Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Wat was de belangrijkste veldslag in de 2e wereldoorlog?

D-Day
98
42%
Barbossa
35
15%
Ardennen offensief
22
9%
Hurtgenwald
3
1%
Blitzkrieg
8
3%
Het Oostfront
59
25%
Market-Garden
8
3%

Totaal aantal stemmen: 233

MJK
Lid

Bericht door MJK »

Veel mensen hebben het nog altijd over West Europa. Het Oostfront was het aambeeld waarop de Duitse legers werden kapot geslagen. Als de Sovjetunie buiten de hele oorlog was gebleven waren de gevechtten in Noord Afrika door de Duitsers gewonnen en waren de invasies van Sicillie, Italie en Normandie terug de zee in getrapt. Als in zo'n scenario Duitsland overwinningen bleef behalen op de Geallieerden zou de Britse regering onder druk van het volk en de oppositie vrede hebben gesloten.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Als de Sovjet-Unie niet in de oorlog werd betrokken dat was er nog een D-day of invasie van Sicilie geweest. De Duitsers konden dan zoveel troepen voor Afrika vrij maken dat ze heel makkelijk naar het Suez-kanaal en de olievelden van het midden-oosten door trekken en was het amen en uit voor de Britten.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Bingo!

Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

MJK schreef:Veel mensen hebben het nog altijd over West Europa. Het Oostfront was het aambeeld waarop de Duitse legers werden kapot geslagen.
Volledig mee eens. Daarom zal ik ook pas stemmen, als de Slag bij Moskou - of Operatie Typhoon - op het lijstje staat.
Rick..
Lid

Bericht door Rick.. »

Welke mafkezen hebben er nou op Blitzkrieg gestemd ? :P
Gezocht : Bidprentjes van Geallieerde of As Troepen.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

4 in totaal. :roll: :wink:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Casper
Lid

Bericht door Casper »

Ik heb op Oostfront gestemd. Ik vind Barbarossa niet zodanig beslissend, daar het 'enkel' de invasie van Rusland betrof. Ik vind persoonlijk de nederlagen die de Duitsers vb in stalingrad hebben geleden 'belangrijker'.

Groete
mannerheim
Lid

En zonder Barbarossa was er totaal geen oostfront. :?
Maar zoals al eerder gezegd: Die keuzes in de poll kloppen niet.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Wat mij bij de poll opvalt is de hoeveelheid stemmen die de invasie van Normandie krijgt.
Zonder die invasie had de oorlog alleen wat langer geduurd. De Duitsers zouden toch van de Russen gaan verliezen. Natuurlijk is er dan wel de mogelijkheid van een Sovjetunie van de Atlantische oceaan tot aan de Grote oceaan...

HMS Renown
Lid

MJK schreef:Wat mij bij de poll opvalt is de hoeveelheid stemmen die de invasie van Normandie krijgt.
Zonder die invasie had de oorlog alleen wat langer geduurd. De Duitsers zouden toch van de Russen gaan verliezen. Natuurlijk is er dan wel de mogelijkheid van een Sovjetunie van de Atlantische oceaan tot aan de Grote oceaan...
Dat is inderdaad waar. In mijn ogen zijn er meerdere slagen die de tweede wereldoorlog beslist hebben. Zoals het spreekwoord zegt "We hebben een veldslag verloren maar de oorlog nog niet".
mannerheim
Lid

MJK schreef:Wat mij bij de poll opvalt is de hoeveelheid stemmen die de invasie van Normandie krijgt.
Haha, als de Westerse Geallieerden nooit een voet op Europees grondgebied zouden hadden gezet zouden niet alleen wij, maar ook de Russen Duits spreken.

De opmerking dat het oostfront het aambeeld is waarop het Duitse leger is kapotgeslagen zou ik niet beter uit kunnen drukken. Volledig mee eens. Maar zonder De Amerikanen, Britten en Canadezen op Europees grondgebied hadden de Duitsers van de Russen gewonnen.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Denk je? Ik geloof echt dat de oorlog alleen wat langer had geduurd als de Westelijke Geallieerden zich niet in de strijd zouden hebben gemengd, de Sovjets zouden hoe dan ook de Duitsers hebben verslagen. Vergeet niet dat toen de Geallieerden voor het eerst in Europa verschenen (Sicilië, juli 1943) de Duitsers al terug werden gedreven. De kritieke tijd voor de Sovjets was toen al voorbij. De invasie van Normandië deed er al helemaal niet meer toe, aangezien de Sovjets toen al bijna aan de poorten van Duitsland stonden.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
HMS Renown
Lid

Wie zou het zeggen of de Sovjets zonder Amerikaans-Brits-Canadeese steun won? Maar er zijn dan enkele dingen die de Russen niet zouden hebben.

1. Geen Amerikaans-Britse steun dus economische hulp.

2. De Duitsers zouden al de troepen die ze in Afrika Italie en Frankrijk konden inzetten in Rusland kunnen inzetten.

3. De Duitsers konden veel meer voertuigen en wapens produceren aangezien de westelijke geallieerden hun steden en fabrieken niet bombardeerde.

In ieder geval ik denk ook dat de Russen in 1946 aan de Atlantische Oceaan hadden gestaan.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

1. Geen Amerikaans-Britse steun dus economische hulp.
Deze steun heeft in de kritieke periode van de slag om Moskou en Stalingrad bijgedragen aan gevechtsinspanning van de Sovjets.

2. De Duitsers zouden al de troepen die ze in Afrika Italie en Frankrijk konden inzetten in Rusland kunnen inzetten.
In Afrika hadden de Duitsers slechts enkele divisies. Die hadden inderdaad de honderden divisies in 'het oosten' kunnen versterken, maar of dat veel gewicht in de schaal van het lot had gelegd betwijfel ik.
In west-Europa was enkel een bezettingsmacht aanwezig. De gevechten daar begonnen pas toen de Sovjets al voor de poorten van Warschau stonden en de Balkanlanden aan het bevrijden/veroveren waren.
In Italië werd een deel van het Duitse leger vastgehouden, nadat Italië kapituleerde aan de Geallieerden en Noord-Italië bezet werd.

3. De Duitsers konden veel meer voertuigen en wapens produceren aangezien de westelijke geallieerden hun steden en fabrieken niet bombardeerde.
Het effect van de bombardementen op de Duitse industrie was klein; tot het eennalaatste oorlogsjaar bleef de productie van de Duitse industrie groeien. De laatste jaren van de oorlog werd het doel van deze bombardementen dan ook verlegd van industrie naar stadscentra, omdat men hoopte dat het effect op het moraal meer invloed zou hebben.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
HMS Renown
Lid

okke schreef:1. Geen Amerikaans-Britse steun dus economische hulp.
Deze steun heeft in de kritieke periode van de slag om Moskou en Stalingrad bijgedragen aan gevechtsinspanning van de Sovjets.

In Afrika hadden de Duitsers slechts enkele divisies. Die hadden inderdaad de honderden divisies in 'het oosten' kunnen versterken, maar of dat veel gewicht in de schaal van het lot had gelegd betwijfel ik.
In west-Europa was enkel een bezettingsmacht aanwezig. De gevechten daar begonnen pas toen de Sovjets al voor de poorten van Warschau stonden en de Balkanlanden aan het bevrijden/veroveren waren.
In Italië werd een deel van het Duitse leger vastgehouden, nadat Italië kapituleerde aan de Geallieerden en Noord-Italië bezet werd.

Het effect van de bombardementen op de Duitse industrie was klein; tot het eennalaatste oorlogsjaar bleef de productie van de Duitse industrie groeien. De laatste jaren van de oorlog werd het doel van deze bombardementen dan ook verlegd van industrie naar stadscentra, omdat men hoopte dat het effect op het moraal meer invloed zou hebben.
Ik reken hier ook de troepen bij die de Atlantikwall bezette. Zich maar moeten richten op 1 front zou een hele verademing geweest zijn voor de Duitsers denk ik. De Duitsers zouden zonder de westelijke geallieerden enkel en alleen een bezettingsmacht moeten achterlaten om het verzet wat in te tomen.
Plaats reactie