Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Wat was de belangrijkste veldslag in de 2e wereldoorlog?

D-Day
98
42%
Barbossa
35
15%
Ardennen offensief
22
9%
Hurtgenwald
3
1%
Blitzkrieg
8
3%
Het Oostfront
59
25%
Market-Garden
8
3%

Totaal aantal stemmen: 233

Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Veltro.. je had toch al een appart Topic over Italie?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Niet zíjn topic :)
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Inderdaad niet mijn topic....
Maar er staat wel een hoop info van mijn hand in met betrekking tot Italie in wo2.

@topic-posters; misschien verduidelijkt dit oude topic de redenen van het falen van Italie in wo2.
Als hierna nog verduidelijking nodig is hoor ik het graag.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

D-Day vint ik de belangrijkste Operatie die geweest is in de hele Wo2 want daar begon het mee he, het moet altijd een begin hebben :)
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Forrest Guth 506th P.I.R schreef:D-Day vint ik de belangrijkste Operatie die geweest is in de hele Wo2 want daar begon het mee he, het moet altijd een begin hebben :)
Hoe bedoel je, daar begon het mee?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

De bevrijding van West Europa, denk ik.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Moengoman schreef:De bevrijding van West Europa, denk ik.
Dan hebben we natuurlijk ook de landing in Sicillie nog. Dat is ook West-Europa.

Hell, eigenlijk zouden we de nederlaag van de Duitsers bij Stalingrad wel als begin van de bevrijding van West-Europa kunnen noemen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Ik heb voor het Oostfront gestemd. Als de As-mogendheden daar niet verslagen waren, was D-day niet mogelijk geweest. Na de mislukkingen aan het Oostfront kon Duitsland de oorlog niet meer winnen. En als je een oorlog niet kunt winnen ga je hem op den duur verliezen...
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Dodo schreef:
Moengoman schreef:De bevrijding van West Europa, denk ik.
Dan hebben we natuurlijk ook de landing in Sicillie nog. Dat is ook West-Europa.

Hell, eigenlijk zouden we de nederlaag van de Duitsers bij Stalingrad wel als begin van de bevrijding van West-Europa kunnen noemen...
Volgens mij ligt Sicilië in Zuid-Europa. Bovendien liepen de geallieerden vast halverwege Italië.
Nee, niet Stalingrad is het begin van de bevrijding. De nederlaag bij Moskou, de eerste week van december 1941 is het absolute begin! Dat is volgens mij dan ook de belangrijkste slag van WO-II. :P
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Moengoman schreef:Volgens mij ligt Sicilië in Zuid-Europa. Bovendien liepen de geallieerden vast halverwege Italië.
Ik dacht dat altijd de twee-deling tussen West en Oost gebruikt werd. Zeker na de Koude Oorlog..
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nou, hou me ten goede, ik probeerde mij in de gedachtengang van Forrest Guth in te leven. Dat wil niet zeggen, dat ik het met hem eens ben. Ik zou D-Day eerder omschrijven als het begin van het einde ...
janf
Lid

Bericht door janf »

Zhukov schreef:Hej Ajacied,

ik wil enkele opmerkingen plaatsen over de mogelijke antwoorden in je poll :)

1) Het Oostfront is géén operatie. Het Oostfront is de benaming van het gehele front in Oost-Europa waar gevechten tussen de Sovjets en de Nazi's plaats vonden. Er heeft dus nooit een 'Operatie Oostfront' plaats gevonden, maar er is wel aan het Oostfront gevochten.

2) De naam van de inval van Duitsland in de Sovjet Unie is 'Operatie Barbarossa' (dus niet Barbossa ;) ). Barbarossa is zo'n beetje de verzamelnaam van alle Duitse operaties aan het Oostfront.

3) Blitzkrieg is géén operatie, maar een tactiek die aan alle fronten werd toegepast. Blitzkrieg hield in dat door middel van tanks en dergelijke diep door de vijandelijke linies werd gebroken, waarna infanterie de overgebleven restanten vijandelijke troepen vernietigden.

nog niet helemaal want met een Blitzkrieg werd ook een tang techniek gebruikt.
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Objectief gezien is het Oostfront verreweg het belangrijkste geweest. Maar welke slag het meest beslissende effect had op het oorlogsverloop is iets anders. Zowel Leningrad, Moskou, Stalingrad als Kursk hebben een zware impact gehad. Edoch, m.i. verloren de Duitsers de oorlog niet in deze slagen, maar gedurende hun voorbereiding op en hun opmars tijdens Barbarossa. De plannen getuigen van een weergaloze overschatting van de eigen kracht en dito onderschatting van de omstandigheden en mogelijke tegenstand. Het in een vorige post aangehaalde tijdschema (vernietiging Russisch leger en bezetting West-Rusland in 4-8 weken) is compleet belachelijk gezien de toestand van het Russische transportnet en de grootte van het land. De Duitse troepen waren niet sterk genoeg voor een operatie op zo'n grote schaal, zoals pijnlijk duidelijk is geworden. Daarenboven werd geen enkele voorbereiding getroffen voor een eventueel winterfront. Het hele Balkan-hoofdstuk had uiteindelijk niet zo'n zware impact, aangezien het weer pas eind mei, begin juni een aanval toeliet. Deze weken kunnen mss wel het verschil gemaakt hebben voor de verovering van Moskou, maar het verloop van de oorlog zou er niet spectaculair door beïnvloed geworden zijn.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

"Deze weken kunnen mss wel het verschil gemaakt hebben voor de verovering van Moskou, maar het verloop van de oorlog zou er niet spectaculair door beïnvloed geworden zijn."

De verovering van het zenuwcentrum en ideologische hart van de Sowjet-Unie had naar mijn mening de oorlog zeker weten beinvloed. Ik vraag mij namelijk af hoe Stalin zonder deze spil in het web de Sowjet-Unie in zijn greep had kunen houden.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie