Hier klopt iets niet. De Slag om Kursk begon rond 22 juni 1943. Drie maanden daarvoor was het 22 maart 1943, hartje winter in Rusland. De Duitsers waren om allerlei redenen (zoveelste slag om Charkov bijvoorbeeld) absoluut niet in staat om op dat moment de Slag om Kursk te beginnen!Bolt Action schreef:Gisteravond was er nog een programma over op Geographic Channel? Commanders at War geloof ik. Het ging hier over Kursk. Een van de fouten was dat Hitler per se zn leger liet wachten totdat er genoeg Tiger tanks aan het front waren. Hierdoor werd de Duitse aanval 3 maanden vertraagd, genoeg tijd voor de russen om de gehele vlakke terreinen voor kursk om te toveren in een slagveld die we van WO1 kennen. Antitankgrachten, loopgraven, mijnenvelden, prikkeldraad. De noordelijke aanval was tevens een voornamelijk infanterieaanval waardoor deze doemde te mislukken.
Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
-
- Lid
Re: Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
-
- Lid
- Contacteer:
Twee bemerkingen bij " Koersk ".
- De Duitsers gebruikten hun Sturmgeschutz in grotere aantallen. Deze konden zonder koepel niet rijdend vuren, wat belangrijk is in een tankslag.
- De Russen waren op de hoogte van " Citadel " door de Lucy-spionagekring in Zwitserland.
- De Duitsers gebruikten hun Sturmgeschutz in grotere aantallen. Deze konden zonder koepel niet rijdend vuren, wat belangrijk is in een tankslag.
- De Russen waren op de hoogte van " Citadel " door de Lucy-spionagekring in Zwitserland.
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Zeer weinig tanks konden rijdend vuren, de Sherman is een uitzondering, verder kan ik er niet zo één opnoemen.LEO schreef: - De Duitsers gebruikten hun Sturmgeschutz in grotere aantallen. Deze konden zonder koepel niet rijdend vuren, wat belangrijk is in een tankslag.
- Bolt Action
- Lid
Misschien heb ik me vergist en waren het weken, maar volgens mij hadden ze het over drie maanden, waardoor de initiele aanval in Juni of zoiets begon.Hier klopt iets niet. De Slag om Kursk begon rond 22 juni 1943. Drie maanden daarvoor was het 22 maart 1943, hartje winter in Rusland. De Duitsers waren om allerlei redenen (zoveelste slag om Charkov bijvoorbeeld) absoluut niet in staat om op dat moment de Slag om Kursk te beginnen!
-
- Lid
Inderdaad maar Moengoman geeft aan dat er nog redenen zijn. Het is natuurlijk veel indrukwekkender om te zeggen dat Hitler er voor gezorgd heeft dat Zitdalle mislukt is.Bolt Action schreef:Misschien heb ik me vergist en waren het weken, maar volgens mij hadden ze het over drie maanden, waardoor de initiele aanval in Juni of zoiets begon.Hier klopt iets niet. De Slag om Kursk begon rond 22 juni 1943. Drie maanden daarvoor was het 22 maart 1943, hartje winter in Rusland. De Duitsers waren om allerlei redenen (zoveelste slag om Charkov bijvoorbeeld) absoluut niet in staat om op dat moment de Slag om Kursk te beginnen!
- panzer lehr
- Lid
Werd er bij koers ook niet op grote schaal gebruikgemaakt van de ferdinant tank.
de eerste versie ervan had dacht ik geen machinegeweer en was nogal onhandig
de eerste versie ervan had dacht ik geen machinegeweer en was nogal onhandig

-
- Lid
Poll klopt ook niet echt?
D-Day
Barbossa
Ardennen offensief
Hurtgenwald
Blitzkrieg
Het Oostfront
Market-Garden
Om te beginnen:
Het is Operatie Barbarossa, niet Barbossa.
Operatie Barbarossa vond plaats aan Het Oostfront en daarbij is Het Oostfront geen slag.
Ook de Blitzkrieg was geen slag, maar een tactiek die toegepast werd door de Duitsers.
Daarnaast snap ik niet waarom Het Ardennen Offensief in de lijst is opgenomen, aangezien het algemeen bekend is dat deze slag Adolf Hitler's laatste grote gok was. Een ''strateeg'' die al niet zo briljant is en daarnaast ook nog eens een gok neemt... wat moet je daar in godsnaam van verwachten?
Terugkijkend in de geschiedenis blijkt het ook: de Duitsers verloren de slag na een maand, de Geallieerden aan het Westfront hadden misschien wel 100x zoveel voorraad, inzetbare troepen en wapens, ze waren superieur in de lucht. Toen de mist opgeklaard was, konden zij toeslaan en bleek dat de Duitsers nooit hadden kunnen winnen. Vanaf het begin al niet. Alleen als je zegt ''wat ALS de Duitsers de slag hadden gewonnen...'' vind ik dat je Het Ardennen Offensief in zo'n poll kunt opnemen.
Dan blijft over:
- D-Day
- Operatie Barbarossa (je kunt beter in de plaats nemen: Stalingrad. Want dat was de echte keerpunt in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens Operatie Barbarossa in het algemeen hebben de Duitsers namelijk meer overwinningen behaald op de Russen, dan andersom).
- Hurtgenwald
- Operation Market Garden
Ik zou niet weten waarom Hurtgenwald de belangrijkste slag was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mensen die kennis hebben over de Tweede Wereldoorlog zullen dat denk ik ook wel denken. Dat blijkt iig wel uit de stemmen: slechts 1% (eigenlijk nog minder) heeft hierop gestemd. Waarschijnlijk een wilde gok of zo. Hurtgenwald vind ik eerder een normale slag, zoals vele honderden slagen tijdens WO2 (op grotere schaal). Een slag die veel levens gekost heeft, meer niet.
Operation Market Garden had ook niet in de lijst opgenomen moet worden. De slag werd gewonnen door de Duitsers, alleen een deel van Nederland werd ook bevrijd. De Geallieerden leden veel meer verliezen dan de Duitsers, en ook Nederlandse burgers kwamen om het leven. Ik zou niet weten waarom dit dé belangrijkste slag tijdens de Tweede Wereldoorlog zou moeten zijn. Doordat de Geallieerden deze slag verloren, konden ze minder snel de Rijn oversteken. En al hadden ze de slag gewonnen, het zou verder weinig uitgemaakt hebben. De Russen zouden op hetzelfde tempo oprukken en Berlijn zou gewoon in mei gevallen zijn, zoals ook is gebeurd. De Duitsers gaven zich pas over toen het echt helemaal uitzichtloos leek in Berlijn. In de rest van Duitsland gaven de Duitsers zich bijna zonder slag of stoot over (in het Westen tenminste). Slechts 4% heeft gestemd op Operation Market Garden dus dat klopt wel een beetje met wat ik zeg..
Het Oostfront en ''Barbossa'' horen eigenlijk bij elkaar en scoren samen 40%. D-Day scoort 44%. De twee belangrijkste ''slagen'' dus, volgens de meeste leden van wo2forum.nl. Klopt eigenlijk ook wel, als je de feiten bekijkt.
D-Day
Barbossa
Ardennen offensief
Hurtgenwald
Blitzkrieg
Het Oostfront
Market-Garden
Om te beginnen:
Het is Operatie Barbarossa, niet Barbossa.
Operatie Barbarossa vond plaats aan Het Oostfront en daarbij is Het Oostfront geen slag.
Ook de Blitzkrieg was geen slag, maar een tactiek die toegepast werd door de Duitsers.
Daarnaast snap ik niet waarom Het Ardennen Offensief in de lijst is opgenomen, aangezien het algemeen bekend is dat deze slag Adolf Hitler's laatste grote gok was. Een ''strateeg'' die al niet zo briljant is en daarnaast ook nog eens een gok neemt... wat moet je daar in godsnaam van verwachten?
Terugkijkend in de geschiedenis blijkt het ook: de Duitsers verloren de slag na een maand, de Geallieerden aan het Westfront hadden misschien wel 100x zoveel voorraad, inzetbare troepen en wapens, ze waren superieur in de lucht. Toen de mist opgeklaard was, konden zij toeslaan en bleek dat de Duitsers nooit hadden kunnen winnen. Vanaf het begin al niet. Alleen als je zegt ''wat ALS de Duitsers de slag hadden gewonnen...'' vind ik dat je Het Ardennen Offensief in zo'n poll kunt opnemen.
Dan blijft over:
- D-Day
- Operatie Barbarossa (je kunt beter in de plaats nemen: Stalingrad. Want dat was de echte keerpunt in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens Operatie Barbarossa in het algemeen hebben de Duitsers namelijk meer overwinningen behaald op de Russen, dan andersom).
- Hurtgenwald
- Operation Market Garden
Ik zou niet weten waarom Hurtgenwald de belangrijkste slag was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mensen die kennis hebben over de Tweede Wereldoorlog zullen dat denk ik ook wel denken. Dat blijkt iig wel uit de stemmen: slechts 1% (eigenlijk nog minder) heeft hierop gestemd. Waarschijnlijk een wilde gok of zo. Hurtgenwald vind ik eerder een normale slag, zoals vele honderden slagen tijdens WO2 (op grotere schaal). Een slag die veel levens gekost heeft, meer niet.
Operation Market Garden had ook niet in de lijst opgenomen moet worden. De slag werd gewonnen door de Duitsers, alleen een deel van Nederland werd ook bevrijd. De Geallieerden leden veel meer verliezen dan de Duitsers, en ook Nederlandse burgers kwamen om het leven. Ik zou niet weten waarom dit dé belangrijkste slag tijdens de Tweede Wereldoorlog zou moeten zijn. Doordat de Geallieerden deze slag verloren, konden ze minder snel de Rijn oversteken. En al hadden ze de slag gewonnen, het zou verder weinig uitgemaakt hebben. De Russen zouden op hetzelfde tempo oprukken en Berlijn zou gewoon in mei gevallen zijn, zoals ook is gebeurd. De Duitsers gaven zich pas over toen het echt helemaal uitzichtloos leek in Berlijn. In de rest van Duitsland gaven de Duitsers zich bijna zonder slag of stoot over (in het Westen tenminste). Slechts 4% heeft gestemd op Operation Market Garden dus dat klopt wel een beetje met wat ik zeg..
Het Oostfront en ''Barbossa'' horen eigenlijk bij elkaar en scoren samen 40%. D-Day scoort 44%. De twee belangrijkste ''slagen'' dus, volgens de meeste leden van wo2forum.nl. Klopt eigenlijk ook wel, als je de feiten bekijkt.
- panzer lehr
- Lid
Volgens mij was het keerpunt bij kursk na stalingrad maakten de duitsers zich nog klaar voor een zomerofensief.
bij kursk zijn ze definetief in de verdediging gedwongen en de terugtocht. ?
-
- Lid
Met keerpunt word denk ik meer bedoeld dat bij Stalingrad de Duitsers voor het eerst een grote slag keihard verloren. Toen bleek namelijk dat de Duitsers wel verslagen konden worden en dat ze niet zo onverslaanbaar waren als iedereen dacht.
- panzer lehr
- Lid
Nee de eerste nederlaag die ze leden was in 1941 toen ze voor Moskou gestopt en verdreven werden .
Er is zelfs een heel batalion fransen vernietigd bij Stalingrad hebben ze een groot verlies geleden ja .
Verliezen die ze zich niet konden permitteren ?
Er is zelfs een heel batalion fransen vernietigd bij Stalingrad hebben ze een groot verlies geleden ja .
Verliezen die ze zich niet konden permitteren ?
-
- Lid
Dat was geen nederlaag, ze werden daar gestopt. Bij Stalingrad werden complete Duitse legers zowat vernietigd. Op een gegeven moment werden er volgens mij zelfs meer dan 200.000 Duitse soldaten omsingeld en gevangen genomen. Dat was de eerste, zware nederlaag voor de Duitsers. Dat is algemeen bekend.
- Jan Klaassen
- Lid
Na Stalingrad maakten de Duitsers zich op om zeeeeer rap de Kaukasus te evacueren. Ze hebben misschien weet ik veel wat nog voorbereid, maar ze hebben niets nieuws uit kunnen voeren (muv operatie Wintergewitter).panzer lehr schreef:Volgens mij was het keerpunt bij kursk na stalingrad maakten de duitsers zich nog klaar voor een zomerofensief.
Dus het keerpunt was echt Stalingrad, waar, na 100den duizenden verliezen, nog eens 92.000 soldaten werden gevangengenomen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- panzer lehr
- Lid
Ja oke na Stalingrad hebben ze de kaukasus ontruimt maar ze warren nog verre van verslagen.
dat begonnen ze pas na Koersk in te zien.
- Jan Klaassen
- Lid
Een keerpunt is in dit geval niet een keerpunt in het aanzien van de oorlog. Het gaat om het absolute keerpunt op (in dit geval) het oostfront; dat is Stalingrad.panzer lehr schreef:Ja oke na Stalingrad hebben ze de kaukasus ontruimt maar ze warren nog verre van verslagen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- panzer lehr
- Lid
Stalingrad was het grote keerpunt aan het oostfront Maar Koersk moet je ook niet onderschatten.
ik denk dat je koersk zowat hitlers laatste zomeroffensief kunt noemen.
Het grootste deel van zijn panzer formaties is er vernietigt het was de grootste tank veldslag in de geschiedenis.
ik denk dat je koersk zowat hitlers laatste zomeroffensief kunt noemen.
Het grootste deel van zijn panzer formaties is er vernietigt het was de grootste tank veldslag in de geschiedenis.