Moengoman schreef:wo2-freak schreef:Als D-Day er niet was, maar Barbarossa wel dan denk ik dat de Duitsers het alsnog gewonnen zouden hebben.
Denk het niet. In de zomer van 1944 was de Weermacht al tot het westen van de Oekraïne teruggedrongen; op de Krim was een Duits leger opgegeven zo groot als het Zesde bij Stalingrad. Het beleg van Leningrad was opgegeven. Het Russische leger groeide, de Duitsers konden de Russische oorlogsproductie onmogelijk bijhouden. De oorlog was al lang verloren, dus zonder D-Day hadden de Russen in 1946 de Atlantische Oceaan en de Noordzee bereikt.
Ik denk het niet. De Duitsers waren sterk in het westen omdat ze daar geen verliezen meer leden na 1940 (op verliezen door verzetsgroepen na dan). Bijvoorbeeld in Nederland, tienduizenden Geallieerden troepen konden een brug niet innemen (Arnhem) ook had je de troepen die deelnamen aan het Ardennenoffensief. Toen de Geallieerden eenmaal Duitsland binnen waren gedrongen, gaven 250.000 Duitse troepen zich over. In Frankrijk hadden de Duitsers noch tienduizenden (honderdduizenden?) troepen, tanks, vliegtuigen, voertuigen etc. Ook waren ze in Noorwegen bezig met het maken van een atoombom. In Italië zaten de Duitsers ook goed bij Monte Cassino bijvoorbeeld.
Als al deze troepen naar het Oostfront gegaan zouden zijn, misschien 2 miljoen troepen meer, dan zou de oorlog anders gelopen kunnen hebben. Ook hadden de Duitsers een straaljager uitgevonden in de laatste maanden van de oorlog. Als de D-Day invasie er niet was, konden de Duitsers zich richten op het Oostfront en zo tienduizenden mensen doden met de straaljager. Ook de V2-raketten zouden minder aan het Westfront gebruikt worden, etc. etc.
En misschien niet een Duitse overwinning, maar de oorlog zou dan minimaal 3 jaar langer geduurd hebben denk ik.
Als de Geallieerden aan het Westfront niet geholpen zouden hebben met bombarderen van de Duitse industrie, dan misschien zelfs 5 jaar... of een Duitse overwinning...