Zhukov schreef:Wat je hier nu zegt geeft toch zelf al aan dat Blitzkrieg niet aan een slag of periode te koppelen is?? 'Op een enkele uitzondering na' geeft al aan dat Blitzkrieg niet in de zomer van '41 opgehouden is te bestaan. Sterker nog, zelfs in Irak wordt nog Blitzkrieg toegepast, zij het dat het niet zo wordt genoemd. Bovendien zeg je zelf dat na 1941 de tactiek van snelle doorbraken en grote omsingelingen niet veel meer voorkwam, precies wat Blitzkrieg is dus; een tactiek, geen slag, noch een periode. Het is misschien een tactiek die in een bepaalde periode veel werd toegepast, maar dat wil nog niet zeggen dat de term Blitzkrieg synomiem is voor een afgeschermde periode in onze geschiedenis.
Dat zeg ik ook niet. Enkel dat je zou kunnen argumenteren dat de eerste fase van de oorlog een soort Blitzkrieg-fase was. Als je tegen gelijk wie met een beetje kennis van geschiedenis en in het bijzonder van WO II praat over "ten tijde van de Blitzkrieg", weet die persoon wel over welke periode je het hebt. Het is idd een tactiek, maar door het feit dat deze (onder zijn Duitse benaming uiteraard) vooral werd toegepast in de eerste oorlogsjaren kan je wel stellen dat dit een de periode van de Blitzkrieg was, zonder daarmee een echt afgeschermde periode te bedoelen, enkel grosso modo het tijdperk van de Duitse overwinningen. Het was enkel maar een bedenking, geen theorie die ik aanhang of zoiets. Je kan ook argumenteren dat dit niet geval is, zoals jij doet.
Los daarvan is het wel zo, als ik mij niet vergis, dat in veel literatuur de Blitz vrij algemeen wordt aangeduid als de periode mei-juni 1940, na de periode van de Sitzkrieg of Phony War.