Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Wat was de belangrijkste veldslag in de 2e wereldoorlog?

D-Day
98
42%
Barbossa
35
15%
Ardennen offensief
22
9%
Hurtgenwald
3
1%
Blitzkrieg
8
3%
Het Oostfront
59
25%
Market-Garden
8
3%

Totaal aantal stemmen: 233

Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Jonhy Frost schreef:Jah, dat klopt, maar meestal wordt er mee bedoeld dat de duitsers Nederland, België, luxemburg, Frankrijk en geloof ik ook nog Denemarken, Polen en Noorwegen...toch?
Blitzkrieg??

Blitzkrieg wordt niet rechtstreeks met een inname van welk land dan ook in verband gebracht. Zoals Bart al schrijft is Blitzkrieg een tactiek, dus een manier van oorlogvoeren, die door de Duitsers werd toegepast. Dat deden ze inderdaad in Nederland, België, Frankrijk, Polen etc. maar ook in de Sovjet Unie en de rest van Oost-Europa. Blitzkrieg is dus niet aan een bepaalde slag te koppelen, noch wordt met Blitzkrieg iets anders bedoeld dan de tactiek.

Of begrijp ik je post verkeerd?
Вместе мы непобедимы
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Met de Blitzkrieg kan je wel een periode van WO II gelijkstellen, voornamelijk de periode na de "Sitzkrieg", dus de inval van Frankrijk en de Lage Landen. En, ruimer, eventueel de periode 1939 - zomer 1941.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

von Manteuffel schreef:Met de Blitzkrieg kan je wel een periode van WO II gelijkstellen, voornamelijk de periode na de "Sitzkrieg", dus de inval van Frankrijk en de Lage Landen. En, ruimer, eventueel de periode 1939 - zomer 1941.
En wat is dan jouw criterium om de periode van Blitzkrieg in de zomer van 1941 te laten eindigen?? Is er daarna geen sprake van Blitzkrieg meer geweest??
Вместе мы непобедимы
von Manteuffel
Lid

Zhukov schreef:
von Manteuffel schreef:Met de Blitzkrieg kan je wel een periode van WO II gelijkstellen, voornamelijk de periode na de "Sitzkrieg", dus de inval van Frankrijk en de Lage Landen. En, ruimer, eventueel de periode 1939 - zomer 1941.
En wat is dan jouw criterium om de periode van Blitzkrieg in de zomer van 1941 te laten eindigen?? Is er daarna geen sprake van Blitzkrieg meer geweest??
Na de zomer van 1941 was de rol van de Blitzkrieg voor Duitsland idd grotendeels uitgespeeld, daarna kwam de oorlog toch in een ander soort fase terecht, waarin snelle doorbraken gevolgd door omsingeling van grote eenheden er niet meer inzat voor het Duitse leger, enkele uitzonderingen niet te na gesproken.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

von Manteuffel schreef:Na de zomer van 1941 was de rol van de Blitzkrieg voor Duitsland idd grotendeels uitgespeeld, daarna kwam de oorlog toch in een ander soort fase terecht, waarin snelle doorbraken gevolgd door omsingeling van grote eenheden er niet meer inzat voor het Duitse leger, enkele uitzonderingen niet te na gesproken.
Wat je hier nu zegt geeft toch zelf al aan dat Blitzkrieg niet aan een slag of periode te koppelen is?? 'Op een enkele uitzondering na' geeft al aan dat Blitzkrieg niet in de zomer van '41 opgehouden is te bestaan. Sterker nog, zelfs in Irak wordt nog Blitzkrieg toegepast, zij het dat het niet zo wordt genoemd. Bovendien zeg je zelf dat na 1941 de tactiek van snelle doorbraken en grote omsingelingen niet veel meer voorkwam, precies wat Blitzkrieg is dus; een tactiek, geen slag, noch een periode. Het is misschien een tactiek die in een bepaalde periode veel werd toegepast, maar dat wil nog niet zeggen dat de term Blitzkrieg synomiem is voor een afgeschermde periode in onze geschiedenis.
Вместе мы непобедимы
von Manteuffel
Lid

Zhukov schreef:Wat je hier nu zegt geeft toch zelf al aan dat Blitzkrieg niet aan een slag of periode te koppelen is?? 'Op een enkele uitzondering na' geeft al aan dat Blitzkrieg niet in de zomer van '41 opgehouden is te bestaan. Sterker nog, zelfs in Irak wordt nog Blitzkrieg toegepast, zij het dat het niet zo wordt genoemd. Bovendien zeg je zelf dat na 1941 de tactiek van snelle doorbraken en grote omsingelingen niet veel meer voorkwam, precies wat Blitzkrieg is dus; een tactiek, geen slag, noch een periode. Het is misschien een tactiek die in een bepaalde periode veel werd toegepast, maar dat wil nog niet zeggen dat de term Blitzkrieg synomiem is voor een afgeschermde periode in onze geschiedenis.
Dat zeg ik ook niet. Enkel dat je zou kunnen argumenteren dat de eerste fase van de oorlog een soort Blitzkrieg-fase was. Als je tegen gelijk wie met een beetje kennis van geschiedenis en in het bijzonder van WO II praat over "ten tijde van de Blitzkrieg", weet die persoon wel over welke periode je het hebt. Het is idd een tactiek, maar door het feit dat deze (onder zijn Duitse benaming uiteraard) vooral werd toegepast in de eerste oorlogsjaren kan je wel stellen dat dit een de periode van de Blitzkrieg was, zonder daarmee een echt afgeschermde periode te bedoelen, enkel grosso modo het tijdperk van de Duitse overwinningen. Het was enkel maar een bedenking, geen theorie die ik aanhang of zoiets. Je kan ook argumenteren dat dit niet geval is, zoals jij doet.

Los daarvan is het wel zo, als ik mij niet vergis, dat in veel literatuur de Blitz vrij algemeen wordt aangeduid als de periode mei-juni 1940, na de periode van de Sitzkrieg of Phony War.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Blitzkrieg is zeker wel aan sommige operaties en veldslagen te koppelen: Weserübung Süd (Duiste invasie van Denemarken) is een en al Blitzkrieg, net als vrijwel alle operaties in West-Europa. Maar aan bijv. operatie Barbarossa is deze strategie moeilijker te koppelen: in het begin waren de omstandigheden perfect voor Blitzkrieg en hier werd dan ook dankbaar gebruik van gemaakt: maar later verstokte het front en was er geen sprake meer van Blitzkrieg.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

mannerheim schreef:Blitzkrieg is zeker wel aan sommige operaties en veldslagen te koppelen: Weserübung Süd (Duiste invasie van Denemarken) is een en al Blitzkrieg, net als vrijwel alle operaties in West-Europa. Maar aan bijv. operatie Barbarossa is deze strategie moeilijker te koppelen: in het begin waren de omstandigheden perfect voor Blitzkrieg en hier werd dan ook dankbaar gebruik van gemaakt: maar later verstokte het front en was er geen sprake meer van Blitzkrieg.
Je moet ook goed lezen.

Ik zeg niet dat Blitzkrieg niet aan een slag te koppelen is als tactiek, natuurlijk werd Blitzkrieg toegepast in veel slagen. Ik zeg echter dat je met de term Blitzkrieg niet per definitie naar een vaststaande periode of slag verwijst. Dat is dus iets anders.
Вместе мы непобедимы
Tovarisj
Lid

Bericht door Tovarisj »

Er staan inderdaad alleen maar Europese veldslagen in. Wat dachten we van de belegeringen van Tobruk, El Alamein, Guadalcanal, Tarawa, Khalkin - Gol etc. ?
Ik ga sterven, maar ik geef me niet over. Vaarwel moederland. 20/VII-41
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Jonhy Frost schreef:Jah, dat klopt, maar meestal wordt er mee bedoeld dat de duitsers Nederland, België, luxemburg, Frankrijk en geloof ik ook nog Denemarken, Polen en Noorwegen...toch?
Blitzkrieg is een tactiek die hierbij toegepast werd,ja.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Persoonlijk vind ik "Battle of the Bulge" (Slag om de Ardennen") dus. Sinds dit de laatste hoop om het tij te keren.
Of denk aan "Fall Gelb en Fall Rot"
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Dat is inderdaad ook interessant maar het was niet het laatste grote offensief :wink: . Dat was het Balaton Offensief in Hongarije.
Dictators die, like all men.
von Manteuffel
Lid

Bart M. schreef:Dat is inderdaad ook interessant maar het was niet het laatste grote offensief :wink: . Dat was het Balaton Offensief in Hongarije.
Ah, ik dacht dat het laatste grote offensief voor en in Berlijn plaats vond? :evil:
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

:lol:

Het laatste grote Duitse offensief was volgens mij Operatie Noordwind, in de Elzas. Het poogde gebruik te maken van de verzwakte geallieerde linies aldaar. Die verzwakkingen waren weer het gevolg van het Ardennenoffensief.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

von Manteuffel schreef:
Bart M. schreef:Dat is inderdaad ook interessant maar het was niet het laatste grote offensief :wink: . Dat was het Balaton Offensief in Hongarije.
Ah, ik dacht dat het laatste grote offensief voor en in Berlijn plaats vond? :evil:
Dat was geen offensief maar een hopeloze laatste verdediging :wink: .

@Moengoman: Operatie Nordwind startte op 1 januari 1945. Operatie Frühlingserwachen startte op 6 maart 1945 in Hongarije.
Dictators die, like all men.
Plaats reactie