Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
- arneken
- Lid
- Contacteer:
- Shermandude1992
- Lid
D-Day geen twijfel mogelijk
D-Day is dus de belangrijkste.
Groetjes Luuk
Dat is niet helemaal waar. Als er bij Normandië geen landingen waren plaats gevonden konden de Duitsers veel meer materieel tegen de Russen gebruiken. Ook pikte de Engelsen bij de landingen een belangrijke haven in van de duitsers. Doordat de Nazi's die haven kwijtraakte raakte ze meteen een belangrijke route kwijt die ook heel veel goederen koste aan de Duitse kant.Loek D. schreef:Als D-Day niet had plaatsgevonden waren de russen gewoon nog verder doorgebeukt.
Groetjes Luuk
- von Manteuffel
- Lid
Bij de landingen zelf? Welke haven mag dat dan wel geweest zijn? De dreiging van een invasie had hetzelfde effect als een effectieve invasie op het vlak van allocatie van manschappen en materieel. Sowieso moesten de Duitsers hun westelijke flank bewaken en het uitvoeren van Operatie Overlord heeft m.i. niet voor een substantiële verzwakking van het Oostfront gezorgd. Ik betwijfel ten zeerste of de invasie een grote impact heeft gehad op het Oostfront tot eind 1944.Shermandude1992 schreef:D-Day geen twijfel mogelijk
Dat is niet helemaal waar. Als er bij Normandië geen landingen waren plaats gevonden konden de Duitsers veel meer materieel tegen de Russen gebruiken. Ook pikte de Engelsen bij de landingen een belangrijke haven in van de duitsers. Doordat de Nazi's die haven kwijtraakte raakte ze meteen een belangrijke route kwijt die ook heel veel goederen koste aan de Duitse kant.Loek D. schreef:Als D-Day niet had plaatsgevonden waren de russen gewoon nog verder doorgebeukt.
Groetjes Luuk
-
- Lid
Leningrad wordt vaak onderschat bij de meeste. De Duitsers liepen ook daar vast. Deze slag (eigenlijk was het geen slag) wordt vaak door de mensen zelfs vergeten. Leningrad was in eerste instantie en misschien zelfs daarna belangrijker dan Stalingrad!
In the War, that changed the world, no one fought alone!
- Shermandude1992
- Lid
Ik zal even kijken hoe hij hete ik weet het niet uit m'n hooft.von Manteuffel schreef:Bij de landingen zelf? Welke haven mag dat dan wel geweest zijn? De dreiging van een invasie had hetzelfde effect als een effectieve invasie op het vlak van allocatie van manschappen en materieel. Sowieso moesten de Duitsers hun westelijke flank bewaken en het uitvoeren van Operatie Overlord heeft m.i. niet voor een substantiële verzwakking van het Oostfront gezorgd. Ik betwijfel ten zeerste of de invasie een grote impact heeft gehad op het Oostfront tot eind 1944.Shermandude1992 schreef:D-Day geen twijfel mogelijk
Groetjes Luuk
En over het materieel gebeuren, het is niet gebeurd dus bewijzen kan ik niet maar als ik een Duitse generaal was en je werd terug gedwongen door de Russen en alleen op dat front vecht je dan heb je maar 2 keuze's; Hitlers bevel opvoeren en meer materieel inzetten of als verader neergeschoten worden door Hitler persoonlijk
Ik weet wel wat ik zou doen.....
Groetjes Luuk
- von Manteuffel
- Lid
Je hebt wel een punt aangezien de Duitsers door de invasie gedwongen werden ook materieel te sturen naar het Westfront, maar tegen die tijd was de strijd aan het Oostfront quasi verloren.Shermandude1992 schreef:Ik zal even kijken hoe hij hete ik weet het niet uit m'n hooft.von Manteuffel schreef:Bij de landingen zelf? Welke haven mag dat dan wel geweest zijn? De dreiging van een invasie had hetzelfde effect als een effectieve invasie op het vlak van allocatie van manschappen en materieel. Sowieso moesten de Duitsers hun westelijke flank bewaken en het uitvoeren van Operatie Overlord heeft m.i. niet voor een substantiële verzwakking van het Oostfront gezorgd. Ik betwijfel ten zeerste of de invasie een grote impact heeft gehad op het Oostfront tot eind 1944.Shermandude1992 schreef:D-Day geen twijfel mogelijk
Dat is niet helemaal waar. Als er bij Normandië geen landingen waren plaats gevonden konden de Duitsers veel meer materieel tegen de Russen gebruiken. Ook pikte de Engelsen bij de landingen een belangrijke haven in van de duitsers. Doordat de Nazi's die haven kwijtraakte raakte ze meteen een belangrijke route kwijt die ook heel veel goederen koste aan de Duitse kant.
Groetjes Luuk
En over het materieel gebeuren, het is niet gebeurd dus bewijzen kan ik niet maar als ik een Duitse generaal was en je werd terug gedwongen door de Russen en alleen op dat front vecht je dan heb je maar 2 keuze's; Hitlers bevel opvoeren en meer materieel inzetten of als verader neergeschoten worden door Hitler persoonlijk
Ik weet wel wat ik zou doen.....
Groetjes Luuk
- Shermandude1992
- Lid
-
- Lid
Cherbourg??
Om de gestrande troepen te bevoorraden, moeten de Geallieerden een vitale kwestie oplossen, die van een haven in diep water. Het allerbelangrijkste doel van de Amerikaanse troepen op het strand Utah-Beach en rond Sainte-Mére-Eglise was het innemen van de haven van Cherbourg
Om de gestrande troepen te bevoorraden, moeten de Geallieerden een vitale kwestie oplossen, die van een haven in diep water. Het allerbelangrijkste doel van de Amerikaanse troepen op het strand Utah-Beach en rond Sainte-Mére-Eglise was het innemen van de haven van Cherbourg
They shall grow not old, as we that are left grow old. Age shall not weary them, nor the years contemn. At the going down of the sun and in the morning; We will remember them.
- von Manteuffel
- Lid
't Zal idd wel over Cherbourg gaan. Een haven die pas op 26 juni is ingenomen (20 dagen na de landing) en pas nog veel later bruikbaar was. Verder is Cherbourg zeker niet dé belangrijkste haven aan de Europese westkust en had het verlies daarvan zeker geen zware gevolgen voor de Duitse aanvoer van voorraden.
Heb zelf een tijdje nagedacht over de belangrijkste slag en volgens is dat de slag in de Atlantische Oceaan (1941-1943). Uiterst vitaal en de uitkomst had repercussies voor alle fronten.
Heb zelf een tijdje nagedacht over de belangrijkste slag en volgens is dat de slag in de Atlantische Oceaan (1941-1943). Uiterst vitaal en de uitkomst had repercussies voor alle fronten.
-
- Lid
Ik heb de (lucht)slag om Engeland ook nog niet gehoord. Als de Duitsers deze hadden gewonnen hadden ze vrij spel in de lucht plus dat de geplande invasie op Groot-Britannie dan door was gegaan en geslaagd... Dat was dan een eindje varen geweest voor de Amerikanen als ze dan nog overlord zouden uitvoeren
They shall grow not old, as we that are left grow old. Age shall not weary them, nor the years contemn. At the going down of the sun and in the morning; We will remember them.
- Shermandude1992
- Lid
- von Manteuffel
- Lid
Voor zover ik weet waren de belangrijkste havens voor de Duitsers in Bretagne gesitueerd: Brest, Lorient en St-Nazaire.Shermandude1992 schreef:@ Ap; Juist, dieAp schreef:Cherbourg??
@ von Manteuffel; hmm dan heb ik iets verkeerds gelezen of het goede verkeerd gelezen Maar ik heb toch echt gelezen dat het een heel belangrijke haven was, dan zou het wel voor de gealierde kant gelden. En anders weet ik het ook niet meer .
Groetjes Luuk
- Shermandude1992
- Lid
-
- Lid
Zie het onderwerp "Wilde Hitler wel Engeland veroveren?"Ap schreef:Ik heb de (lucht)slag om Engeland ook nog niet gehoord. Als de Duitsers deze hadden gewonnen hadden ze vrij spel in de lucht plus dat de geplande invasie op Groot-Britannie dan door was gegaan en geslaagd... Dat was dan een eindje varen geweest voor de Amerikanen als ze dan nog overlord zouden uitvoeren
Vanaf pagina 5 en dan vooral MJK's bericht met de twee links.
Samengevat:
1. De Duitsers konden de luchtslag om Engeland niet winnen.
2. Als ze hem hadden gewonnen, hadden ze alleen Engeland ten zuiden van de Theems beheerst.
3. Dan nog was de invasie niet geslaagd.
De slag op de Atlantische Oceaan was inderdaad zeer belangrijk. Maar toen deze op zijn hoogtepunt was, hadden de Duitsers de oorlog al verloren op het Oostfront. Anders gezegd: als de Duitsers de slag op de Atlantische Oceaan hadden gewonnen, had WO-II langer geduurd, maar de Russen uiteindelijk aan de Noordzee gestaan.