS aanval op Joegoslavia was het gevolg van de Italiaanse aanval op Griekenland, welke weer het gevolg was van het binnentrekken van Duitse troepen in Roemenie.

Veltro
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Hmm.. ja misschien staat het toch los van elkaar.. any way. Maar kijk. Als er geen Oost Frond was? Zou het veel grote gevlogen hebben.

Oke Hitler valt aan in mei..(8 of 18 zo iets) En neem Mokau in.

Wat dan. Nu zit hij met Partizanen. En Russiche leger dat zich nogsteeds opbouwd achter Wolga en Oeral.

Al zou hij Kaukausische Olievelden innemen hoe lang zou ie het houden?

Vergeet niet dat op het eind van Europese oorlog (11 mei 1945) Rode Leger in het westen uit 6.500.000 Man bestond. Had 10.000 vliegtuigen en 15.000 Tanks. En dan heb ik het niet over Oosten en Reserves.

Zou die 10-15 Divisies die in Balkan zaten echt zo veel uit hebben gemaakt??

En vergeet ook niet dat de Beste een heden op Oost Frond zaten. Ja behalve Rommel. En Africa Korps :)
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

We weten niet hoe het gegaan zou zijn en daar gaat dit topic ook niet over.
Wat we wel weten is dat de verovering van Moskou en de uitschakeling van het Rode Leger in 1941 is mislukt en dat Italie in 1941 is veranderd van een sterke bondgenoot tot onbetrouwbare factor. Deze beide factoren hebben een beslissende wending gegeven aan wo2.

Deze beide factoren zijn direct terug te leiden naar het politiek ondoordacht optreden van de AS leiding inzake de bezetting van de Roemeense olievoorraden.

Veltro
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

@Veltro
maar is dat niet precies, waar het om gaat bij strategie? De juiste mensen en het juiste materieel op het juiste tijdstip op de juiste plaats hebben? Het is een beetje flauw, om al die Italiaanse soldaten, die niet meevochten of tweederangs waren, niet mee te tellen. Ik neem aan, dat ze niet op een rustkuur waren.
Als je alleen naar de aantallen kijkt, waren de Britten ver in de minderheid. Als je naar de kwaliteit kijkt, waren ze inderdaad eerder in de meerderheid. Maar dat had de Italiaanse legerleiding ook van te voren kunnen bedenken, nietwaar?

@Katusha
Vergeet één ding niet. In 1941 was Moskou het belangrijkste knooppunt van de Russische infrastructuur. Als je op een kaart kijkt, lijkt Moskou op een spin in een web. De toevoer naar Leningrad vond bijvoorbeeld geheel vanuit Moskou plaats. Dat is een groot verschil met 1812.
Laten we aannemen, dat de Weermacht voor de herfstregens Moskou had ingenomen en klaargemaakt voor verdediging. Dat is geen wishful thinking, want in oktober 1941 verloor Stalin bijna zijn greep op de staat, omdat half Moskou wilde vluchten.
De Duitse verliezen in de daaropvolgende winter waren dan veel lager geweest. Leningrad had in de winter vermoedelijk moeten capituleren. In het voorjaar van 1942 had de Weermacht misschien voldoende kracht gehad, om het Rode Leger de definitieve klap toe te brengen. Hitler meende, dat teruggedreven achter de Oeral (de Archangels-Astrakan lijn), het Rode Leger nooit meer in staat zou zijn om een sterk front op te bouwen. Daar had hij wel eens gelijk in kunnen hebben.
Want daar draaide het hele Oostfront om. Zoals ook bleek, was een langdurige oorlog een gewonnen zaak voor de Russen. Maar met een planning van 4 tot 8 weken (Halder in zijn dagboek) waren de Duitsers bepaald optimistisch ....
Ik zeg dus niet, dat het gemakkelijk zou zijn geweest. Hitler had toch al geen flauw idee, hoe hij vrede moest sluiten. Maar vanuit Siberië een sterk leger opbouwen is ook geen kattepis. Soldaten moeten eten en materiaal hebben. In 1941 was de Sovjet-economie voor 90% op West-Rusland gebaseerd. Dus als Hitler zijn doel had bereikt, had Stalin bijna vanuit het niets een oorlogseconomie op poten moeten zetten - als hij het politiek al overleefd had.
Plaats reactie