Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Wat was de belangrijkste veldslag in de 2e wereldoorlog?

D-Day
98
42%
Barbossa
35
15%
Ardennen offensief
22
9%
Hurtgenwald
3
1%
Blitzkrieg
8
3%
Het Oostfront
59
25%
Market-Garden
8
3%

Totaal aantal stemmen: 233

502
Lid

Re: Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?

Bericht door 502 »

Bij het Oostfront hoort ook Stalingrad. Maar die staat niet bij de votes. Niet dat mij dat allemaal wat uitmaakt maar Oostfront is een aanduiding voor een bepaald gebied en een bepaalde slag. Zou de vote misschien wat aangepast kunnen worden?
Stalingrad was zeker het keerpunt trouwens. Het was een slag die de Duitsers nimmer te boven kwamen. Ze hadden nog geen enkele veldslag op zo'n grote schaal verloren. Hierdoor werd het duitse moraal ook zeeer ernstig aangetast...
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

-502-
Clishes over Russen komen hier weer langs :).

Maar ja. Die 'humanwaves' dat viel echt mee, voor namelijk na 1941. Russen zijn fatalistisch van aard ja. Je moet zien hoe ze rijden(etc). Russisch Roulette. Ga maar zo door.
Maar goed. Uitteraard konden Sovjets meer manschappen inzetten dan de Duitsers. Gezien dat Duitsland andere dingen bezet en onderbedwang moetsen houden. En Duitsland minder inwonders heeft(had wot ever) dan Sovjet Unie.

Maar goed. Je kan Stalingrad idd zien als een slag waar de Duitse Joggernaut gestopt word. En terug gedrongen. Maar intiatief werd pas goed overgenomen na de Koersk.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
502
Lid

Bericht door 502 »

Katusha schreef:-502-
Clishes over Russen komen hier weer langs :).
Ja, maar zit tog heus een grote kern van waarheid in, denk ik. Elk boek wat ik las of elke docu. de ik heb gezien spreekt over hetzelfde beeld.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Moet je goed kijken over welke periode het gaat.(1941/42).
En om welke eenheden het gaat. Je had nog altijd StrafBat(Straf Battaljons) waarbij, bijvoorbeeld, tig man die met handgranaten alleen, op een machine geweer nest werden afgestuurd. Om die uit te schakelen. Etc etc.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
502
Lid

Bericht door 502 »

Wacht eens, ik herinner me nu nog iets wat ik ooit hoorde op een docu. dat criminelen met bajo in de rug naar de vijanden moesten lopen? Ik kan het me niet precies meer herinneren maar vraag me af of dit ook strafbattallions waren. Groepen Russen werden gedwongen ofzoiets. Het waren volgens mij criminelen of Russische soldaten die buiten hun boekje waren gegaan en zo de prijs betaalden. Ik moet dat is even opzoeken... weet het niet helemaal zeker meer...
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

502 schreef: Ze hadden nog geen enkele veldslag op zo'n grote schaal verloren. Hierdoor werd het duitse moraal ook zeeer ernstig aangetast...
Moet je toch eens de verliezen van Legergroep Midden in de periode 5 december 1941 - 1 maart 1942 gaan tellen. De Duitse moraal was op die laatste datum nog lager dan de temperatuur .....
Omdat mensen heel begrijpelijk zo onder de indruk zijn van het drama bij Stalingrad vergeten ze vaak dat het Rode Leger in januari 1941 de oorlog al had kunnen beslisssen. Zjukov wilde alles wat beschikbaar was tegen Legergroep Midden inzetten. Stalin wilde een tegenaanval op alle fronten. Had Zjukov zijn zin gehad, dan was het Duitse front hoogstwaarschijnlijk volledig ingestort. De posities van Legergroepen Zuid en Noord waren dan onhoudbaar geworden wegens de dreiging van omsingeling.
Jan v.d. Laan
Lid

Bericht door Jan v.d. Laan »

Moengoman schreef:Moet je toch eens de verliezen van Legergroep Midden in de periode 5 december 1941 - 1 maart 1942 gaan tellen. De Duitse moraal was op die laatste datum nog lager dan de temperatuur .....
Omdat mensen heel begrijpelijk zo onder de indruk zijn van het drama bij Stalingrad vergeten ze vaak dat het Rode Leger in januari 1941 de oorlog al had kunnen beslisssen. Zjukov wilde alles wat beschikbaar was tegen Legergroep Midden inzetten. Stalin wilde een tegenaanval op alle fronten. Had Zjukov zijn zin gehad, dan was het Duitse front hoogstwaarschijnlijk volledig ingestort. De posities van Legergroepen Zuid en Noord waren dan onhoudbaar geworden wegens de dreiging van omsingeling.
Ik denk dat in ieder geval gesteld kan worden dat de Slag om Stalingrad feitelijk de eerste grote overwinning van het Rode Leger op de Duitsers was waarbij de Duitsers op hun "eigen" manier zijn verslagen. Het Winteroffensief voor Moskou was weliswaar ook een grote Russische overwinning maar bij Stalingrad werden de Duitsers (en hun bondgenoten) op een "blitzkrieg"-achtige wijze verslagen (en "eingekesselt"), een manier van oorlogvoering die tot dan toe alleen maar tégen de Russen was gebruikt. Het luidde tevens het einde in van de Duitse strategische- en tactische hegomonie in aan het Oostfront. Afgezien van von Mansteins "backhand blow" in de Oekraïne in februari '43 (feitelijk een verdedigende actie) en operatie "Zitadelle" in juli van datzelfde jaar (meer een operationele dan een strategische actie) waren de Duitsers definitief het, strategische, initiatief kwijt. Hoewel de verliezen van het Duitse "Ostheer" in de winter '41-'42 dramatisch waren gerezen was het de vraag geweest of Zjukov in zijn plannen geslaagd zou zijn (namelijk de vernietiging van de Duitse militaire mogelijkheden om in 1942 opnieuw het initiatief te grijpen). Ik vraag mij in alle oprechtheid af of het Rode Leger begin 1942 al in staat was te doen wat feitelijk pas vanaf eind '43 plaatsvond.

Een mogelijke Russische overwinning in de winter van '41-'42 is uiteindelijk een aanname terwijl de overwinning van de Russen bij Stalingrad een vaststaand feit is.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
502
Lid

Bericht door 502 »

Moengoman schreef:
502 schreef: Ze hadden nog geen enkele veldslag op zo'n grote schaal verloren. Hierdoor werd het duitse moraal ook zeeer ernstig aangetast...
Moet je toch eens de verliezen van Legergroep Midden in de periode 5 december 1941 - 1 maart 1942 gaan tellen. De Duitse moraal was op die laatste datum nog lager dan de temperatuur .....
Misschien als Zjoekov had aangevallen op die manier was er wel degelijk een wankeling ontstaan in Legergroep Midden maar ik ben niet van mening dat het doorslaggevend had geweest. De datum die jij noemt is in het midden van die Russische winter maar vergeet niet dat de Duitsers alsmaar voorwaarts bleven gaan, hetzij steeds langzamer, tot vlak aan Moskou. Sommige patrouilles konden de torens al zien.
Denk niet dat het moraal heel erg laag is geweest. Tuurlijk, de verliezen waren enorm maar wel over de hele groep genomen.
Ik denk zelf niet dat de Russen had hadden kunnen klaarspelen, aangezien ze nog steeds niet goed genoeg geoefend waren. Het heeft nog een hele poos geduurd voordat de Russen goede tactieken en strategies vonden om de Duitsers een les te leren en tot staan te brengen en terug te drijven.
WW2 Vetaran
Lid

Bericht door WW2 Vetaran »

Als Zjoekov met alles wat die had zich concentreerde op legergroep midden had dat wel degelijk zware gevolgen gehad voor de Duitsers en hadden de Duiters gelijk al in de verdediging moeten gaan om er voor te zorgen dat legergroep Noor en Zuid niet omsingeld zouden worden.
Je moet wel beseffen dat de Russen in de meerderheid waren en ook qwa materiaal.
Dan zou misschien de slag om Koersk wel nooit hebben plaats gevonden vanwege het feit dat de Duitsers alles nodig hadden om het front te kunnen houden.
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

WW2 Vetaran schreef:Als Zjoekov met alles wat die had zich concentreerde op legergroep midden had dat wel degelijk zware gevolgen gehad voor de Duitsers en hadden de Duiters gelijk al in de verdediging moeten gaan om er voor te zorgen dat legergroep Noor en Zuid niet omsingeld zouden worden.
Je moet wel beseffen dat de Russen in de meerderheid waren en ook qwa materiaal.
Dan zou misschien de slag om Koersk wel nooit hebben plaats gevonden vanwege het feit dat de Duitsers alles nodig hadden om het front te kunnen houden.
Of ze hadden Zjoekov in de val gelokt door zich een eind terug te trekken en daarna in te sluiten
vanuit het zuiden en noorden.
Verdediging in de diepte heet dat volgens mij.
Vergeet niet dat de Duitsers in die tijd op veel fronten nog superieur waren, hun luchtmacht nog heer en meester was boven het oostfront of in iedergeval nog genoeg slagkracht had.
De waarheid komt met de jaren
502
Lid

Bericht door 502 »

MARKET GARDEN schreef:
WW2 Vetaran schreef:Als Zjoekov met alles wat die had zich concentreerde op legergroep midden had dat wel degelijk zware gevolgen gehad voor de Duitsers en hadden de Duiters gelijk al in de verdediging moeten gaan om er voor te zorgen dat legergroep Noor en Zuid niet omsingeld zouden worden.
Of ze hadden Zjoekov in de val gelokt door zich een eind terug te trekken en daarna in te sluiten
vanuit het zuiden en noorden.
Verdediging in de diepte heet dat volgens mij.
Vergeet niet dat de Duitsers in die tijd op veel fronten nog superieur waren, hun luchtmacht nog heer en meester was boven het oostfront of in iedergeval nog genoeg slagkracht had.
Ind. dat zei ik ook al. De Russen waarin vanaf het begin al in aantal velen malen meer dan de Duitsers alleen ontbrak het hun aan gevechts ervaring. Zjoekov was een behoorlijk goede leider maar als de rest niet naar behoren fuctioneerd...
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

502 schreef: Misschien als Zjoekov had aangevallen op die manier was er wel degelijk een wankeling ontstaan in Legergroep Midden maar ik ben niet van mening dat het doorslaggevend had geweest. De datum die jij noemt is in het midden van die Russische winter maar vergeet niet dat de Duitsers alsmaar voorwaarts bleven gaan, hetzij steeds langzamer, tot vlak aan Moskou. Sommige patrouilles konden de torens al zien.
Vanaf ongeveer 25 november 1941 ging er geen enkele Duitser meer voorwaarts en vanaf 5 december alleen maar achterwaarts.
502 schreef: Denk niet dat het moraal heel erg laag is geweest. Tuurlijk, de verliezen waren enorm maar wel over de hele groep genomen.
Ik denk zelf niet dat de Russen had hadden kunnen klaarspelen, aangezien ze nog steeds niet goed genoeg geoefend waren. Het heeft nog een hele poos geduurd voordat de Russen goede tactieken en strategies vonden om de Duitsers een les te leren en tot staan te brengen en terug te drijven.
Zie http://www.history.army.mil/books/wwii/ ... 01.htm#pt2

Dit is door Duitse militairen geschreven en daarom nog eerder te optimistisch. Een paar citaten:
The 6th Panzer Division was then to lead the attack on Moscow and take the city. Its spearheads were approaching the objective when nature suddenly put a protective wall around the Russian capital. The autumn mud brought the blitzkrieg to a sudden end. It swallowed the most valuable equipment. The cold winter continued the terrible destruction. Then came the German withdrawal during which every tank, every antitank gun, and almost every artillery piece of the division had to be sacrificed. Enemy attacks and cold weather caused innumerable casualties during rear guard actions. When the once-proud 6th Panzer Division finally assembled its forces in January 1942, all that remained were 57 riflemen, 20 engineers, and 3 guns.
At the beginning of February 1942, on the eighth day after the initial formation of the new front, the sector commanders were called to a meeting, informed of the necessity of an offensive, and indoctrinated in the combat methods to be used. The mere thought of starting an offensive with their motley units caused all commanders to raise serious objections which could be fully expressed by one single word: impossible. Only a detailed explanation of the tactics to be employed, for which the division commander coined the term "snail offensive," gradually dispelled the numerous objections, which were perfectly valid from the conventional military standpoint.

First of all, it was pointed out to the commanders that time was not an important factor in this offensive.
En als het Rode Leger zijn volle beschikbare kracht had ingezet tegen Legergroep Midden, ipv te verdelen om te proberen op alle fronten te winnen? En hoe denk je dat de gemiddelde Duitse soldaat zich voelde gedurende de maanden december en januari?

Market Garden schreef dat een volledige nederlaag - want daar praten we over, niets minder - van Legergroep Midden tot flankaanvallen van Legergroepen Zuid en Noord had geleid. Dat klopt niet om een paar redenen.
1. Ook deze legergroepen hadden vanaf december 1941 te kampen met transportmoeilijkheden, omdat de Duitse voertuigen niet op de kou waren berekend.
2. Een dergelijke hinderlaag is alleen mogelijk als de verdedigende partij zich ordelijk terugtrekt, zoals het Rode Leger deed vanaf augustus 1942 richting Stalingrad.
3. De Duitsers hadden vanaf half december 1941 geen reserves om een dergelijke flankaanval op touw te zetten.
4. Deze reserves konden niet aan Legergroepen Zuid en Noord onttrokken worden, omdat ook deze in de verdediging waren. In verband met de Slag om Stalingrad vergeet men wel eens de functie van Operatie Mars. Legergroep Midden werd druk bezig gehouden (meer dan 400 000 doden en krijgsgevangenen in de winter van 1942-43) en kon geen enkele steun bieden aan Legergroep Zuid.

Het idee van Zjukov was vrij eenvoudig en gebaseerd op een oud, solide militair principe. De Weermacht was verdeeld over drie Legergroepen. Als het niet mogelijk is ze alledrie tegelijk te verslaan, versla ze dan één voor één. Dus eerst Legergroep Midden volledig vernietigen en dan vanaf februari 1942 of naar links afslaan om Legergroep Zuid te omsingelen of naar rechts om hetzelfde met Legergroep Noord te doen. Het is allemaal speculatie, maar ik weet niet waar de Duitsers de eenheden vandaan konden halen om daar iets tegen te doen.
502
Lid

Bericht door 502 »

Mijn vergissing, ik was echt in de veronderstelling dat Midden nog steeds na 1941 verder oprukten. Misschien heb ik me vergist met in van de 2 andere legergroepen.

The cold winter continued the terrible destruction. Then came the German withdrawal during which every tank, every antitank gun, and almost every artillery piece of the division had to be sacrificed. Enemy attacks and cold weather caused innumerable casualties during rear guard actions. When the once-proud 6th Panzer Division finally assembled its forces in January 1942, all that remained were 57 riflemen, 20 engineers, and 3 guns.

Ja, maar dat eindresultaat daarvan dateert pas in january 1942 en wat zijn de Russische verliezen daartegenover? Dat kan maar zou het dubbele wezen!

En als het Rode Leger zijn volle beschikbare kracht had ingezet tegen Legergroep Midden, ipv te verdelen om te proberen op alle fronten te winnen? En hoe denk je dat de gemiddelde Duitse soldaat zich voelde gedurende de maanden december en januari?

De Duitse soldaat begon te voelen dat het een zware noot werd om te kraken maar ben nog steeds van mening dat het niet zo'n vaart zou hebben gelopen dat ze een aanval van Zjoekov niet zouden kunnen weerstaan. Het leger was daar gewoonweg nog te pover en onervaren voor. Tanks en infantrie communiceerde nog steeds slecht op het veld. Vliegtuigen waren er nauwelijks en de piloten hadden nog steeds niet genoeg ervaring om de strijd met de Duitsers aan te binden.

Het idee van Zjukov was vrij eenvoudig en gebaseerd op een oud, solide militair principe. De Weermacht was verdeeld over drie Legergroepen. Als het niet mogelijk is ze alledrie tegelijk te verslaan, versla ze dan één voor één. Dus eerst Legergroep Midden volledig vernietigen en dan vanaf februari 1942 of naar links afslaan om Legergroep Zuid te omsingelen of naar rechts om hetzelfde met Legergroep Noord te doen. Het is allemaal speculatie, maar ik weet niet waar de Duitsers de eenheden vandaan konden halen om daar iets tegen te doen.

Juist doordat eenvoudige idee zou het denk ik mislukken. De Duitsers waren dan wel met minder manschappen maar hun suprieuriteit speelt in deze tijd nog steeds parten op elk gebied. Als je wels ziet wat een groot verschil er bestaat, qua verliezen, tussen beide partijen, dan krijg je zowat een rolling.
Duitse tanks en atillerie vernietigde tal van tanks en vliegers schoten de Russen bij 100den neer. Dat is bijna gewoon abnormaal. Ik vind dat de Russen maar weinig lering uit de Winter Oorlog hadden getrokken.
Het ontrekken van manschappen gebeurde wel degelijk. Vele eenheden werden ontrokken van Noord en zou werd nog lange tijd het front instand gehouden.
Wel moet ik zeggen dat nadat het Duitse leger in de sneeuw belanden, de Russen zich eindelijk sterk begonnen te maken van betekenis.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

502 schreef: Ja, maar dat eindresultaat daarvan dateert pas in january 1942 en wat zijn de Russische verliezen daartegenover? Dat kan maar zou het dubbele wezen!
Dat is irrelevant. Al voor Operatie Barbarossa was de Russische oorlogsproductie duidelijk groter dan de Duitse en dat verschil nam alleen maar toe. De Russen konden hun verliezen aanvullen, de Duitsers niet. In juni 1942 hadden de Duitsers plus bondgenoten al minder mensen aan het Oostfront dan in juni 1941.
502 schreef: De Duitse soldaat begon te voelen dat het een zware noot werd om te kraken maar ben nog steeds van mening dat het niet zo'n vaart zou hebben gelopen dat ze een aanval van Zjoekov niet zouden kunnen weerstaan. Het leger was daar gewoonweg nog te pover en onervaren voor. Tanks en infantrie communiceerde nog steeds slecht op het veld. Vliegtuigen waren er nauwelijks en de piloten hadden nog steeds niet genoeg ervaring om de strijd met de Duitsers aan te binden.
Tanks speelden geen rol eind januari 1942, want Legergroep Midden had ze ook niet meer. Dat van die vliegtuigen klopt niet. Op elk tijdstip tijdens WO-2 hadden de Russen meer vliegtuigen tot hun beschikking dan de Duitsers. De kwaliteit van die vliegtuigen liet te wensen over en de capaciteiten van de piloten ook, zeker. Alleen speelden eind januari ook de vliegtuigen nauwelijks een rol door het slechte weer.
502 schreef: Juist doordat eenvoudige idee zou het denk ik mislukken. De Duitsers waren dan wel met minder manschappen maar hun suprieuriteit speelt in deze tijd nog steeds parten op elk gebied. Als je wels ziet wat een groot verschil er bestaat, qua verliezen, tussen beide partijen, dan krijg je zowat een rolling.
Duitse tanks en atillerie vernietigde tal van tanks en vliegers schoten de Russen bij 100den neer. Dat is bijna gewoon abnormaal. Ik vind dat de Russen maar weinig lering uit de Winter Oorlog hadden getrokken.
Niet eind januari 1942, want toen had Legergroep Midden vrijwel geen tanks en artillerie meer. Wat er was kon niet gerepareerd worden door gebrek aan onderdelen en kon niet rijden door gebrek aan benzine en kon niet rijden door gebrek aan antivries en kon niet schieten door gebrek aan munitie.
De twee militairen in Stavka (één van hen was Zjukov) hadden wel degelijk lering getrokken. Ze werden echter in november 1941, toen Stavka de plannen voor het tegenoffensief maakte, overstemd door Stalin, gesteund door Beria en Molotov. Mijn uitgangspunt is nou net: stel Zjukov had zijn zin gekregen?
502 schreef: Het ontrekken van manschappen gebeurde wel degelijk. Vele eenheden werden ontrokken van Noord en zou werd nog lange tijd het front instand gehouden.
Waar heb je dat vandaan? Vanaf wanneer vond dat plaats? Al in januari 1942 of vele weken later?
502 schreef: Wel moet ik zeggen dat nadat het Duitse leger in de sneeuw belanden, de Russen zich eindelijk sterk begonnen te maken van betekenis.
Eind januari 1942 zat het Duitse leger al ruim drie maanden in de sneeuw. In tegenstelling tot een jaar later was dat Duitse Leger er totaal niet op voorbereid. Bestudeer die link hierboven. Dat kost enige tijd, maar dan heb je een heel goed idee over de miserable gevechtskracht van Legergroep Midden op eind januari 1942.
Dit tijdstip is een bewuste keuze, omdat het Russische tegenoffensief stokte. Legergroep Midden was over 150 km teruggeslagen. De Duitsers zaten ongeveer waar ze half oktober 1941 ook zaten. Alleen was er nu gebrek aan letterlijk alles.
Behalve het belangrijke militaire principe uit mijn vorige post - ik heb het echt niet zelf bedacht, bv Napoleon paste het systematisch toe - is er nog een belangrijk principe. De aanvaller mag de verslagen verdediger niet de kans geven zich te reorganiseren, hergroeperen en een verdediging op te bouwen. De Russen konden eind januari 1942 niet profiteren van de Duitse zwakte om een heel duidelijke reden: ze waren tijdelijk en plaatselijk door hun reserves heen. Die reserves waren namelijk bezig Leningrad te ontzetten: zie

http://de.wikipedia.org/wiki/Kesselschl ... n_Demjansk
http://en.wikipedia.org/wiki/Demyansk_Pocket

en met offensieven elders, die overigens mislukten. Dit kaartje

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:East ... 942-05.png

geeft enig idee hoe penibel de situatie van Legergroep Midden was. Hoe de Duitsers dat oplosten is weer in de link van mijn vorige post te vinden.
Nadere informatie is moeilijk te vinden. Wie meer wil weten kan zoeken naar het "Eerste Rzjev-Vjazmaoffensief". Mijn punt is wel duidelijk: de Russen hebben eind januari 1942 een zeer goede kans laten liggen.
502
Lid

Bericht door 502 »

Oke, ik ga is aandacht die links lezen. Ben wel bekend met het Oostfront maar misschien dat ik te snel conclusies trek.
Dat uitgangspunt daar draait het om, ind. Eerst geloofde ik het niet omdat ik die periode van tijd behoorlijk kort vind. Nu kom jij met meerdere bronnen die steeds meer twijfels brengen in mn mening.
Heb trouwens "Weapons of War - Army Group Mitte" en ik zal die ook eens kijken. Lang geleden dat ik die heb gezien. Heb ook "Nord" daarvan.
Kan me niet precies herinneren de datum dat of periode maar van Leger Noord werden steeds troepen ontrokken. Dat weet ik 100% cker.
Plaats reactie