Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
-
- Lid
- Contacteer:
laten we weer on topic gaan. ik kende dat artikel al, en was (en ben) er nog steeds niet van overtuigd dat het, als het allemaal goed gepland en georganiseerd was, ze Engeland toch echt wel konden veroveren. ik denk zelf dat, als er niet geprobeert was de landing bij normandië uit te voeren en ook dieppe niet aan te vallen, menook ervan overtuigd was dat dat onmogelijk was.
-
- Lid
De belangrijkste slag van WW-2 was de slag om Moskou, begin december 1941. Als de Weermacht Moskou blijvend had kunnen bezetten, had dat het einde van het Rode Leger betekend. Moskou was het knooppunt van Europees Rusland; alle Russische verbindingslijnen begonnen daar.
Toen dat niet lukte, kon de Weermacht het Rode Leger niet meer uitschakelen en was de oorlog op termijn verloren. Hitler besefte dat waarschijnlijk. De oorlogsverklaring aan de VS was een vlucht naar voren. Voortaan kwam Hitler niet meer in het openbaar.
Men vergeet vaak, dat vanaf januari 1941 de oorlog niet meer Hitler's eerste prioriteit was, maar de Holocaust. Transporten naar de concentratiekampen kregen voorrang boven militaire transporten. De vestingstrategie was vanuit militair oogpunt onzinning, maar logisch als het doel slechts tijdrekken was - tijd, nodig om 6 miljoen joden uit te moorden.
Toen dat niet lukte, kon de Weermacht het Rode Leger niet meer uitschakelen en was de oorlog op termijn verloren. Hitler besefte dat waarschijnlijk. De oorlogsverklaring aan de VS was een vlucht naar voren. Voortaan kwam Hitler niet meer in het openbaar.
Men vergeet vaak, dat vanaf januari 1941 de oorlog niet meer Hitler's eerste prioriteit was, maar de Holocaust. Transporten naar de concentratiekampen kregen voorrang boven militaire transporten. De vestingstrategie was vanuit militair oogpunt onzinning, maar logisch als het doel slechts tijdrekken was - tijd, nodig om 6 miljoen joden uit te moorden.
- Justin
- Lid
Idd, door dat tweede front werd de druk op de Russen grotendeels verlicht, wat toch ook veel uitmaakte en waar Stalin zo op had aangedrongenLoek D. schreef:Als D-Day niet had plaatsgevonden waren de russen gewoon nog verder doorgebeukt. Gelukkig kwamen de Britten, Canadezen en Amerikanen toch, en leven we hier nu vrij en blij.
Volgens mij was het terug in Russische handen vallen van Stalingrad het belangrijkst.

Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
-
- Lid
- Contacteer:
Ik denk eerder Koersk, na Stalingrad hadden de Duisters nog steeds kunnen winnen, als de Russen hetzelfde zouden aanvallen als in begin 1942 (kan de tijd verkeerd hebben) toen Stalin beval de Duitsers op een groot front aan te vallen.Moengoman schreef:De belangrijkste slag van WW-2 was de slag om Moskou, begin december 1941. Als de Weermacht Moskou blijvend had kunnen bezetten, had dat het einde van het Rode Leger betekend. Moskou was het knooppunt van Europees Rusland; alle Russische verbindingslijnen begonnen daar.
Bovendien beschouwde Hitler de oorlog zeker niet als minder belangrijk, het was immers cruciaal bij het uitvoeren van zijn plannen met de Joden en Zigeuners. Als hij de oorlog won, kon hij het immers met groter "gemak" uitvoeren, en echt bijna elke Jood/Zigeuner vernietigen in Europa (dus ook Engeland, dat hoort ook bij het punt "de oorlog winnen") en het Oosten. Bovendien wilde hij ook de mensen in het Oosten, nou ja niet vernietigen, maar wel zorgen dat ze dom werden gehouden: "De mensen in het Oosten moeten net zo slim zijn dat ze het land kunnen bebouwen en onze verkeersborden kunnen lezen, zodat ze niet platgereden worden door onze wagens". Bovendien wilden ze voorkomen dat de bevolking in het Oosten groter zou worden.
Dit alles kon niet op volledige schaal gebeuren zonder het winnen van de oorlog. Het is misschien wel het middel om het andere mogelijk te maken, maar daardoor nóg belangrijker, als je begrijpt wat ik bedoel.
-
- Lid
- Contacteer:
Hitler en zijn generaals wisten altijd dat ze een wapenwedloop niet zouden kunnen winnen, dus wilden ze zo vroeg mogelijk aan vallen. Als ze de slag bij Koersk gewonnen hadden hadden ze zo door kunnen stoten. Het Russische leger had dan echt grote problemen gehad. Nu minder, want ze konden meer tanks bouwen dan de Duitsers in dezelfde tijd, dus er was daardoor bij de Duitsers eigenlijk altijd een gebrek. Als de Duitsers de slag hadden gewonnen hadden ze verder kunnen trekken, omdat de Russen tijd nodig hadden hun reserves aan te vullen, maar omdat de Duitsers dat niet zouden hoeven zouden die waarschijnlijk zonder al te veel problemen verder kunnen trekken.
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Door kunnen stoten?? De Duitsers waren na de nederlaag en het verlies van het Zesde Leger bij Stalingrad vrijwel alleen nog maar in de verdediging. Over het gehele front werden de Duitsers teruggeslagen en kregen ze zware verliezen te verduren. De Slag om Koersk was een alles of niets poging van de Duitsers om in één klap het Russische Centrale Front en het Voronezh front te omsingelen en uit te schakelen. Dit had de Duitsers natuurlijk een groot voordeel op kunnen leveren, aangezien ze bij succes meer dan een miljoen Sovjets omsingeld zouden hebben. Het lag echter in de lijn der verwachting dat dit succes met grote verliezen gepaard zou gaan, wat het twijfelachtig maakt of de Duitsers gelijk weer een nieuwe opmars richting Moskou zouden kunnen starten.gamer0004 schreef:Hitler en zijn generaals wisten altijd dat ze een wapenwedloop niet zouden kunnen winnen, dus wilden ze zo vroeg mogelijk aan vallen. Als ze de slag bij Koersk gewonnen hadden hadden ze zo door kunnen stoten. Het Russische leger had dan echt grote problemen gehad. Nu minder, want ze konden meer tanks bouwen dan de Duitsers in dezelfde tijd, dus er was daardoor bij de Duitsers eigenlijk altijd een gebrek. Als de Duitsers de slag hadden gewonnen hadden ze verder kunnen trekken, omdat de Russen tijd nodig hadden hun reserves aan te vullen, maar omdat de Duitsers dat niet zouden hoeven zouden die waarschijnlijk zonder al te veel problemen verder kunnen trekken.
Вместе мы непобедимы
-
- Lid
- Contacteer:
- Auke
- Beste Avatar 2007/2008
Als ze de slag hadden gewonnen, en als ze veel Sovjettroepen hadden weten te omsingelen, en als ze weinig verliezen hadden geleden, en als ze kort hadden gereorganiseerd, dan misschien wel ja.
(Dit is toch gewoon een what-if scenario, en off-topic)?
(Dit is toch gewoon een what-if scenario, en off-topic)?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
-
- Lid
Dit is niet off-topic; het gaat erom vast te stellen hoe belangrijk de Slag om Kursk was. Volgens mij had Duitsland ook de oorlog verloren, als de Weermacht de Slag om Kursk gewonnen had. De Duitsers hadden ongetwijfeld terreinwinst geboekt. Maar net als in de jaren daarvoor was dat offensief (ver) voor Moskou vastgelopen en hadden de Russen de flanken kunnen aanvallen. De Weermacht had hoe dan ook de kracht niet meer om het gehele Rode Leger op de knieën te krijgen. Daarvoor hoef je alleen maar naar de harde statistiek te kijken: manschappen, wapens en productie.
De Slag om Kursk was al veel te laat voor de Duitsers.
De Slag om Kursk was al veel te laat voor de Duitsers.
- Tovarisj
- Lid
Ik ga voor Barbarossa, aangezien Hitler de olievelden ten oosten van de Oeral in zijn bezit wilde hebben, al moest hij die wil bekopen met de opening van een tweede front, vernietigde panzerdivisies, duizenden gedode manschappen en uiteindelijk de nederlaag. Overlord was gedoemd te mislukken als de panzerdivisies nooit naar de Sovjet-Unie waren gegaan, maar bij Calais en Pegasus Bridge ed. waren gebleven.
Toch?
Toch?

Ik ga sterven, maar ik geef me niet over. Vaarwel moederland. 20/VII-41
- Tovarisj
- Lid
Bij Overlord zetten de Amerikanen, Britten en Canadezen naast manschappen natuurlijk ook tanks in: Shermans, Wolverines en Churchills bijv, maar Shermans zijn relatief zwak(vergeleken met Pz IVF), Wolverines waren AT tanks, en Churchills waren heel sloom..
Ik ga sterven, maar ik geef me niet over. Vaarwel moederland. 20/VII-41
- Katusha
- Lid

Trouwens helemaal geen olievelden ten weste van Oeral!
Olie bij Kaukasus. Hij wou ook maar alleen europese deel van Rusland bezetteng
(Wolga.. Westen van Oeral Kaukasus).
En idd. Zonder Oost frond geen Overlord!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
-
- Lid
- Contacteer: